POSTIMPRESIONISMUS Postimpresionisté - „ti, co přišli po impresionistech“ Reakce na impresionismus – snaha najít pro uměleckou tvorbu pevnější a trvalejší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Advertisements

Impresionismus.
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Anglie je největší a nejlidnatější země Spojeného království Velké Británie a Severního Irska.
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_3001_LICHVA Téma: Pojem _ LICHVÁŘSKÉ PRAKTIKY Číslo projektu:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradišt ě, p ř ísp ě vková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_06.
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Házená Házená je kolektivní míčový sport, ve kterém proti sobě.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Impresionismus a postimpresionismus
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_07
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Architektonická kompozice
Židům 3:12-14 Hleďte, bratři, aby snad v někom z vás nebylo zlé a nevěrné srdce, takže by odpadl od živého Boha, a proto se navzájem napomínejte každý.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
El Monasterio construido encima de un volcán
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
VESMÍR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Poměr v základním tvaru.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Raná řecká tyranida, Sparta
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název a číslo materiálu:
Mgr. et Mgr. Veronika Víchová Mgr. Hana Navrátilová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Konec 19. století ve světové literatuře
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Psychologie test.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
1.
Doba, ve které impresionisté tvořili, byla především obdobím průmyslové revoluce, nových vynálezů a objevů. Veřejnost se začala zajímat o nové technické.
Biblické verše....
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Transsexualita.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
Poměr v základním tvaru.
Hranice slov v písmu
Sňatečnost obyvatel ČR Terezie Štyglerová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

POSTIMPRESIONISMUS Postimpresionisté - „ti, co přišli po impresionistech“ Reakce na impresionismus – snaha najít pro uměleckou tvorbu pevnější a trvalejší základnu než zrakový dojem (vnitřní představa, idea, symbol,…) Do hry vstupuje lidský subjekt: „Pro mne jsou skuteční malíři ti, kteří věci nemalují tak jak jsou, suše je analyzujíce, ale tak jak je cítí. Toužím dospět k takovým deformacím, které vyjádří můj cit.“

Obecné rysy postimpresionismu Nemalují věci tak, jak je vidí, ale jak je cítí Ke svým záměrům používají tvarovou deformaci, libovolněji zacházejí s barvou Svobodněji nakládají s perspektivou – vlastní zákony či často plošnost Tradiční pojetí světla a stínu vzalo za své Bod jedna – přitom různé přístupy – do hry vstupuje psychologie, symbolično, racionální přístup (Cézanne) Světlo stín – mohli navázat na impresionisty, pointilisty….(vlastní úvahy)

Paul Cézanne (1839 – 1906) bývá označován jako „otec moderní malby“ Je dobré si uvědomit, že Cézanne patřil vlastně ještě ke stejné generaci jako impresionisté Zatímco imp. Dosáhli na konci života úspěchu (veřejnost), on jen úspěchu u mladých malířů Hledal něco trvalého, podstatného , definitivního(x dojem, okamžik – imp.) Vystavoval s imp., jeden z nejvíce odmítaných

„Při malování se uplatňují dva činitelé: oko a mozek „Při malování se uplatňují dva činitelé: oko a mozek. Oba se musí vzájemně podporovat a zároveň rozvíjet: oko pozorováním přírody, mozek logickým uspořádáváním zážitků. Tak dospíváme k výrazovým prostředkům.“

na rozdíl od Gogha více racionální přístup důležité pro jeho malbu – harmonie a řád Je dobré si uvědomit, že Cézanne patřil vlastně ještě ke stejné generaci jako impresionisté Zatímco imp. Dosáhli na konci života úspěchu (veřejnost), on jen úspěchu u mladých malířů Hledal něco trvalého, podstatného , definitivního(x dojem, okamžik – imp.) Vystavoval s imp., jeden z nejvíce odmítaných

