ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování Mezopotámie
Advertisements

Vznik starověkých civilizací
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Mgr. Michal Oblouk.  PRÁVO = soubor pravidel a předpisů (právních norem), jimiž stát upravuje přípustné jednání a vztahy mezi občany  řada lidí se chová.
Vznik starověkých civilizací
Vznik starověkých civilizací
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_01.
Babylónská říše.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
Název: Chammurabiho zákoník Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
1 Mezopotámie Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
6.ročník Starověk.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Starověká Mezopotámie
Nejstarší starověké civilizace
VY_32_INOVACE_212_Mezopotámie_umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor,
Asýrie a Babylonie 20.st. – 612 př.n.l př. n. l.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověk.
MEZOPOTÁMIE.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Státy starověké Mezopotámie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_22DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Evropské právní dějiny Ladislav Vojáček
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Blízký východ ve starověku 2
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Blízký východ ve starověku 3
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Starověk - první orientální státy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁVŠTĚVA V ZIKKURATU CITACE HRA PRAVIDLA
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: ČESKÝ JAZYK NÁZEV DUMu: Nejstarší památky světa - MEZOPOTÁMIE POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 6 KÓD DUMu: HK_CJ1R_06 DATUM TVORBY: 20.9.2013 ANOTACE (ROČNÍK): 1.ročník Materiál slouží k podpoře výkladu týkajícího se nejstarších památek starověké Mezopotámie. V úvodu seznamuje s územím Mezopotámie, jeho členěním, pak s písmem a literárními památkami – Eposem o Gilgamešovi a Chammurapiho zákoníkem. Pro názornost je prezentace doplněna o obrázky a ukázku ze zákoníku. METODICKÝ POKYN: ---

NEJSTARŠÍ PAMÁTKY SVĚTA MEZOPOTÁMIE

MEZOPOTÁMIE Mezopotámie severní Asýrie jižní Babylonie (= Akad a Sumer)

SUMERSKÁ LITERATURA Mezopotámie > Sumerové – průkopníci písma obrázkové > klínové písmo knihovny – dochované hliněné destičky Ninive –nejstarší knihovna (7.stol.př.n.l.)

SUMERSKÁ LITERATURA klínové písmo Aššupbapinal, zakladatel knihovny, jediný vzdělaný asyrský král, na královském lovu

SUMERSKÁ LITERATURA básně o městě Uruku > předloha pro epos EPOS O GILGAMEŠOVI (asi 1700 př.n.l.) nejstarší dílo světa pův. epizody - bez dějové návaznosti > jednotně koncipovaný celek dochována část na 12 deskách neznámý autor

SUMERSKÁ LITERATURA EPOS O GILGAMEŠOVI hrdina: Gilgameš – ⅓ člověk, ⅔ bůh, král Uruku přítel Enkidu – polodivoký člověk děj: řada dobrodružství při cestě za nesmrtelností po smrti Enkidua hledá tajemství věčného života závěr: nesmrtelnost získává člověk svými činy

EPOS O GILGAMEŠOVI Tabulka s částí eposu psaná v akkadštině 11.tabulka vyprávějící o potopě

Chammurapi (též Chammurabi) Babylonie za vlády Chammurapiho šestý král starobabylonské říše vládl v letech 1792-1750 př.n.l. proslul jako zákonodárce

SUMERSKÁ LITERATURA CHAMMURAPIHO ZÁKONÍK (1780 př.n.l.) 1. psaný kodex tesaný do kamene základy občanského, rodinného, trestního práva princip: oko za oko, zub za zub Najděte příklady tohoto principu v následující ukázce.

Z Chammurapiho zákoníku 1. Jestliže někdo někoho obvinil a uvrhl naň podezření z vraždy, avšak neusvědčil jej, bude ten, kdo ho obvinil, usmrcen. 16. Jestliže někdo ukryl ve svém domě buď otroka, nebo otrokyni, uprchlé z paláce nebo nevolníkovi, a na výzvu hlasatele je nevydá, tento majitel domu bude usmrcen. 22. Jestliže se někdo dopustil loupeže a bude dopaden, tento člověk bude usmrcen. 109. Jestliže šenkýřka, v jejímž domě se scházeli zločinci, tyto zločince nezadržela a do paláce nepřivedla, bude tato šenkýřka usmrcena. 195. Jestliže dítě udeřilo svého otce, uříznou mu jeho ruku.

Z Chammurapiho zákoníku 196. Jestliže právoplatný občan vyrazil oko příslušníku plnoprávných občanů, vyrvou mu oko. 197. Jestliže zlomil kost plnoprávného občana, zlomí mu kost. 198. Jestliže vyrval oko nevolníka nebo zlomil kost nevolníka, zaplatí jednu minu stříbra. 205. Jestliže otrok jiné osoby udeřil příslušníka třídy plnoprávných občanů ve tvář, uříznou mu ucho. 233. Jestliže stavitel postavil někomu dům a neudělal své dílo pevně a zeď spadne, tento stavitel pevně vystaví tuto zeď ze svých vlastních prostředků.

ZDROJE: Sochorová Marie: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment, 2007, ISBN 978-80-253-0652-9 Hrabák Josef: Literatura pro 1.ročník středních škol, SPN, 1977, publikace č. 71-15-11 Prokop Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19.století, O.K.-Soft, 2003 www.wikipedia.org VOLNÉ DÍLO. Wikipedia.cz [online]. [cit. 2.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GilgameshTablet.jpg MIKE PEEL. Wikipedia.cz [online]. [cit. 2.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:British_Museum_Flood_Tablet_1.jpg MAPMASTER. Wikipedia.cz [online]. [cit. 2.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hammurabi%27s_Babylonia_Locator_Map_1.svg KARL MUSSER. Wikipedia.cz [online]. [cit. 2.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tigr-euph.png PŘEVZATO. Seznam.cz [online]. [cit. 30.9.2013]. Dostupný na WWW: http://www.zsvltava.cz/informatika/index.php?art=pismo AIWOK. Wikipedia.cz [online]. [cit. 30.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Loewenjagd_-645-635_Niniveh.JPG