ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VII_2_03: present continuous, prezentace Šablona číslo: VII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 03 Autor: Mgr. Radmila Smolíková
Anotace: seznámení s přítomným průběhovým časem Očekávaný výstup: žáci se seznámí s přítomným průběhovým časem, umějí tvořit otázky a zápor. Typická věková skupina: 11-12 let Klíčová slova: present continuous Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, sešit, psací potřeby Potřebný čas pro výuku DUM: 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel žákům prezentuje látku na interaktivní tabuli, při procvičování se žáci aktivně zapojují. Překlad si zkoušejí ústně i písemně do sešitu.
zdroje PROJECT - Students´ Book 2, Tom Hutchinson, Oxford University Press 1999 PROJECT – pracovní sešit 2, Tom Hutchinson, Oxford University Press 1999
Present continuous (přítomný čas průběhový) Tvoříme jej tvarem slovesa to be a slovesem významovým s koncovkou -ing. Používáme jej, hovoříme-li o něčem co právě probíhá. Sloveso „to be“ obvykle nebývá používáno v tomto čase jako sloveso významové.
Pozor na pravopis! U většiny sloves přidáme koncovku –ing: go –going, play – playing. U sloves končících na –e toto písmeno vynecháme a přidáme konctovku –ing: take – taking, have – having, write – writing. U sloves s jednou krátkou samohláskou uprostřed zdvojujeme koncovou souhlásku: sit – sitting, get – getting, swim - swimming.
Zkus přidat koncovku –ing: go get swim take sit have play going getting swimming taking sitting having playing
Zopakuj si sloveso „to be“ I am you are he is she is it is we are you are they are
A teď celé věty! I am swimming. (já) Plavu. He is doing the homework. (on) Dělá domácí úkol. We are writing a letter. (my) Píšeme dopis. You are going to school. (ty/vy)Jdeš/jdete do školy.
Zkus to sám/sama. Hraju na klavír. I am playing the piano. Plavou. They are swimming. Čte si knihu. (ona) She is reading a book. Petr si dělá domácí úkol. Petr is doing his homework.
A teď jednoduše vytvoříme zápor! I am not playing the piano. (Nehraju na klavír.) They are not swimming. (Neplavou.) She is not reading a book. (Nečte knihu.) Teď zkus přeložit něco sám/sama. Například větu „Nesedíme na lavici“. We are not sitting on the desk. Povedlo se? Great!! Good job!!
Otázku také zvládneme! Is he doing his homework? Are you sleeping, brother John? Who is sitting on my chair? Are they playing with Azor? Is your sister going home? Dělá si domácí úkol? Spíš, bratře Johne? Kdo sedí na mojí židli? Hrajou si s Azorem? Jde tvoje sestra domů?
Zkus překládat. (Používej přítomný průběhový čas.) Sedím na podlaze. I am sitting on the floor. Náš učitel stojí před tabulí. Our teacher is standing in front of the blackboard. Jdeme do kina. We are going to the cinema. Můj pes plave. My dog is swimming. Díváme se na televizi. We are watching TV. Klára kreslí psa. Klára is drawing a dog. Žába skáče. The frog is jumping. Mamka si čte. Mum is reading. Teď každou větu řekni jako zápor i jako otázku.