Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Postavení přírodopisného učiva v RVP ZV Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Osnova přednášek RVP a jeho postavení v systému kurikulárních dokumentů Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV Organizace práce učitele - přípravná fáze výuky, realizační fáze a koordinační fáze Organizační formy výuky přírodopisu Metody výuky přírodopisu Prostředky výuky přírodopisu Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu Diagnostika vědomostí a dovedností žáků v přírodopisu Přesah přírodopisného učiva do jiných předmětů – mezipředmětové vztahy Výuka přírodopisu na různých typech ZŠ Osobnost učitele přírodopisu a její další rozvíjení.
Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP 3. Přednáška Student bude schopen…. Vysvětlit jak je učivo v RVP ZV uspořádáno Zdůvodnit postavení učiva přírodopisu v RVP ZV Vyjmenovat vzdělávací oblasti RVP ZV Uvést vzdělávací obory patřící do jednotlivých vzdělávacích oblastí Roztřídit vzdělávací oblasti dle počtu oborů, které zahrnují Roztřídit vzdělávací oblasti dle toho, kdy jsou vyučovány Začlenit učivo do tématického celku Na vybraném tématickém celku konfrontovat očekávané výstupy s učivem Vlastními slovy vysvětlit pojem průřezové téma Vyjmenovat průřezová témata Začlenit konkrétní přírodopisné učivo do průřezového tématu
Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP 3. Přednáška Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Pomůcka na pomoc učitelům Kde ho najít? Aktualizované znění platné k 1. 9. 2013 najdete na: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani
Základní vzdělávání Cíle: má žákům pomoci: utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání
Dílčí cíle: Osvojení strategie učení a motivace pro celoživotní učení Rozvíjení tvořivého myšlení, logického uvažování a řešení problémů vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci Rozvíjení schopnosti spolupracovat a respektovat práci a úspěchy Žák se má projevovat jako svébytná, svobodná a zodpovědná osobnost, uplatňovat svá práva a naplňovat své povinnosti Žáci mají mít potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě aktivní rozvoj a ochrana zdraví (fyzického, duševního a sociálního) u žáků a zodpovědnost za něj tolerance a ohleduplnost k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám Poznání a rozvoj vlastních schopností v souladu s reálnými možnosti, jejich uplatňování při rozhodování o vlastní životním životní a profesní orientaci
Členění vzdělávacího obsahu RVP ZV Vzdělávací oblasti Celkem 9 tvořeny jedním vzdělávacím oborem nebo více obsahově blízkými vzdělávacími obory: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Další cizí jazyk) 2. Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace) 3. Informační a komunikační technologie (IKT) 4. Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět) 5. Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) 6. Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) 7. Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) 8. Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) 9. Člověk a svět práce (Člověk a svět práce)
Doplňující vzdělávací obory Do RVP ZV zařazeny od 1.9.2013 nejsou povinnou součástí základního vzdělávání, pouze doplňují a rozšiřují vzdělávací obsah Lze je využít: pro všechny nebo jen pro některé žáky jako povinný nebo povinně volitelný vzdělávací obsah Celkem čtyři: Dramatická výchova Etická výchova Filmová/audivizuální výchova Taneční a pohybová výchova
Přírodopisné učivo v RVP ZV Vzdělávací oblast (VO): 5.6 Člověk a příroda řeší témata spojená se zkoumáním přírody: prostředky a metody pro pochopení přírodních zákonitosti příroda jako systém – propojenost a vzájemné ovlivňování jednotlivých části => jak udržovat přírodní rovnováhu, => ohrožení plynoucí z přírod. a antrop. procesů podpora rozvoj kritického a logického uvažování použití specifických metod (pozorování, pokus) => dovednosti: pozorovat, experimentovat a měřit, vytvářet a ověřovat hypotézy, analyzovat výsledky a vyvozovat z nich závěry.
