ROMANTISMUS poslech Felix Mendelssohn Bartholdy Fryderyk Chopin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 skladatel XX. století  folklorista  autor nápěvkové metodynápěvkové metody  hudební teoretik  pedagog konzervatoř Praha Varhanická škola v Brně.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Romantismus v Čechách a v Rusku VYTVOŘIL PETR MELICHAR.
Bedřich Smetana 19.století – ROMANTIZMUS Český národní skladatel.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_28_Jevištní hudební formy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_12_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVCE_19_Fryderyk Chopin, Píseň.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Hudební kultura v Čechách v době romantismu (Bedřich Smetana) -žáci.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh AUTOR: Mgr. Ladislava Hurábová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_04 TEMA: Dějiny hudby - BAROKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_12:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: 20. století ve vážné.
HUDEBNÍ NÁSTROJE SYMFONICKÉHO ORCHESTRU. Mgr. Danuše Maierová 11/2011 – 4/ Hudební výchova Umění a kultura Umění kolem nás III/2 –
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Skupiny hudebních nástrojů
OPAKOVÁNÍ(KŘÍŽOVKA), MUZIKÁL
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Název učiva: BEDŘICH SMETANA
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Anotace Prezentace seznámí žáky se vznikem a vývojem melodramu a scénické hudby. Dozvědí se, kteří čeští hudební skladatelé se o rozvoj této oblasti umění.
Hudba a tanec Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_17_HUDBA A TANEC Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/14 
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
TÉMA: tempo ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Lenka Šilhánková
Antonín Dvořák Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název školy: Základní škola Netvořice
Materiál je určen pro žáky od 4.třídy.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Typy orchestrů a jejich obsazení
Bohuslav martinů Život Festivaly Dílo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_08
Leoš Janáček AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Dechové dřevěné nástroje
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Dějiny hudby a její osobnosti
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/18 
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/09
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výtvarné umění – kvíz Portréty skladadelů – kvíz Test Poslech POJMY
Název školy: Základní škola Netvořice
Opakování učiva (průřez)
Hymna ČR Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 32.
Základní informace, ukázky z děl
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_ Hudební skladatelé TÉMA: Antonín.
Můj koníček Hra na klávesy.
10.část ČESKÝ ROMANTISMUS ICT 2 –
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
CESTA Z PRAVĚKU 9. část ROMANTISMUS ICT 2 –
Wolfgang Amadeus Mozart
Dějiny hudby a její osobnosti
Partitura AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_03_HV6_Skála
lidový tanec, pantomima, balet, výrazový tanec, společenský tanec
Bedřich Smetana (4.roč.) VY_32_INOVACE_422_ B.Smetana
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Johan Sebastian Bach AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Transkript prezentace:

ROMANTISMUS poslech Felix Mendelssohn Bartholdy Fryderyk Chopin Bedřich Smetana Antonín Dvořák Zdeněk Fibich Modest Petrovič Musorgskij Nikolaj Rimskij Korsakov Petr Iljič Čajkovskij Hector Berlioz poslechový test

ROMANTISMUS – taneční idealizace, poslech POLKA 2/4 takt, český tanec, vznikl přibližně 1830 Bedřich Smetana: Louisina polka FURIANT střídavě 2/4 a 3/4 takt, rychlý a ohnivý český tanec Antonín Dvořák: Slovanský tanec č. 8 g moll, furiant ČARDÁŠ 2/4 nebo 4/4 takt, maďarský národní tanec Johannes Brahms: Uherský tanec č. 5 g moll, čardáš VALČÍK 3/4 takt, tanec vznikl v Alpách, divadelní premiéra 1787 Fryderyk Chopin: Valčík cis moll Hector Berlioz: Ples, Fantastická symfonie POCHOD Felix Mendelssohn: Svatební pochod, Sen noci svatojánské Giuseppe Verdi: Slavnostní pochod, Aida, opera

TANEC Modest Petrovič Musorgskij: Tanec kuřátek ve skořápkách, Obrázky z výstavy Petr Iljič Čajkovskij: Tanec cukrové víly, Louskáček, balet KANKÁN Jacques Offenbach

