DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_51.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Řada napětí kovů, zákonitosti reakcí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výroba kyseliny dusičné
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
Chalkogeny Richard Horký.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 53.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Hliník Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Nepřechodné.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Sloučeniny dusíku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_180.
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Sloučeniny hliníku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_45.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
ŠablonaIII/2číslo materiálu394 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kyslíkaté kyseliny.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_03_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_07_Oxid.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_16_.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Chemické rovnice a reakce v praktické výuce chemie
Oxidy a jejich chemické vlastnosti
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Obecná a anorganická chemie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_20_Kyslíkaté kyseliny síry Autor Pavla Kodríková Tematický okruh p - prvky Ročník 2. ročník, sexta Datum tvorby 1. prosince 2012 Anotace Práce slouží k popisu a odvození chemických vlastností kyslíkatých kyselin síry Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce s interaktivní tabulí, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, samostudium Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Metodický pokyn Prezentaci lze použít při výkladu frontálním, práci ve dvojicích či skupinách i samostudiu s důrazem na odvozování reaktivity prvku a sloučenin žáky. Snahou je nepředkládat hotová fakta a řešení, ale vést žáky k maximální spolupráci při výuce a aktivnímu přístupu. Při frontální práci s celou třídou na interaktivní tabuli lze vepisovat do prezentace v programu ActivStudio nebo ActivInspire, a to přetažením anotace přes plochu. Pro kontrolu je vždy zařazen jako následující správně vyplněný slide. Práci je možno přizpůsobit schopnostem žáků ve třídě a využít nápovědy, která upozorňuje na zákonitosti chemických dějů a principy odvozování reakcí. Při práci ve dvojicích nebo skupinách může učitel vést hodinu tak, aby zadával jednotlivé části prezentace k řešení a podle schopností členů skupiny či dvojic doporučil či vynechal nápovědu. Takto mohou žáci pracovat u svých PC nebo podle prezentace puštěné pro celou třídu. Pokaždé je k dispozici kontrola práce na slidech s uvedeným řešením. Prezentaci lze použít k samostudiu nebo přípravě na výuku – obsahuje návody k řešení. Prezentaci lze použít k prověřování učiva – učitel použije nevyplněné slidy. Podle prezentace lze vytvořit pracovní listy – k vytištění jsou nevyplněné slidy. Nápověda se zobrazí kliknutím na tlačítko nápověda, poznámky vedoucí k řešení se zobrazují postupně, klikem myší se lze vrátit kdykoliv zpět.

H2SO3 H2SO3……………………pojmenujte Uveďte sílu kyseliny (poměr atomů vodíku a kyslíku v molekule) ……………….., většina molekul SO2.n H2O odvodíme ………řady solí: …………………… …………………… zapište anion, pojmenujte

H2SO3 H2SO3 kyselina siřičitá slabá, většina molekul SO2.n H2O 2 řady solí: HSO3- - hydrogensiřičitanový anion SO32- - siřičitanový anion

Siřičitany, hydrogensiřičitany: Doplňte, jestliže víte, že oxid siřičitý je kyselinotvorný: Kyselina siřičitá: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=uEJV3vix0NE&feature=endscreen Příprava: …………………………. Siřičitany, hydrogensiřičitany: Příprava: SO2 + ……………… ……………… Př.:

Siřičitany, hydrogensiřičitany: Kyselina siřičitá: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=uEJV3vix0NE&feature=endscreen Příprava: SO2 + H2O → H2SO3 nestálá, rozkládá se Siřičitany, hydrogensiřičitany: Napište rovnice pro vznik: Příprava: SO2 + hydroxid zásadotvorný oxid uhličitan Př.:

(SO2 + zásadotvorný oxid) SO2 + Ca(OH)2 → CaSO3 + H2O (SO2 + hydroxid) 2 SO2 + CaO + H2O → Ca(HSO3)2 Ca(HSO3)2 + CaO → 2 CaSO3 + H2O SO2 + CaO → CaSO3 (SO2 + zásadotvorný oxid) CaCO3 + 2 SO2 + H2O → Ca(HSO3)2 + CO2 CaCO3 + Ca(HSO3)2 → 2 CaSO3 + CO2 + H2O CaCO3 + SO2 → CaSO3 + CO2 (SO2 + uhličitan) = CaSO3 Nápověda 1

H2SO4 ……………………, ve vodě disociuje:…………………………………. ………………………………….. Nápověda 2 96% roztok, dalším pohlcováním SO3 vzniká oleum ……………..(barva), olejovitá kapalina hygroskopická organické látky v ní uhelnatí Uhelnatění cukru: http://www.youtube.com/watch?v=rOowgw9N2YQ

H2SO4 Kyselina sírová, ve vodě disociuje: H2SO4 + H2O → H3O+ + HSO4- HSO4- + H2O → H3O+ + SO42- 96% roztok, dalším pohlcováním SO3 vzniká oleum bezbarvá, olejovitá kapalina hygroskopická organické látky v ní uhelnatí Uhelnatění cukru: http://www.youtube.com/watch?v=rOowgw9N2YQ

Výroba kyseliny sírové kontaktní způsob S – SO2 – SO3 – H2SO4 Doplňte: (můžete použít informace z http://is.muni.cz/elportal/estud/prif/ps07/taraba/pdf/h2so4.pdf http://projektalfa.ic.cz/v_sirova_k.htm) b) nitrózní způsob NO2 + SO2 + H2O …………………………….

