DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_20_Kyslíkaté kyseliny síry Autor Pavla Kodríková Tematický okruh p - prvky Ročník 2. ročník, sexta Datum tvorby 1. prosince 2012 Anotace Práce slouží k popisu a odvození chemických vlastností kyslíkatých kyselin síry Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce s interaktivní tabulí, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, samostudium Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Metodický pokyn Prezentaci lze použít při výkladu frontálním, práci ve dvojicích či skupinách i samostudiu s důrazem na odvozování reaktivity prvku a sloučenin žáky. Snahou je nepředkládat hotová fakta a řešení, ale vést žáky k maximální spolupráci při výuce a aktivnímu přístupu. Při frontální práci s celou třídou na interaktivní tabuli lze vepisovat do prezentace v programu ActivStudio nebo ActivInspire, a to přetažením anotace přes plochu. Pro kontrolu je vždy zařazen jako následující správně vyplněný slide. Práci je možno přizpůsobit schopnostem žáků ve třídě a využít nápovědy, která upozorňuje na zákonitosti chemických dějů a principy odvozování reakcí. Při práci ve dvojicích nebo skupinách může učitel vést hodinu tak, aby zadával jednotlivé části prezentace k řešení a podle schopností členů skupiny či dvojic doporučil či vynechal nápovědu. Takto mohou žáci pracovat u svých PC nebo podle prezentace puštěné pro celou třídu. Pokaždé je k dispozici kontrola práce na slidech s uvedeným řešením. Prezentaci lze použít k samostudiu nebo přípravě na výuku – obsahuje návody k řešení. Prezentaci lze použít k prověřování učiva – učitel použije nevyplněné slidy. Podle prezentace lze vytvořit pracovní listy – k vytištění jsou nevyplněné slidy. Nápověda se zobrazí kliknutím na tlačítko nápověda, poznámky vedoucí k řešení se zobrazují postupně, klikem myší se lze vrátit kdykoliv zpět.
H2SO3 H2SO3……………………pojmenujte Uveďte sílu kyseliny (poměr atomů vodíku a kyslíku v molekule) ……………….., většina molekul SO2.n H2O odvodíme ………řady solí: …………………… …………………… zapište anion, pojmenujte
H2SO3 H2SO3 kyselina siřičitá slabá, většina molekul SO2.n H2O 2 řady solí: HSO3- - hydrogensiřičitanový anion SO32- - siřičitanový anion
Siřičitany, hydrogensiřičitany: Doplňte, jestliže víte, že oxid siřičitý je kyselinotvorný: Kyselina siřičitá: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=uEJV3vix0NE&feature=endscreen Příprava: …………………………. Siřičitany, hydrogensiřičitany: Příprava: SO2 + ……………… ……………… Př.:
Siřičitany, hydrogensiřičitany: Kyselina siřičitá: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=uEJV3vix0NE&feature=endscreen Příprava: SO2 + H2O → H2SO3 nestálá, rozkládá se Siřičitany, hydrogensiřičitany: Napište rovnice pro vznik: Příprava: SO2 + hydroxid zásadotvorný oxid uhličitan Př.:
(SO2 + zásadotvorný oxid) SO2 + Ca(OH)2 → CaSO3 + H2O (SO2 + hydroxid) 2 SO2 + CaO + H2O → Ca(HSO3)2 Ca(HSO3)2 + CaO → 2 CaSO3 + H2O SO2 + CaO → CaSO3 (SO2 + zásadotvorný oxid) CaCO3 + 2 SO2 + H2O → Ca(HSO3)2 + CO2 CaCO3 + Ca(HSO3)2 → 2 CaSO3 + CO2 + H2O CaCO3 + SO2 → CaSO3 + CO2 (SO2 + uhličitan) = CaSO3 Nápověda 1
H2SO4 ……………………, ve vodě disociuje:…………………………………. ………………………………….. Nápověda 2 96% roztok, dalším pohlcováním SO3 vzniká oleum ……………..(barva), olejovitá kapalina hygroskopická organické látky v ní uhelnatí Uhelnatění cukru: http://www.youtube.com/watch?v=rOowgw9N2YQ
H2SO4 Kyselina sírová, ve vodě disociuje: H2SO4 + H2O → H3O+ + HSO4- HSO4- + H2O → H3O+ + SO42- 96% roztok, dalším pohlcováním SO3 vzniká oleum bezbarvá, olejovitá kapalina hygroskopická organické látky v ní uhelnatí Uhelnatění cukru: http://www.youtube.com/watch?v=rOowgw9N2YQ
Výroba kyseliny sírové kontaktní způsob S – SO2 – SO3 – H2SO4 Doplňte: (můžete použít informace z http://is.muni.cz/elportal/estud/prif/ps07/taraba/pdf/h2so4.pdf http://projektalfa.ic.cz/v_sirova_k.htm) b) nitrózní způsob NO2 + SO2 + H2O …………………………….
