VY_32_INOVACE_15.03.47
EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Mgr. Irena Škantová Environmentální výchova prosinec 2011 7. ročník Prezentace je zaměřena na ekologické problémy naší planety. Žáci se seznámí s důsledky lidské činnosti na životní prostředí. Obsahuje internetové odkazy (modře zvýrazněná a podtržená slova) i cvičení. = otázka (odpověď získáte kliknutím myši)
EKOLOGICKÉ PROBLÉMY 1 Mgr. Irena Škantová
MALÉ OHLÉDNUTÍ DO HISTORIE NAŠÍ PLANETY Vznik Země asi před 4,6 mld. let (součást Sluneční soustavy) Geologické éry: obr. 1 Doba trvání v mil. let 2 100 1 930 345 160 63 2 prahory starohory prvohory dru ho ry třeti hory čtvrtohory
Geologické éry: člověka prahory – vznik litosféry, atmosféry a hydrosféry, první buňky starohory - rozvoj bakterií, sinic, řas, prvoků a mnohobuněčných organizmů prvohory – rozvoj bezobratlých, první obratlovci (paryby, ryby), první suchozemské organizmy (výtrusnaté rostliny), na konci prvohor nahosemenné rostliny, obojživelníci, plazi druhohory – éra nahosemenných rostlin a veleještěrů, koncem druhohor krytosemenné rostliny a ptáci třetihory – krytosemenné rostliny, ptáci, savci, předchůdci člověka čtvrtohory – éra vývoje člověka, trvají dodnes
Co umožnilo růst lidské populace? Zajímavost: Před 10 000 let bylo na Zemi asi 5 miliónů lidí – lovci, sběrači V 17. století tu žilo asi 0,5 miliardy lidí. V roce 1900 už Zemi obývalo asi 1,6 miliardy lidí. Dnes žije na Zemi přes 7 miliard lidí. obr. 2 rozvoj zemědělství, dostatek potravy technická revoluce (vynález parního stroje) lepší zdravotní péče, hygiena vyšší vzdělanost, lepší technologie obr. 3 – parní stroj
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Vyšší spotřeba energie vede k vyšší těžbě fosilních paliv (uhlí, ropa, zemní plyn, rašelina – neobnovitelné zdroje) Spalováním vzniká oxid uhličitý (CO₂). Z rašelinišť, skládek odpadů, rýžovišť apod. se uvolňuje metan. Z dopravních prostředků se uvolňují např. oxidy dusíku. Tyto plyny patří mezi skleníkové plyny, které způsobují skleníkový efekt a vedou ke globálnímu oteplování Země. Uveďte důsledky globálního oteplování Země tání ledovců, změna klimatu, migrace organizmů, zvýšení hladin moří a oceánů, zaplavení přímořských oblastí, rozšíření nemocí, nedostatek pitné vody, ...
ŠKODLIVINY V OVZDUŠÍ - EMISE oxid siřičitý (SO₂) – vede ke vzniku kyselých dešťů (IMISE) TOXINY – např. DDT, dioxiny, polychlorované bifenyly (PCB) - narušují imunitu a hormonální systém organizmu a jejich reprodukční schopnosti FREONY – ničí ozonovou vrstvu (ve sprejích) Uveďte důsledky kyselých dešťů překyselení půdy, úhyn rostlin, porušení rovnováhy v přírodě, znečištění toků a podpovrchových vod, ničení památek, ...
intenzívní zemědělství rozšiřování polí, kácení lesů (VODNÍ A VĚTRNÁ EROZE) používání chemických prostředků (hnojiva, pesticidy, herbicidy, DDT – u nás zakázané, používá se v rozvojových zemích) monokultury vysoušení mokřadů Vysvětlete pojem „EROZE“ odnos půdy vodou nebo větrem zvýšený lov zvířat nadměrný rybolov obr. 4 - Vlk obecný Denně z planety zmizí asi 10 až 100 druhů organizmů!
NÁRŮST ODPADŮ nebezpečí ukládání radioaktivních odpadů znečištění vzduchu, vody, půdy nebezpečí ukládání radioaktivních odpadů ohrožení zdrojů pitné vody důležitost recyklace Vysvětlete jak nárůst odpadů škodí životnímu prostředí poškozování životního prostředí a zdraví lidí, porušení ekosysté- mů a vymírání živočichů, ... Uveďte příklady, jak lidé ničí zdroje pitné vody zřizování skládek, vypouštění chemikálií a olejů do půdy, vody, kyselé deště
VÁLEČNÉ KONFLIKTY Vysvětlete, jak válečné konflikty ovlivňují životní prostředí ničení přírodních ekosystémů, šíření nemocí, zamoření území, znečištění vodních zdrojů, půdy i ovzduší, ... Obr. 5
OSTATNÍ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ zvyšování hluku světelné znečištění a elektrosmog urbanizace doprava průmysl těžba nerostných surovin cestovní ruch terorismus jaderné katastrofy Obr. 6 - Výbuch atomové bomby
ZÁVĚR ČLOVĚK JE SOUČÁSTÍ PŘÍRODY A NEMÁ PRÁVO JI NIČIT. JESTLIŽE NIČÍME JINÉ ORGANIZMY A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ, OHROŽUJEME SAMI SEBE. Podívejte se znovu na geologické éry a zamyslete se nad tím, zda může existovat Země bez člověka nebo člověk bez Země. vlastní odpovědi žáků
Uveďte příklady, jak každý z nás může ovlivnit naše životní prostředí. neplýtvat potravinami, vodou, energií, třídit odpad, neznečišťovat okolí, neničit přírodu, nepoužívat mnoho výrobků na jedno použití, ... Obr. 7 – tepelná elektrárna Obr. 8
[cit. 2011-07-12]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr. 1- http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg obr. 2 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Homo_habilis-2.JPG obr. 3 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Parn%C3%AD_stroj_Marx_v_Techmanii.jpg obr. 4 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Canis_lupus.jpg obr. 5 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:WarGulf_photobox.jpg obr. 6 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nagasakibomb.jpg obr. 7 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nuclear_Power_Plant_Cattenom.jpg obr. 8 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grand_Tetons11.jpg