výstava v Paříži r. 1907 – veliký vliv na mladé moderní malíře narodil se v Provence (Aix en Provence)(kde také později žil a tvořil) v zámožné měšťanské rodině(jeho otec bankéřem) zajištěn studoval práva, ale zároveň navštěvoval hodiny kreslení, po třech letech odchází studovat do Paříže malbu, brzy ale zklamání, vrací se na jih, pak opět Paříž, neustále se však vrací do svého rod. kraje (měl rád venkov, městské prostředí mu moc nevyhovovalo) Před svým otcem celých 6 let dokázal tajit existenci svého syna Paula a přítelkyně Hortense patřil ke generaci impresionistů – ze začátku s nimi vystavoval, ovlivněn impresionismem (nejblíže Pissaro), ale pozdní dílo vytvořil v záměrné opozici proti impresionismu zemřel na zápal plic (, jakožto následek nachlazení – při malování v terénu) výstava v Paříži r. 1907 – veliký vliv na mladé moderní malíře Je dobré si uvědomit, že Cézanne patřil vlastně ještě ke stejné generaci jako impresionisté Zatímco imp. Dosáhli na konci života úspěchu (veřejnost), on jen úspěchu u mladých malířů Hledal něco trvalého, podstatného , definitivního(x dojem, okamžik – imp.) Vystavoval s imp., jeden z nejvíce odmítaných Koncem svého života se dočkal uznání – jeden z jeho obrazů dokonce koupila Národní galerie v Berlíně!

„přírodní tvary je nutno zjednodušovat podle válce, koule a kužele“ zavedl pojem barevná modulace – využívání barevného kontrastu (x modelace) k vytvoření prostoru stejně jako u imp. – barevná skvrna (spíše plocha)– základní element obrazu „přírodní tvary je nutno zjednodušovat podle válce, koule a kužele“ vzor pro kubisty maloval krajiny – Hora St. Victoire zátiší (obliba jablka) podobizny přátel v pěti variantách vytvořil kompozici Hráčů karet Pierot, Harlekýn Zátiší – vztahy mezi objekty, snažil se vybrat to podstatné, nedůležité pro něj byly nepodstatné detaily

Hora Sainte – Victoire, kolem roku 1885

Nebál se naklonit stůl či podložit talíř, aby mohl zkoumat vztahy mezi objekty

Zátiší s jablky

Mladík v červené vestě

Hráči karet

Vincent Willem van Gogh (1853 – 1890)

Synem protestantského pastora v Holandsku Rok před jeho narozením porodila jeho matka mrtvé dítě stejného jměna  vyrůstal s pocitem, že je jakýsi náhradník zemřelého bratra Bratr Theo (o 4 roky mladší) – veliký význam v jeho životě – korespondence, finanční závislost Nejprve se učil v haagské filiálce Goupilova uměleckého obchodu, později pracoval u Goupila v Londýně a Paříži; po propuštění místo pomocného kazatele v Anglii Pokoušel se studovat teologii, ale nezvládl latinu a řečtinu, stal se kazatelem v hornickém Borinage Belgii – staral se o chudé rolníky, pomáhal jim do té míry, že zanedbával sám sebe – propuštěn pro nedůstjné vystupování

Učil se v Haagu u malíře Antona Mauva (1882-3) – první krajiny 1883-85 – u své rodiny v Nuenu – krajiny a figurální kompozice – Jedlíci brambor – šerosvitný realismus barokního malířství, charakteristika postav až do karikaturních poloh 1885-86 – v Antverpách – japonský dřevořez, zesvětlení koloritu – Rubens, Millet 1886 -88 – pobyt v Paříži – rozhodující vliv na jeho umění – setkává se s obrazy impresionistů a novoimpresionistů, vliv Gauguin Vliv japonský dřevořez – pozadí jeho obrazu Podobizna Otce Tanguyho Exprese, zdůraznění výrazu (čisté spektrální barvy, dělený rukopis Arles v Provenci – 1888 – malíř přijel za sluncem –Most v Arles, Pohled na Arles, Pokoj v Arles Obraz Slunečnice (1888) – na uvítanou Paulu Gauguinovi – názorové roztržky, začínají se také projevovat první příznaky duševní choroby – rvačka, v záchvatu šílenství si uřízl pravé ucho Od května 1889 se léčil v ústavu dr. Peyrovna v blízkém Saint –Rémy – maloval zde, přesvědčen, že malba přispívá k jeho uzdravení – Noční kavárna, Cesta s cypřiši