Výroba kyseliny sírové kontaktní způsob S + O2 → SO2 2 SO2 + O2 → 2 SO3 (katalýza) SO3 + H2O → H2SO4 SO3 se rozpustí v kyselině, vzniká oleum, pak se ředí b) nitrózní způsob - starší, dnes nepoužívaný NO2 + SO2 + H2O → H2SO4 + NO (2 NO + O2 → 2 NO2)
Vlastnosti kyseliny sírové: Doplňte: koncentrovaná…………………účinky, reaguje i s Cu Cu + H2SO4 ………………………………………. Zředěná reaguje jen s …………………..kovy Zn + H2SO4 ………………………………………. Koncentrovaná nereaguje se železem. Video: http://www.youtube.com/watch?v=nOAPfUL97Us Video: http://www.youtube.com/watch?v=1GaEXFZG8g4
Vlastnosti kyseliny sírové: Doplňte: Koncentrovaná – oxidační účinky, reaguje i s Cu Cu + 2 H2SO4 → CuSO4 + SO2 + H2O Zředěná reaguje jen s neušlechtilými kovy Zn + H2SO4 → ZnSO4 + H2 Srovnejte obě reakce. Koncentrovaná nereaguje se železem.
Vlastnosti kyseliny sírové: Doplňte: Koncentrovaná – oxidační účinky, reaguje i s Cu Cu + 2 H2SO4 → CuSO4 + SO2 + H2O Zředěná reaguje jen s neušlechtilými kovy Zn + H2SO4 → ZnSO4 + H2 Při reakci s ušlechtilými kovy se nevytěsňuje vodík, reakce může probíhat díky redukci SVI na SIV v SO2.
Soli kyseliny sírové: Od kyseliny odvodíme ………. řady solí: ………………………… ………………………. Doplňte vzorec anionu, název.
Soli kyseliny sírové: Od kyseliny odvodíme 2 řady solí: HSO4- hydrogensírany SO42- sírany FeSO4
Nápověda 1 SO2 + Ca(OH)2 → CaSO3 + H2O kyselinotvorný oxid reaguje s hydroxidem za vzniku soli a vody, oxid poskytuje v soli anion, oxidační čísla se nemění oxid siřičitý → siřičitan 2 SO2 + CaO + H2O → Ca(HSO3)2 Ca(HSO3)2 + CaO → 2 CaSO3 + H2O sečteme: SO2 + CaO → CaSO3 - kyselinotvorný oxid se zásadotvorným oxidem poskytují sůl CaCO3 + 2 SO2 + H2O → Ca(HSO3)2 + CO2 CaCO3 + Ca(HSO3)2 → 2 CaSO3 + CO2 + H2O sečteme: CaCO3 + SO2 → CaSO3 + CO2 -silnější kyselina – SO2 + H2O – vytěsní CO2 zpět
Nápověda 2 Disociace kyseliny – její štěpení na ionty Kyselina – látka schopná odštěpit H+ H+ reaktivní, ve vodném prostředí poskytuje reakcí s vodou H3O+ Kyselina sírová – 2 vodíky v molekule, může je odštěpit postupně: Do prvního stupně: H2SO4 + H2O → H3O+ + HSO4- Do druhého stupně: HSO4- + H2O → H3O+ + SO42- Součtem: H2SO4 + 2 H2O → 2 H3O+ + SO42- zpět
Zdroje: MILLS, Benjamin. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sulfurous-acid-3D-vdW.png?uselang=cs MILLS, Benjamin. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sulfurous-acid-2D.png?uselang=cs EDGAR181. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Calcium_sulfite.png MANGL, Ondřej. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kyselina_s%C3%ADrov%C3%A1.PNG MILLS, Benjamin. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sulfuric-acid-3D-vdW.png NEUROTIKER. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schwefels%C3%A4ure.svg?uselang=cs MANGL, Ondřej. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:S%C3%ADran_%C5%BEeleznat%C3%BD.PNG HONZA, Jaroslav; MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl. Brno: vlastním nákadem, 1995, ISBN 80-900066-6-3. ŠRÁMEK, Vratislav. Obecná a anorganická chemie. Olomouc: OLOMOUC, 2000, ISBN 80-7182-099-7.