DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘÍJMY A VÝDAJE, CASH FLOW
Advertisements

Náklady VY_32_INOVACE_ při výrobě, obchodování, dopravě apod. dochází k spotřebě či opotřebení výrobních faktorů - pokud tuto spotřebu či opotřebení.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Financování podniku Kalkulace – vyčíslení nákladů při výrobě
VÝNOSY, NÁKLADY, VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Financování podniku Kalkulace – vyčíslení nákladů při výrobě slouží k tvorbě ceny sleduje strukturu a výši nákladů na ni závisí,zda firma prodělá,nebo.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Základní účtování nákladů a výnosů Označení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
* HOSPODAŘENÍ PODNIKU 2 Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_264.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_254.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
HOSPODAŘENÍ PODNIKU listopad 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060106
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_244.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
1 Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_UCE_008 Název školy Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Jazyková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Krátkodobý finanční majetek Bankovní účty Krátkodobé bankovní úvěry
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_POD_73 ROČNÍK: 3. VZDĚLÁVACÍ OBOR:PODNIKÁNÍ V HOTELNICTVÍ.
INFORMAČNÍ ZDROJE FINANČNÍ ANALÝZY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Hospodářský výsledek firmy Stanovení zisku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Karel Zíka. Dostupné z Metodického portálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Hodnocení a odměňování pracovníků OBSAH: 1.Náklady podniky 2.Výnosy podniku 3.Hospodářský výsledek podniku 4.Použití zisku z hlediska podniku 5.Použití.
Financování podniku. náklady přímé – stanoví se na jednotky (materiál, úkolová mzda, pojištění z úkol. mezd) přímé – stanoví se na jednotky (materiál,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Ing. Veronika Dostálková MBA Finance a peníze v podniku Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK PODNIKU
Ing. Veronika Dostálková MBA
Účet, druhy účtů, účtová osnova, účtový rozvrh
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
MAJETEK A JEHO ČLENĚNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Vlachová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Řízení pohledávek Ing. Gabriela Dlasková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
DAŇOVÁ EVIDENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Výpočet úrokové doby ze zvětšené jistiny.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Náklady CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
ÚČTOVÁNÍ VÝROBKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Vlachová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
MAJETEK PODNIKU Kateřina dušáková.
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Základy ekonomiky Ověření ve výuce Třída: Oktáva Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Romová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Finanční hospodaření podniku PŘEDMĚT: Základy ekonomiky KLÍČOVÁ SLOVA: Náklady, výnosy, zisk, platební styk, platební neschopnost JMÉNO AUTORA: Mgr. Jana Romová

Metodický pokyn: výklad práce s úkoly v prezentaci

Finanční hospodaření podniku

NÁKLADY Vynaložené prostředky na podnikání v penězích; Dělení: Provozní – souvisí s hlavní činností podniku (spotřeba materiálu, odpisy, mzdové náklady a služby dodavatelů – dodávky energie, opravy, dopravné); Finanční – jsou spojeny s pohybem peněz při placení (placené úroky); Mimořádné – vznikají z nahodilých, neplánovaných, neobvyklých situací (škody na majetku).

NÁKLADY Vynaložené prostředky na podnikání v penězích; Dělení: Fixní – neměnné, vyskytují se stále a jejich výše se při zvyšování nebo snižování produkce nemění (nájem, úklid, odpisy, časové mzdy, náklady na propagaci); Variabilní – proměnlivé, jejich velikost se mění podle velikosti produkce (spotřeba materiálu).

Příklad Rozlište u každého bodu, zda se jedná o provozní, finanční nebo mimořádný náklad: Odpisy výrobního zařízení; Úkolové mzdy dělníků; Škoda vzniklá požárem skladu; Spotřeba energie ve výrobě; Poplatek za výměnu Kč za americké dolary; Placené pojistné.

Příklad Rozlište u každého bodu, zda se jedná spíše o fixní nebo variabilní náklad: Odpisy administrativní budovy; Úkolové mzdy dělníků; Spotřeba plynu k vytápění kanceláří; Každodenní úklid prodejny; Pravidelná reklama v novinách; Nájemné provozovny; Spotřeba barvy při výrobě kol; Spotřeba dřeva při výrobě hraček; Úroky z úvěru.

NÁKLADY Snižování nákladů: a) snižování spotřeby materiálu (zvýšení využití materiálu, snížení nákupní ceny); b) snižování mzdových nákladů (snížení pracnosti – produkce více výrobků nebo služeb, změna výrobních postupů); c) snižování odpisů (lepší údržba strojů – delší použití „již odepsaného majetku“).

Příklad Soukromá škola má 200 studentů, z nichž každý platí roční školné ve výši 22.000 Kč. Vypočtěte zisk školy pro tyto případy: Roční odpisy budovy školy a vybavení činí 900.000 Kč, spotřeba energie 150.000 Kč, mzdy vyučujících a provozních zaměstnanců 2.400.000 Kč, materiál a drobné výdaje 270.000. Škola přestane umožňovat studentům kopírování učebních materiálů, čímž poklesne spotřeba materiálu na 210.000 Kč, ostatní náklady se nemění. Některé hodiny budou spojeny, čímž poklesne potřeba zaměstnanců a roční mzdy budou činit 2.000.000 Kč, ostatní náklady jako v bodě a).