Výroba kyseliny sírové kontaktní způsob S + O2 → SO2 2 SO2 + O2 → 2 SO3 (katalýza) SO3 + H2O → H2SO4 SO3 se rozpustí v kyselině, vzniká oleum, pak se ředí b) nitrózní způsob - starší, dnes nepoužívaný NO2 + SO2 + H2O → H2SO4 + NO (2 NO + O2 → 2 NO2)

Vlastnosti kyseliny sírové: Doplňte: koncentrovaná…………………účinky, reaguje i s Cu Cu + H2SO4 ………………………………………. Zředěná reaguje jen s …………………..kovy Zn + H2SO4 ………………………………………. Koncentrovaná nereaguje se železem. Video: http://www.youtube.com/watch?v=nOAPfUL97Us Video: http://www.youtube.com/watch?v=1GaEXFZG8g4

Vlastnosti kyseliny sírové: Doplňte: Koncentrovaná – oxidační účinky, reaguje i s Cu Cu + 2 H2SO4 → CuSO4 + SO2 + H2O Zředěná reaguje jen s neušlechtilými kovy Zn + H2SO4 → ZnSO4 + H2 Srovnejte obě reakce. Koncentrovaná nereaguje se železem.

Vlastnosti kyseliny sírové: Doplňte: Koncentrovaná – oxidační účinky, reaguje i s Cu Cu + 2 H2SO4 → CuSO4 + SO2 + H2O Zředěná reaguje jen s neušlechtilými kovy Zn + H2SO4 → ZnSO4 + H2 Při reakci s ušlechtilými kovy se nevytěsňuje vodík, reakce může probíhat díky redukci SVI na SIV v SO2.

Soli kyseliny sírové: Od kyseliny odvodíme ………. řady solí: ………………………… ………………………. Doplňte vzorec anionu, název.

Soli kyseliny sírové: Od kyseliny odvodíme 2 řady solí: HSO4- hydrogensírany SO42- sírany FeSO4

Nápověda 1 SO2 + Ca(OH)2 → CaSO3 + H2O kyselinotvorný oxid reaguje s hydroxidem za vzniku soli a vody, oxid poskytuje v soli anion, oxidační čísla se nemění oxid siřičitý → siřičitan 2 SO2 + CaO + H2O → Ca(HSO3)2 Ca(HSO3)2 + CaO → 2 CaSO3 + H2O sečteme: SO2 + CaO → CaSO3 - kyselinotvorný oxid se zásadotvorným oxidem poskytují sůl CaCO3 + 2 SO2 + H2O → Ca(HSO3)2 + CO2 CaCO3 + Ca(HSO3)2 → 2 CaSO3 + CO2 + H2O sečteme: CaCO3 + SO2 → CaSO3 + CO2 -silnější kyselina – SO2 + H2O – vytěsní CO2 zpět

Nápověda 2 Disociace kyseliny – její štěpení na ionty Kyselina – látka schopná odštěpit H+ H+ reaktivní, ve vodném prostředí poskytuje reakcí s vodou H3O+ Kyselina sírová – 2 vodíky v molekule, může je odštěpit postupně: Do prvního stupně: H2SO4 + H2O → H3O+ + HSO4- Do druhého stupně: HSO4- + H2O → H3O+ + SO42- Součtem: H2SO4 + 2 H2O → 2 H3O+ + SO42- zpět

Zdroje: MILLS, Benjamin. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sulfurous-acid-3D-vdW.png?uselang=cs MILLS, Benjamin. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sulfurous-acid-2D.png?uselang=cs EDGAR181. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Calcium_sulfite.png MANGL, Ondřej. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kyselina_s%C3%ADrov%C3%A1.PNG MILLS, Benjamin. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sulfuric-acid-3D-vdW.png NEUROTIKER. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schwefels%C3%A4ure.svg?uselang=cs MANGL, Ondřej. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:S%C3%ADran_%C5%BEeleznat%C3%BD.PNG HONZA, Jaroslav; MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl. Brno: vlastním nákadem, 1995, ISBN 80-900066-6-3. ŠRÁMEK, Vratislav. Obecná a anorganická chemie. Olomouc: OLOMOUC, 2000, ISBN 80-7182-099-7.