1890 se usadil pod dohledem dr 1890 se usadil pod dohledem dr. Gacheta v Auvers u Paříže – vedle barevně jasných a harmonických obrazů plátna naplěnná vnitřním neklidem a truchlivou osudovostí Portrét dr. Gacheta – výrazem tragického pocitu, který malíř promítal do modelu Jeden z posledních obrazů – Obilné pole s havrany Při práci v plenéru se postřelila o pár dnů později zemřel Gogh svým dílem předcházel expresionismus – barevnost, rukopis, obrazy jsou výrazem jeho nešťastné, rozjitřené duše

Autoportrét, 1887

Mráz – vše týkající se výše uvedených jmen (krom pointilistů), impresionisté – výpisky z Mráze, postimpresionisty doplnit o výpisky ze skript + přečíst Gombricha (jen postimpres.)

Paul Gauguin (1848 - 1903) dobrodružný život – jako dítě žil Peru, námořníkem (studoval námořní školu), pracoval na Panamském průplavu,…. burzovním makléřem – dařilo se mu, začal malovat, sochařit a kupovat obrazy impresionistů jeho ženou Dánka Mette – měl s ní 5 dětí; když přišel o práci (1883, propad na burze) – manželství se zhroutilo Ze zbohatlíka se stal tulák, protloukal se, jak mohl, život v Paříži příliš nákladný  pobýval a tvořil často v Bretani ve vesnici Pont-Aven znechucen životem v Evropě – uspořádal výstavu – úspěšná - prodal své obrazy  odjel na Tahiti – podle něho dosud civilizací nedotčený ráj – našel ideální prostředí pro realizaci svých um. záměrů, domorodci ho přijali za svého, on si osvojil jejich zvyky po 3 letech do Paříže – další výstava, poté znovu do Tichomoří – Tahiti, pak souostroví Markézy, kde zemřel jeho otec – novinář (antibonapartovský – r. 1852 k moci Napoleon III.)  raději odešel s rodinou do Peru Když Mette zjistila, že P. hodlá živit ji a děti malováním, odjela do Dánska na Tahiti odjel i z důvodu finančních problémů (dluhy)

Svým žákům později radil: „Nepracujte tolik podle přírody Svým žákům později radil: „Nepracujte tolik podle přírody. Umění je abstrahování. Vezměte si z přírody to, o čem jste před ní snili…“ svou tvorbou vliv na (směr) symbolismus

jako první usiloval obohatit moderní záp jako první usiloval obohatit moderní záp. svět příkladem primitivních kultur; základní jednotka obrazu – berevná plocha a výrazné kontury obrazy – bezprostřední záznamy, psychologicky motivované obrazy, filozoficky založené kompozice – „Odkud přicházíme? Kdo jsme? Jak jdeme?“ 1897

Vidění po kázání neboli Jakubův zápas s andělem

Ženy z Tahiti

Dvě Tahiťanky

Duch mrtvých bdí

Sen

Arearea

Henri de Toulouse Lautrec (1864-1901) pocházel ze starého hraběcího rodu, narozen v Albi V dětství si díky nešťastným pádům zlomil obě nohy, zapracovala také degenerace šlecht. Rodu – nohy přestaly růst, zůstal mrzákem Umění se pro něho stalo jediným prostředkem sebeuplatnění (kreslil již od dětství – karikatury, koně) 1882 odjel do Paříže studovat malířství – v Cormonově ateliéru poznal mimo jiné i Van Gogha – silně na něj zapůsobil 1887 – vlastní ateliér na Montmartru – navštěvoval zdejší kavárny, kabarety, tančírny –Moulin de la Galette, Moulin- Rouge – pro MR vytvořil první litografický plakát Podobizny žen ze zdejších tančíren a nevěstinců – přirozené rozpoložení, bez póz a strojených efektů Návaznost na Degase, zakladatel secesní grafiky a secesního plakátu – litografie – vliv japonského dřevořezu Expresivnost jeho malířská zkratka se přibližuje karikatuře a má tragický podtext Otec – matka – bratranec a sestřenice