Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Předmět:Přírodověda Ročník:5. Tematický okruh:Rozmanitost přírody Název učiva:Včela medonosná Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem.
Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický.
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: říjen 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě7 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Včely Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):05/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém a pátém.
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: září 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Síťokřídlí a blanokřídlí Hmyz s proměnou dokonalou vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : květen 2012  Název :VY_42_INOVACE_4.2.1.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Slovní úlohy řešené rovnicemi
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Název školy: Základní škola a mateřská škola,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
AUTOR: Mgr. Bc. Alena Machulková
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Včela Medonosná.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Škola:. Základní škola a Mateřská škola,. Kostelní 560, Svoboda n
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR:Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_02_27_ VOLNĚ ŽIJÍCÍ ŽIVOČICHOVÉ.
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Na návštěvě u včelaře.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Včela medonosná.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_18_VČELA MEDONOSNÁ
VČELA MEDONOSNÁ VY_32_INOVACE_B04
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Člověk a jeho svět 3. ročník
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Ekosystém louka Živočichové
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: říjen 2012
Včely život v úlu Venclová Slávka Chcete se něco o včelách dozvědět?
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_13
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_32_PTÁCI Mgr. Petra Kukuczková Prvouka
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
BLANOKŘÍDLÍ.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Autor: PaedDr. Jana Čechová
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Prezentace seznamuje žáky se znaky a vybranými zástupci blanokřídlých.
Transkript prezentace:

Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: prosinec 2012 Název: VY_12_INOVACE_1.2.1 PRV1,2_36 Téma: Včela medonosná Ročník: 1. – 2. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3068

anotace: Materiál slouží k procvičování čtení s porozuměním v hodinách prvouky ve věku 6 až 8 let. Lze ho využít jako motivační, výkladový nebo opakovací. Je určen pro práci na interaktivní tabuli nebo na folii. Vytvořeno jako DUM do předmětu prvouka. Slouží jako doplněk k výuce o zvířatech prostřednictvím vlastního čtení.

včela medonosná obr. 1 obr. 2 Od nepaměti stavěli lidé nedaleko svých domovů, sadů a zahrad příbytky pro včely - úly. Včelky zajišťují bohatou úrodu ovoce, protože opylují květy stromů a keřů. Z květů sbírají nejen pyl – žlutý prášek, ale také nektar – sladkou šťávu.

„Je pilný jako včelička.“ nebo „ Bzučí to tam jako v úle.“ jak včely žijí? obr. 3 obr. 4 – roj včel Včely žijí společně v úle. Tomuto společenství se říká včelstvo. Tvoří ho jedna matka – královna, mnoho dělnic a samečkové zvaní trubci. Každý má svou úlohu. Ne nadarmo se říká: „Je pilný jako včelička.“ nebo „ Bzučí to tam jako v úle.“

společenství včel - včelstvo královna obr. 5 obr. 6 Dělnice jsou nejpočetnější skupina ve včelstvu. Mají mnoho práce. Zajišťují úklid a čištění, větrání, stavbu plástů, zpracování medu, péči o larvy a matku, přinášení potravy, hlídání vchodu před nepřáteli, … Jediná úloha královny – matky je naklást vajíčka do komůrek plástů. Denně jich naklade až 1 500.

dělnice a trubci obr. 7 obr. 8 Trubci jsou samci. Žijí jen krátce. Nemají žihadlo a před zimou bývají z úlu vyhnáni, aby neujídali ze společných zásob. Dělnice mají žihadlo, které obsahuje jed. Jakmile však včela bodne, brzy na to umírá.

stavba těla včely A) Hlava. Na hlavě jsou tykadla, složené oči a sosáček. obr. 9 B) Hruď. Z hrudi vyrůstají 2 páry blanitých křídel a 3 páry nohou. C) Zadeček s žihadlem. V tykadlech jsou uloženy smyslové orgány čichu a hmatu. Včelky si tykadla čistí předním párem nohou. Zadní nohy, zvané košíčky, slouží ke sbírání a ukládání pylu. obr. 10

O nakladená vajíčka pečují dělnice krmičky. život včely Dělnice stavitelky vytvoří voskové plásty s mnoha komůrkami. Královna naklade do komůrek vajíčka. O královnu pečují dělnice kojičky. Krmí ji mateří kašičkou. O nakladená vajíčka pečují dělnice krmičky. obr. 11 obr. 12 vajíčka obr. 13 larvy kukly dospělci