Vzdělávací oblast (VO): 5.6 Člověk a příroda 4 vzdělávací obory: Fy, Ch, Př a Ze návaznost na: VO Člověk a jeho svět (1. stupeň: základní přírodovědné poznatky) spolupráce s VO: Matematika a její aplikace Člověk a společnost, Člověk a zdraví a Člověk a svět práce
Vzdělávací oblast: 5.6 Člověk a příroda Vzdělávací obor: 5.6.3 Přírodopis vzdělávací obor: tématické celky: očekávané výstupy a učivo - vzdělávací obor přírodopis: 8 tématických celků: OBECNÁ BIOLOGIE A GENETIKA BIOLOGIE HUB BIOLOGIE ROSTLIN BIOLOGIE ŽIVOČICHŮ BIOLOGIE ČLOVĚKA NEŽIVÁ PŘÍRODA ZÁKLADY EKOLOGIE PRAKTICKÉ POZNÁVÁNÍ PŘÍRODY
OBECNÁ BIOLOGIE A GENETIKA Očekávané výstupy Žák rozliší základní projevy a podmínky života, orientuje se v daném přehledu vývoje organismů popíše základní rozdíly mezi buňkou rostlin, živočichů a bakterií a objasní funkci základních organel rozpozná, porovná a objasní funkci základních orgánů (orgánových soustav) rostlin i živočichů třídí organismy a zařadí vybrané organismy do říší a nižších taxonomických jednotek vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti uvede příklady dědičnosti v praktickém životě a příklady vlivu prostředí na utváření uvede na příkladech z běžného života význam virů a bakterií v přírodě i pro člověka Učivo vznik, vývoj, rozmanitost, projevy života a jeho význam – výživa, dýchání, růst, rozmnožování, vývin, reakce na podněty; názory na vznik života základní struktura života – buňky, pletiva, tkáně, orgány, orgánové soustavy, organismy jednobuněčné a mnohobuněčné význam a zásady třídění organismů dědičnost a proměnlivost organismů – podstata dědičnosti a přenos dědičných informací,gen, křížení viry a bakterie – výskyt, význam a praktické využití
BIOLOGIE HUB Očekávané výstupy Žák rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby s plodnicemi a porovná je podle charakteristických znaků vysvětlí různé způsoby výživy hub a jejich význam v ekosystémech a místo v potravních řetězcích objasní funkci dvou organismů ve stélce lišejníků Učivo houby bez plodnic – základní charakteristika, pozitivní a negativní vliv na člověka a živé organismy houby s plodnicemi – stavba, výskyt, význam, zásady sběru, konzumace a první pomoc při otravě houbami lišejníky – stavba, symbióza, výskyt a význam
BIOLOGIE ROSTLIN Očekávané výstupy Žák odvodí na základě pozorování uspořádání rostlinného těla od buňky přes pletiva až k jednotlivým orgánům porovná vnější a vnitřní stavbu jednotlivých orgánů a uvede praktické příklady jejich funkcí a vztahů v rostlině jako celku vysvětlí princip základních rostlinných fyziologických procesů a jejich využití při pěstování rostlin rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů odvodí na základě pozorování přírody závislost a přizpůsobení některých rostlin podmínkám prostředí Učivo anatomie a morfologie rostlin - stavba a význam jednotlivých částí těla vyšších rostlin (kořen, stonek, list, květ, semeno, plod) fyziologie rostlin - základní principy fotosyntézy, dýchání, růstu, rozmnožování systém rostlin - poznávání a zařazování daných zástupců běžných druhů řas, mechorostů, kapraďorostů (plavuně, přesličky, kapradiny), nahosemenných a krytosemenných rostlin (jednoděložných a dvouděložných); jejich vývoj a využití hospodářsky významných zástupců význam rostlin a jejich ochrana
BIOLOGIE ŽIVOČICHŮ Očekávané výstupy Žák porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy Učivo stavba těla, stavba a funkce jednotlivých částí těla - živočišná buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy, organismy jednobuněčné a mnohobuněčné, rozmnožování vývoj, vývin a systém živočichů – významní zástupci jednotlivých skupin živočichů - prvoci, bezobratlí (žahavci, ploštěnci, hlísti, měkkýši, kroužkovci, členovci), strunatci (paryby, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci) rozšíření, význam a ochrana živočichů - hospodářsky a epidemiologicky významné druhy, péče o vybrané domácí živočichy, chov domestikovaných živočichů, živočišná společenstva projevy chování živočichů
BIOLOGIE ČLOVĚKA Očekávané výstupy Žák určí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby aplikuje předlékařskou první pomoc při poranění a jiném poškození těla Učivo fylogeneze a ontogeneze člověka - rozmnožování člověka anatomie a fyziologie - stavba a funkce jednotlivých částí lidského těla, orgány, orgánové soustavy (opěrná, pohybová, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací a rozmnožovací, řídící), vyšší nervová činnost, hygiena duševní činnosti nemoci, úrazy a prevence - příčiny, příznaky, praktické zásady a postupy při léčení běžných nemocí; závažná poranění a život ohrožující stavy životní styl - pozitivní a negativní dopad na zdraví člověka
NEŽIVÁ PŘÍRODA Očekávané výstupy Žák objasní vliv jednotlivých sfér Země na vznik a trvání života rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím určovacích pomůcek rozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody porovná význam půdotvorných činitelů pro vznik půdy, rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy v naší přírodě rozlišuje jednotlivá geologická období podle charakteristických znaků uvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemi Učivo Země – vznik a stavba Země nerosty a horniny – vznik, vlastnosti, kvalitativní třídění, praktický význam a využití zástupců, určování jejich vzorků; principy krystalografie vnější a vnitřní geologické procesy – příčiny a důsledky půdy – složení, vlastnosti a význam půdy pro výživu rostlin, její hospodářský význam pro společnost, nebezpečí a příklady její devastace, možnosti a příklady rekultivace vývoj zemské kůry a organismů na Zemi – geologické změny, vznik života, výskyt typických organismů a jejich přizpůsobování prostředí geologický vývoj a stavba území ČR – Český masiv, Karpaty podnebí a počasí ve vztahu k životu
