Umělecký styl I..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 09Číslo.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Název prezentace (DUMu)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Procvičování slovní zásoby
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
Způsoby zápisu algoritmů
Lineární rovnice a nerovnice I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lineární rovnice a nerovnice III.
Techniky práce s mentálně postiženými
POTŘEBY DUM _13.
ÚTVARY ČESKÉHO JAZYKA A JAZYKOVÁ KULTURA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Algoritmizace - opakování
Umělecký styl II..
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
City DUM_15.
Vznik česky psané literatury
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Slovní zásoba, vrstvy slovní zásoby
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. Jazykové prostředky uměleckého textu Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_SA4A_4 DUM 4. „Chlapec, uživatel služby-dramatizace “
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Neživá příroda - vzduch
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Matematika + opakování a upevňování učiva
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
The Czech Republic.
Transkript prezentace:

Umělecký styl I.

Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0928 Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti   Název a číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL_4.A_1-4 TÉMA SADY: SOCIÁLNÍ PROBLEMATIKA V UMĚLECKÉ LITERATUŘE Název: Umělecký styl I. Vytvořeno: 8. 2. 2013 Autor: Mgr. Martina Šafránková Vyučovací předmět:  Český jazyk – literární seminář Ročník: IV. Výsledky vzdělávání dle RVP: Rozumí obsahu textu i jeho částí; Čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje:  Prezentace s úkoly pro žáky Klíčová slova: Umělecký styl, jazyk uměleckého stylu Anotace: Výukový materiál podává výklad o uměleckém stylu, následují ukázky z beletrie s otázkami pro studenty pro ověření čtenářské gramotnosti.

STYL UMĚLECKÝ stylem děl umělecké literatury beletrie = krásná literatura může jím být psán i soukromý dopis vlastnosti: sdělnost estetičnost emocionálnost projevu

je proměnlivý, dynamicky se rozvíjí bohatství námětů a forem jejich zpracování výsledek je silně ovlivněn osobností autora a estetickou funkcí projevu významová mnohoznačnost  autor pracuje s významovými posuny, symboly, alegorií a čtenář odhaluje i ty významy, které jsou v podtextu

Jazyk uměleckého stylu: jazyk má v umělecké literatuře zvláštní postavení základem bývá zpravidla text (jazyk) spisovný někteří autoři užívají i jiných vrstev národního jazyka: nářečí (= dialekt) obecná čeština (nespisovná) X hovorová čeština (spisovná) slang, argot, profesionalismy… pojmenování citově zabarvená (expresivní, emocionální), dobově zabarvená (archaismy a historismy), knižní a cizí, neologismy (= novotvary) pojmenování obrazná, nepřímá a metaforická (přenesená)

Ukázka č. 1 VÁVRA (ohlédne se po ní a mlčí) Oh, šak já ti tvýho Františka osladím! (Sáhne po čepici a poroučí.) Snídaní mně přichysté! Pojedu pro dříví. VÁVROVÁ (stojí jako předtím u sporáku a hledí stále na jedno místo. Když Vávra odchází, zdlouha se po něm ohlíží). VÁVRA (odejde. Vávrová sama.) VÁVROVÁ Jdi ďáble ošklivé! Budeš mět nachystáno, cos ešče jakživ nejedl. (Jde chvatem do vedlejší světnice, kde je za scénou slyšet totéž bouchnutí víka jako ve IV. jednání. Vrátí se, strhne hmoždíř z police, hodí obsah papírku do něho a tluče otrušík.) Jako potkana tě zadávím a potom řvi a vyhrožuj, jak se ti zlíbí. – – (Dotluče. S ještě větším chvatem slévá kávu a vysype jed z hmoždíře do hrnka s kávou.)   Otázky: Kdo je autorem ukázky a z jakého díla ukázka pochází? Charakterizujte specifické jazykové prostředky: Jaký sociálně nežádoucí jev se v díle objevuje? Vysvětlete slova a přiřaďte k vrstvě slovní zásoby : ešče, hmoždíř, otrušík

Otázky a odpovědi: Kdo je autorem ukázky a z jakého díla ukázka pochází? Vilém a Alois Mrštíkové; Maryša 2. Charakterizujte specifické jazykové prostředky: Dílo je psáno slováckým dialektem, ten se projevuje ve všech jazykových rovinách, dialekt se objevuje pouze v jednotlivých replikách, scénické poznámky jsou psány spisovnou češtinou 3. Jaký sociálně nežádoucí jev se v díle objevuje? Vražda (Maryša se chystá otrávit Vávru) a pokus o vraždu (Vávra se chystá postřelit Francka) 4. Vysvětlete slova a přiřaďte k vrstvě slovní zásoby: ešče – ještě (nářečí) hmoždíř – kuchyňské náčiní k drcení koření (historismus) otrušík – arzenik (archaismus)

Ukázka č.2: Ještě mi ani pořádně nehořela, když ke mně vpadla matka. Zařvala : "Ty fetuješ!" Já na to: "To je blbost. Jak tě to napadlo?" Doslova se na mě vrhla a násilím mi ohnula ruce. Ani jsem se nestihla bránit. Hned si všimla čerstvýho vpichu. Popadla igelitovou tašku a vysypala ji na postel. Vypadla z ní stříkačka, spousta tabáku z cigaret a celá hromada staniolovejch papírků. V některejch bylo ještě trochu háčka. Když jsem byla na suchu, tak jsem si vždycky ty zbytečky vyškrábala a udělala si z nich jednu dávku. To, co z tašky vypadlo, matce úplně stačilo jako důkaz mý narkomanie. Otázky: Kdo je autorem ukázky a z jakého díla ukázka pochází? Charakterizujte specifické jazykové prostředky: Jaký sociálně nežádoucí jev se v díle objevuje? Vysvětlete slova a přiřaďte k vrstvě slovní zásoby: fetuješ, háčko, narkomanie  

Otázky a odpovědi: Kdo je autorem ukázky a z jakého díla ukázka pochází? Christiane F.; My děti ze stanice ZOO 2. Charakterizujte specifické jazykové prostředky: Dílo je překladem z němčiny, v textu se objevuje obecná a hovorová čeština, slangové výrazy narkomanů (argot = mluva spodiny) 3. Jaký sociálně nežádoucí jev se v díle objevuje? Narkomanie, prostituce, krádeže… 4. Vysvětlete slova a přiřaďte k vrstvě slovní zásoby: fetuješ – brát drogy (obecná čeština) háčko – heroin (argot) narkomanie – drogová závislost (odborný termín)