Příklad MEZ Vsetín plánuje vyrobit 5000 elektromotorů. Norma spotřeby na 1 motor činí 25 kg mědi, jejíž cena je 300 Kč/kg. Změnou vinutí bude možno uspořit 5 % mědi. Vypočítejte: Původní výši spotřeby mědi a novou výši spotřeby mědi; Původní náklady na spotřebu mědi a nové náklady; Celkovou úsporu mědi; Úsporu nákladů celkem a na 1 motor.

CENA Cenu je třeba stanovit tak, aby: - umožnila podniku dosáhnout dostatečného efektu z činnosti (dostatečný zisk); - respektovala výši nabídky a poptávky, aby se zboží prodalo.

Téměř vždy se tyto dva přístupy kombinují!!! CENA 2 přístupy ke stanovení ceny: - MARKETINGOVÝ; cena se stanovuje podle výše poptávky na trhu a podle cen konkurence; - NÁKLADOVÝ (kalkulace ceny); podnik zjistí náklady + dostatečná výše zisku. Téměř vždy se tyto dva přístupy kombinují!!!

Příklad Spotřeba oceli činí 0,05 kg na 1 nůžky a pořizovací cena 96,00 Kč/kg. Náklady na 1 nůžky činí pro pomocný materiál 0,90 Kč, mzda 9,50 Kč, ostatní náklady 23,50 Kč. Je přijatelná cena nůžek 47,00 Kč?

VÝNOSY Obdržené prostředky v penězích; Výnosy vznikají: Prodejem statků a služeb = TRŽBY; Dalšími způsoby, např. úroky z vkladů. Dělení: a) provozní – z hlavní činnosti; b) finanční – z pohybu peněz; c) mimořádné – náhrady škod.

Příklad Rozlište u každého bodu, zda se jedná o provozní, finanční nebo mimořádný výnos: Tržba z prodeje kufrů; Úroky z vkladů; Náhrada škody od pojišťovny.

VÝNOSY Zvyšování výnosů: a) zvýšením prodeje; uplatněním marketingového přístupu: - průzkumem trhu odhalit nové potřeby; - nabízet vhodné produkty, rozšiřovat sortiment, poskytovat doprovodné služby (doprava, montáž); - stanovit vhodnou výši ceny; - distribuci přizpůsobit potřebám zákazníků; - podporovat poptávku intenzivní propagací. b) zvýšením ceny; nesmí vést k poklesu prodeje.

VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ výnosy – náklady

Příklad Výrobce cukrové vaty zakoupil vozík na výrobu za 240.000 Kč, jehož předpokládaná životnost je 5 let (2. odpisová skupina). Na výrobu ročně spotřebuje cukr za 200.000 Kč, barviva a přísady za 80.000 Kč, elektrickou energii za 40.000 Kč. Celkově prodal 50.000 porcí po 12 Kč. Vypočtěte roční náklady, výnosy a výsledek hospodaření.

ROZDĚLENÍ A POUŽITÍ ZISKU Podnik část zisku: a) odvádí jako daň z příjmů do státního rozpočtu; b) si ponechá pro potřeby podniku a jeho majitelů a použije ho na: - rozšíření a modernizaci dlouhodobého majetku, zvýšení zásob, pořízení dalšího oběžného majetku, splácení úvěrů, … - vytvoření rezerv pro překonání podnikatelských rizik; - podíly na zisku pro zaměstnance; - podíly na zisku majitelů podniku.

Příklad Připravte pro valnou hromadu návrh na rozdělení zisku: Výnosy činily 200 mil. Kč, náklady 174 mil. Kč. Stávající sazba daně z příjmů PO činí 19 %. Akciová společnost chce v příštím roce investovat do rozšíření telekomunikačních sítí 6.500.000 Kč a akcionářům byla přislíbena dividenda ve výši poloviny zisku po zdanění. Do rezerv se přiděluje vždy 5 % ze zisku po zdanění. Zbytek by byl použit na podíly zaměstnanců.

PLATEBNÍ STYK Pohledávky ??? Závazky ??? Hotovostní placení - tradiční; - valuty: hotové peníze cizího státu. Bezhotovostní placení - celosvětový trend; - účty v bankách; - depozita: vklady; - devizy: bezhotovostní prostředky v cizí měně.

PLATEBNÍ SCHOPNOST Schopnost uhradit své závazky (mzdy, …); Zisk = peníze; Společně s pohledávkou vzniká tržba, ale peníze podnik obdrží později (FO), proto může vzniknout platební neschopnost = neschopnost uhradit závazky; Platební neschopnost: a) prvotní – podnik vlastní vinou nemá na zaplacení závazků; b) druhotná – podnik nemůže platit své závazky, protože mu ještě neuhradili odběratelé za zboží.

ZDROJE: Klínský, P. – Münch, O. Ekonomika 1 pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 2. vyd. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-831-2. s. 156–167.