ZÁKLADY EKOLOGIE Očekávané výstupy Žák uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi rozlišuje a uvede příklady systémů organismů – populace, společenstva, ekosystémy a objasní na základě příkladu základní princip existence živých a neživých složek ekosystému vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a zhodnotí jejich význam uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému Učivo organismy a prostředí – vzájemné vztahy mezi organismy, mezi organismy a prostředím; populace, společenstva, přirozené a umělé ekosystémy, potravní řetězce, rovnováha v ekosystému ochrana přírody a životního prostředí – globální problémy a jejich řešení, chráněná území
PRAKTICKÉ POZNÁVÁNÍ PŘÍRODY Očekávané výstupy Žák aplikuje praktické metody poznávání přírody dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody Učivo praktické metody poznávání přírody – pozorování lupou a mikroskopem (případně dalekohledem), zjednodušené určovací klíče a atlasy, založení herbáře a sbírek, ukázky odchytu některých živočichů, jednoduché rozčleňování rostlin a živočichů významní biologové a jejich objevy
Průřezová témata okruhy aktuálních problémů současného světa jdou napříč předměty formativní prvek základního vzdělávání => rozvoj: osobnosti žáka (postoje a hodnoty) klíčových kompetencí (sociální a personální) Základní vzdělávání - 6 průřezových témat: 1. Osobnostní a sociální výchova 2. Výchova demokratického občana 3. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech 4. Multikulturní výchova 5. Environmentální výchova 6. Mediální výchova Průřezové téma: tématický okruh: téma
Průřezová témata povinná součást základního vzdělávání: Na 1. stupni i na 2. stupni všechna průřezová témata z RVP ZV všechna průřezová témata nemusí být v každém ročníku žákovi v průběhu základního vzdělávání musí být postupně nabídnuty všechny tematické okruhy jednotlivých průřezových témat rozsah a způsob realizace stanovuje ŠVP Jak lze na ZŠ využít? integrace poznatků z různých oborů v rámci předmětu, samostatný předmět, projekt, seminář, kurz atd. propojení vzdělávacího obsahu předmětů s dalšími činnostmi žáků (ve škole i mimo ni).
Průřezové téma: Environmentální výchova Cíl: pochopit komplexnost a složitost vztahů člověka a životního prostředí => JE NEZBYTNÉ: postupně přejít k udržitelnému rozvoji společnosti převzít odpovědnosti: každý sám za sebe, ale i za jednání společnosti Realizace usiluje o: sledování a uvědomování si dynamičnosti vztahů mezi člověkem a prostředím aktivní účast každého na ochraně a utváření prostředí ovlivnění životního stylu a hodnotovou orientaci žáků (cíl TUR)
Členění průřezového tématu Environmentální výchova Čtyři tematické okruhy: Ekosystémy Základní podmínky života Lidské aktivity a problémy životního prostředí Vztah člověka k prostředí
1. Ekosystémy: les (les v našem prostředí, produkční a mimoprodukční významy lesa) pole (význam, změny okolní krajiny vlivem člověka, způsoby hospodaření na nich, pole a jejich okolí) vodní zdroje (lidské aktivity spojené s vodním hospodářstvím, důležitost pro krajinnou ekologii) moře (druhová odlišnost, význam pro biosféru, mořské řasy a kyslík, cyklus oxidu uhličitého) tropický deštný les (porovnání, druhová rozmanitost, ohrožování, globální význam a význam pro nás) lidské sídlo – město – vesnice (umělý ekosystém, jeho funkce a vztahy k okolí, aplikace na místní podmínky) kulturní krajina (pochopení hlubokého ovlivnění přírody v průběhu vzniku civilizace až po dnešek)
2. Základní podmínky života : voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty, pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení) ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa, čistota ovzduší u nás) půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině ochrana biologických druhů (důvody ochrany a způsoby ochrany jednotlivých druhů) ekosystémy – biodiverzita (funkce ekosystémů, význam biodiverzity, její úrovně, ohrožování a ochrana ve světě a u nás) energie (energie a život, vliv energetických zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie, možnosti a způsoby šetření, místní podmínky) přírodní zdroje (zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí)
3. Lidské aktivity a problémy životního prostředí zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace) průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na prostředí, zpracovávané materiály a jejich působení, vliv právních a ekonomických nástrojů na vztahy průmyslu k ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti) odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny)
3. Lidské aktivity a problémy životního prostředí ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek; právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí, zásada předběžné opatrnosti; ochrana přírody při masových sportovních akcích – zásady MOV) změny v krajině (krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy); doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace) dlouhodobé programy zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti (Státní program EVVO, Agenda 21 EU) a akce (Den životního prostředí OSN, Den Země apod.)
4. Vztah člověka k prostředí naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství, příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci - instituce, nevládní organizace, lidé) náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí) aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace) prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení, možnosti a způsoby ochrany zdraví) nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady jejich uplatňování ve světě, u nás).
Standardy vzdělávání = minimální cílové požadavky na vzdělávání zavedeny do RVP ZV během aktualizace v roce 2013 závazně formulované v RVP ZV konkretizují očekávané výstupy RVP ZV a stanovují minimální úroveň jejich zvládnutí, kterou je třeba dosahovat se všemi žáky => pomocí Standardů škola garantuje všem svým žákům alespoň minimální úroveň vzdělání v uvedených vzdělávacích oborech