FELIX MENDELSSOHN SEN NOCI SVATOJÁNSKÉ doplň: náladu, název motivu I. OUVERTURA, 1826 1. motiv napjatá, skotačivá, chaotická Rej skřítků a víl 2. motiv slavnostní, vznešená, velkolepá Král Oberon a královna Titanie 3. motiv milostná, zpěvná, líbezná Milenci 4. motiv Hýkání osla

SEN NOCI SVATOJÁNSKÉ, suita doplň: náladu, takt, tempo, tóninu, dynamiku, nástroje II. NOCTURNO, 1843 večerní dostaveníčko, romantická píseň lesa melancholická, snivá, teskná, táhlá largo, p—mf, dechové dřevěné, žesťové III. SCHERZO doplň motivy rej skřítků, hýkání osla hravá, skotačivá, laškovná 3/4, stacato, allegro, vivace, mf, smyčcové IV. SVATEBNÍ POCHOD vznešená, slavnostní, radostná 2/4, andante, dur, mf—f, dechové žesťové

interpreti: Sylvia Čápová, Jan Simon FRYDERYK CHOPIN interpreti: Sylvia Čápová, Jan Simon doplň : náladu, tóninu, takt a tempo, dynamiku a nástroj, urči interpreta Preludium č. 4 snivá e moll ₵ alla breve, largo piano,  crescendo,  decrescendo, forte, pianissimo, diminuendo klavír Preludium č. 7 dolce – sladce A dur 3/4 , andantino piano, crescendo

FRYDERYK CHOPIN doplň : náladu, tóninu, takt a tempo, dynamiku, nástroj, formu Valčík č. 7 cis moll taneční, přemýšlivá, hravá, snivá, melancholická 3/4 giusto – přiměřeně pp, mf,  crescendo,  desrescendo klavír: Khatia Buniatishvili A B C B A B rondo Revoluční, etude op. 10, č. 12 in c moll

BEDŘICH SMETANA po vyslechnutí skladby urči její název – LOUISINA POLKA vyber hudební formu: VFP, rondo, variace doplň náladu, takt, tempo, dynamiku, tóninu, nástroj V jaké opeře zazněl následující sbor? Doplň název sboru a opery. Proč bychom se netěšili – PRODANÁ NEVĚSTA urči jména hlavních postav, hlasové obsazení, názvy duet Věrné milování, Mařenka – mezzosoprán, Jeník – tenor Znám jednu dívku, Kecal – bas, Jeník – tenor Ve které opeře zazněla ukázka? Jak se tento typ skladby nazývá? fanfára z předehry k opeře LIBUŠE

cyklus symfonických básní 1. Ve které symfonické básni zazní chorál Ktož sú boží bojovníci? 2. Jak se jmenuje symfonická báseň, jež má formu ronda? 3. Která symfonická báseň Smetany byla inspirována Jiráskovými Starými pověstmi českými? cyklus symfonických básní MÁ VLAST Vyšehrad Vltava Šárka Z českých luhů a hájů Tábor Blaník Má vlast - Wikipedie

VLTAVA, symfonická báseň Při poslechu průběžně doplňuj do následující tabulky náladu hudební nástroje nebo skupiny nástrojů takt tempo dynamiku tóninu Jakou má VLTAVA hudební formu? velká forma písňová rondo variace

Prameny A ?x Proud B Honba v lese A C Venkovská svatba D Rej rusalek E TÉMA NÁSTROJ TAKT TEMPO DYNA MIKA TÓNINA NÁLADA NÁZEV ČÁSTI příčná flétna klarinet 2/4 allegro moderato p mp e moll skotačivá, bublavá hravá Prameny A ?x Proud B Honba v lese A C Venkovská svatba D Rej rusalek E Svatojánské proudy Široký tok F Vyšehrad

ANTONÍN DVOŘÁK – ZDENĚK FIBICH Vyhodnoť ukázku, která tě zaujala, vysvětli proč. Doplň náladu, tóninu, takt a tempo, dynamiku a instrumentaci. ÚVOD klavír x orchestr 2. VODNÍK klavír + recitace Jiří Lábus orchestr + recitace Carmen Mayerová symfonická báseň 1. část 3. MATKA A DCERA symfonická báseň 2. část

