Seminář „Psychologie ve školní praxi“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnocení efektivity výuky z pohledu pedagogiky
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Struktura poradenského procesu
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Vymezení, funkce, zdroje
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Metody pedagogické diagnostiky
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Psychologie koučování
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Chyby při vnímání druhých lidí
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogická komunikace
Psychologie výchovy a vzdělávání
Problémový žák Biologie a chemie se zaměřením na vzdělávání
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Pedagogická diagnostika
Psychologie výchovy a vzdělávání
Pedagogická psychologie
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Školní hodnocení a zkoušení
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Struktura poradenského procesu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Psychologie výchovy a vzdělávání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pedagogická Psychologie
Sociální dovednosti učitele
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
Školní hodnocení a zkoušení
Psychologie koučování
Jak na jazyky.
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Seminář „Psychologie ve školní praxi“ Učitelovy postoje k žákům Učitelovo očekávání

Učitelovy postoje (nejen) k žákům postoj – hodnotící vztah viz sociální psychologie (témata postoje a atribuce) složka rozumová i citová projevuje se jako chování t.j. tendence reagovat na určité pedagogické situace, skupiny žáků i jednotlivce ustáleným způsobem je nutné je reflektovat (proč dělám to, co dělám; co mne k tomu vede?)

Charakteristiky učitelových postojů (Mareš, 1995) výběrovost (k různým „objektům“ různé) orientovanost (postoj kladný, záporný a neutrální) intenzita (různá „síla“ – od málo vyhraněného vztahu po nekritickou zaujatost) obecnost (postoj je souhrnem mnoha odpovědí stejného typu) přenositelnost (postoj je přenášen i do jiných situací vnímaných učitelem jako podobné, i když objektivně mohou být zcela jiné) relativní stálost (obtížně se mění)

Vznik učitelových postojů k žákům na základě bezprostřední interakce „ten-co-mne-trefil-houbou-do-obličeje“ „ta-jejíž-matka-na-mne-řvala“ ovlivněny i osobností učitele temperament, UPV, vývoj profesní role učitele; syndrom vyhoření atd. informacemi od jiných učitelů pověst třídy, žáka na základě učitelova postoje k celé třídě

Vliv na výuku (např. Pelikán, Helus, 1983 atd.) učitelé mají vyhraněný postoj (+/-) k více než 2/3 svých žáků, což se ve výuce projevuje v podobě: distribuce učitelovy pozornosti (+/-) hodnocení – nadhodnocování žáků ke kterým má učitel kladný vztah (hodnocení příčin – atribuce) třídní učitelé znají své žáky lépe (menší míra atribuční chyby) kladný postoj učitel snáze zaujímá k žákům blížícím se jeho „ideálu“, nebo jemu samému podobným ;)

Žákovy charakteristiky ovlivňující postoj učitele nebezpečí heuristik a „psychologizování“ např. píle jako znak nadání; sečtělost, přizpůsobivost jako znak nadání atp. komunikativní dovednosti žáka důležitější pro výsledné hodnocení je „jak“ a ne „co“ žák říká; dívky bývají verbálně zdatnější atp. kontext pedagogické situace a školní třídy výkon nebo chování v porovnání se spolužáky

Typy vyhraněných postojů učitele ve vztahu k žákům výrazně kladný postoj učitele k určitým žákům mírně kladný postoj učitele k určitým žákům neutrální postoj učitele k určitým žákům záporný postoj učitele k určitým žákům většina učitelů ovšem žáky vnímá diferencovaně; třídní učitelé většinou ještě diferencovaněji – proč?

Negativní dopady převažuje-li v učitelových postojích neobjektivita, zaujetí a nespravedlnost narušuje to celkovou atmosféru výuky zvyšuje napětí mezi učitelem a třídou narušuje vztahy mezi žáky ve třídě zhoršuje možnosti pedagogické práce ostatních učitelů (není to tedy PNJ ;)

Učitelovo očekávání vychází z postoje k žákovi (třídě) „soukromá diagnostická nálepka“ kladný i záporný pól sebenaplňující se předpovědi (viz sociální psych. Rosenthalův efekt ) Pygmalion (Galatea) efekt (Rosenthal, Jacobsonová; Helus) Učitelé ve škole dostali tipy na „šikovné děti“ (ve skutečnosti průměrní žáci). Během roku se těmto dětem výrazně zlepšil prospěch (vliv očekávání učitelů). Učitelé se chovali k těmto vybraným dětem jinak - častěji je vyvolávali, více je chválili atd. Golem efekt (častější – Mertin) Průběh: (1) snaha (2) rezignace (3) negativní aktivita

Negativní působení očekávání u většiny učitelů malý efekt (cca 5% ve výkonu žáků při srovnání s nezávislým hodnocením) závažné u učitelů, kteří: mají nepřiměřená očekávání u některých žáků neberou v potaz zpětnou vazbu o nereálnosti svých očekávání přeceňují nebo podceňují žáka dlouhou dobu své očekávání systematicky prosazují ve vyučování a dlohodobě se k žákovi chovají velmi specifickým způsobem mají výrazné a vyhraněné názory na vlastní činnost a činnost žáků

Dopady zejména na žáky, kteří: jsou citliví na učitelovo jednání zejména u mladších žáků (srv. Ericson, 8 věků člověka) mají tendenci se poddat nebo přijmout učitelovo očekávání svými charakteristikami (+/-) vybočují z průměru liší se od ostatních žáků v míře kontaktu s učitelem (vyhledávají jej nebo se mu vyhýbají)

Nutnost reflexe ze strany učitele učitelova subjektivní odpovědnost „Kdo může za školní neúspěch žáka?“ (např. Mareš, Kantorková, Skalská, 1994) brát v potaz reálné možnosti žáka a individuální normu formativní hodnocení pedagogický takt, UPV

LITERATURA K DALŠÍMU STUDIU MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1995. ISBN 80-210-1070-3. s. 159-177 GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005. ISBN 80-7315-104-9 FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6. s. 27-43 a 140-155. ŠEĎOVÁ, K. a kol. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál 2012.