Po těchto třech týdnech pilné práce se stává létavkou a létá do okolí. Průběh Života dělnice Dříve než včela vyletí z úlu sbírat pyl a nektar z květů, plní 3 týdny po vylíhnutí jiné důležité úkoly. první 3 dny je čističkou úlu další 2 dny krmičkou larev potom 5 dní krmí královnu následujících 8 dní pomáhá stavět plásty pro larvy a med poslední 3 dny slouží jako strážkyně vchodu do úlu Po těchto třech týdnech pilné práce se stává létavkou a létá do okolí. obr. 14 a 15

užitečnost Včel Tvorba medu z nektaru květů. Včelí vosk. Opylování květů. obr. 17 a 18 obr. 16

včelař a včelařství Včelař při práci. Včely medonosné jsou užitkový hmyz. Člověk pro ně staví příbytky, kterým se říká včelíny. Zde žije více včelstev. Každé má svou barvu úlu. obr. 19 Včelky se činí. obr. 20 Včelař je člověk, který pečuje o včelky i o jejich příbytky po celý rok. Na oplátku získává med a další včelí produkty.

Otázky Pro zopakování: Jak se nazývá společenství včel? Kolik má včelstvo královen? Co včely sbírají z květů? Kde jsou včely v zimě? Jak se včely brání? Čím jsou užitečné? Včelstvo. Pouze jednu. Pyl a sladký nektar. V úle. Bodnutím žihadla. Zajišťují úrodu opylováním květů, vyrábějí med a včelí vosk.

použitý materiál: Obrázek č. 1 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Vala%C5%A1sk%C3%A9_muzeum_v_p%C5%99%C3%ADrod%C4%9B Obrázek č. 2 - GLYSIAK. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.1.2013]. Dostupný na WWW: http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Intensive_apple_orchard.jpg Obrázek č. 3 - WAUGSBERG. Wikimedia Commons [online]. [cit. 18.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bienen_mit_Brut_2.jpg Obrázek č. 4 - BIDGEE. Wikimedia Commons [online]. [cit. 18.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:A_swarm_of_Apis_mellifera_-_20051109.jpg Obrázek č. 5 - MAHDÍ KARIM, Muhammad. Wikimedia Commons [online]. [cit. 18.1.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Apis_mellifera_Tanzania.jpg Obrázek č. 6 – LAWRENCE, Jessica. Wikimedia Commons [online]. [cit. 18.1.2013]. Dostupný na WWW:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Apis_mellifera_%28queen_and_workers%29.jpg Obrázek č. 7 – GRILLO. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Apis_mellifera_bi.jpg?uselang=cs Obrázek č. 8 - SULLIVAN, Jon. Wikimedia Commons [online]. [cit. 18.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bee1web.jpg Obrázek č. 9 - MAHDÍ KARIM, Muhammad. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.1.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Apis_mellifera_flying.jpg Obrázek č. 10 - MOUAGIP. Wikimedia Commons [online]. [cit. 18.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:HoneyBeeAnatomy.svg

použitý materiál: Obrázek č. 11 a 16 - WAUGSBERG. Wikimedia Commons [online]. [cit. 18.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bienenwabe_mit_Eiern_und_Brut_5 Obrázek č. 12 - WAUGSBERG. Wikimedia Commons [online]. [cit. 18.1.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Drohnenpuppen_81b.jpg Obrázek č. 13 - WAUGSBERG. Wikimedia Commons [online]. [cit. 18.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Drohnenpuppen_79d.jpg Obrázek č. 14 - SAJJAD FAZEL. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.1.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Honey_Bee_takes_Nectar.JPG Obrázek č. 15 - JESSIE EASTLAND AKA ROBERT DEMEO. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.1.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Creation-Via-Pollination.jpg Obrázek č. 17 - BAUE, Scott. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.1.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Runny_hunny.jpg Obrázek č. 18 - MIKLEY, Frank. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.1.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bee_on_-calyx_935.jpg obrázek č. 19 - MIGCO. Wikimedia Commons [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Beekeeper.jpg Obrázek č. 20 - AKARLOVIC. Wikimedia Commons [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AZ_hives.jpg