ANTONÍN DVOŘÁK ZDENĚK FIBICH symfonická báseň melodram skladebný druh období romantismu programní hudba mimohudební námět Vodník Holoubek Polednice recitace za doprovodu hudby koncertní: Vodník scénický: Radúz a Mahulena, Josef Suk

MODEST PETROVIČ MUSORGSKIJ OBRÁZKY Z VÝSTAVY Modest Petrovič Musorgskij, 1839–1881, romantismus Maurice Ravel, 1875–1937, impresionismus Isao Tomita, 1932, elektronická hudba – syntetizátor

TANEC KUŘÁTEK VE SKOŘÁPKÁCH Po vyslechnutí ukázky doplň název skladby. ukázka č. 1 barva zelená, žlutá instrumentace klavír název skladby ukázka č. 2 barva několik barev instrumentace orchestr název skladby TANEC KUŘÁTEK VE SKOŘÁPKÁCH

Skřítek Tanec kuřátek ve skořápkách Baba Jaga doplň název obrázku, skladby

NIKOLAJ RIMSKIJ-KORSAKOV ŠEHEREZÁDA Inspirace: Povídky tisíce a jedné noci programní symfonie 1. věta: Moře a Sindibádův koráb, Largo maestoso charakterizuj motiv Šeherezády a sultána krutovládce 4. věta: O zkáze mořského korábu, Allegro molto

PETR ILJIČ ČAJKOVSKIJ LABUTÍ JEZERO Scéna Valčík LOUSKÁČEK Tanec cukrové víly Ruský tanec Květinový valčík KONCERT Č. 1, B MOLL PRO KLAVÍR A ORCHESTR, op.23 1. věta, Allegro non troppo e molto maestoso PATETICKÁ SYMFONIE 4.věta

HECTOR BERLIOZ FANTASTICKÁ SYMFONIE ″Epizoda ze života umělcova″, 1830 ideé fixe: představa vyjádřená hudební myšlenkou IDEÉ FIXE doplň: náladu, nástroj, název věty 1. věta: Sny a vášně ideé fixe: housle lyrická, něžná, jímavá, dramatická, drsná 2. věta: Ples ideé fixe: flétna noblesní, slavnostní , plesová – valčíkové téma

FANTASTICKÁ SYMFONIE 3. věta: Scéna na venkově úvod: anglický roh a hoboj lyrická, zpěvná, klidná, teskná, romantická ideé fixe: flétna vzrušená, rozčilená 4. věta: Cesta k popravišti ponurá, vítězná, úzkostná, chaotická pochod: accelerando ideé fixe: klarinet 5. věta: Sabat ideé fixe: groteskní, divoká, kvičivá církevní reqiuem – chorální melodie, zvony sabat – rozběsněný

Hector Berlioz: Ples, 2. věta, Fantastická symfonie   Po vyslechnutí ukázky urči autora skladby a název díla. Hector Berlioz: Ples, 2. věta, Fantastická symfonie Johannes Brahms: Uherský tanec č. 5 g moll, Uherské tance Petr Iljič Čajkovskij: Tanec cukrové víly, Louskáček, balet Antonín Dvořák: Slovanský tanec č. 8 g moll, furiant Antonín Dvořák: Vodník, symfonická báseň Zdeněk Fibich: Vodník, melodram Fryderyk Chopin: Valčík cis moll Fryderyk Chopin: Preludium č. 4 Fryderyk Chopin: Preludium č. 7 Felix Mendelssohn Bartholdy : Svatební pochod , Sen noci svatojánské, suita Modest Petrovič Musorgskij: Tanec kuřátek ve skořápkách, Obrázky z výstavy Bedřich Smetana: Louisina polka Bedřich Smetana: Proč bychom se netěšili, Prodaná nevěsta, opera Bedřich Smetana: fanfáry z předehry k opeře Libuše Bedřich Smetana: Vltava, Šárka, Tábor, Má vlast, symfonická báseň  

Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla.