VY_32_INOVACE_15.03.47.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Příroda ovlivňuje člověka
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
PŘÍRODNÍ ZDROJE V EVROPĚ
Chemické zatížení krajiny
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Společenskohospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí
Kyselý déšť.
Vypracovali:Rudolf Ščudlík Karel Zlevor Jiří Vojtíšek
Vznik a vývoj Země a života
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Ekologické problémy Společenské problémy
Ekologické problémy Společenské problémy
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Matěj Martinák IX.A.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Ohrožování základních složek biosféry
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Registrační číslo projektu:
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
Krajina a životní prostředí
Obraz působení člověka
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
RYBNÍK JAKO CELEK.
OCEÁNY.
Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Znečišťující faktory ŽP a dopady činnosti člověka na ŽP
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_32_ČLOVĚK A ENERGIE. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_32_INOVACE_ CESTA ENERGIE Mgr. Irena Škantová Environmentální výchova listopad ročník Hra je určena pro pochopení významu, využití.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: VÝVOJ ZEMĚ ŽIVOTA A ČLOVĚKA
Mgr. Milan Šimek Dějepis
Ekologické globální problémy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Environmentální problémy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
GLOBALIZACE.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Důsledky globální změny klimatu
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_15.03.47

EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Mgr. Irena Škantová Environmentální výchova prosinec 2011 7. ročník Prezentace je zaměřena na ekologické problémy naší planety. Žáci se seznámí s důsledky lidské činnosti na životní prostředí. Obsahuje internetové odkazy (modře zvýrazněná a podtržená slova) i cvičení. = otázka (odpověď získáte kliknutím myši)

EKOLOGICKÉ PROBLÉMY 1 Mgr. Irena Škantová

MALÉ OHLÉDNUTÍ DO HISTORIE NAŠÍ PLANETY Vznik Země asi před 4,6 mld. let (součást Sluneční soustavy) Geologické éry: obr. 1 Doba trvání v mil. let 2 100 1 930 345 160 63 2 prahory starohory prvohory dru ho ry třeti hory čtvrtohory

Geologické éry: člověka prahory – vznik litosféry, atmosféry a hydrosféry, první buňky starohory - rozvoj bakterií, sinic, řas, prvoků a mnohobuněčných organizmů prvohory – rozvoj bezobratlých, první obratlovci (paryby, ryby), první suchozemské organizmy (výtrusnaté rostliny), na konci prvohor nahosemenné rostliny, obojživelníci, plazi druhohory – éra nahosemenných rostlin a veleještěrů, koncem druhohor krytosemenné rostliny a ptáci třetihory – krytosemenné rostliny, ptáci, savci, předchůdci člověka čtvrtohory – éra vývoje člověka, trvají dodnes

Co umožnilo růst lidské populace? Zajímavost: Před 10 000 let bylo na Zemi asi 5 miliónů lidí – lovci, sběrači V 17. století tu žilo asi 0,5 miliardy lidí. V roce 1900 už Zemi obývalo asi 1,6 miliardy lidí. Dnes žije na Zemi přes 7 miliard lidí. obr. 2 rozvoj zemědělství, dostatek potravy technická revoluce (vynález parního stroje) lepší zdravotní péče, hygiena vyšší vzdělanost, lepší technologie obr. 3 – parní stroj

VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Vyšší spotřeba energie vede k vyšší těžbě fosilních paliv (uhlí, ropa, zemní plyn, rašelina – neobnovitelné zdroje) Spalováním vzniká oxid uhličitý (CO₂). Z rašelinišť, skládek odpadů, rýžovišť apod. se uvolňuje metan. Z dopravních prostředků se uvolňují např. oxidy dusíku. Tyto plyny patří mezi skleníkové plyny, které způsobují skleníkový efekt a vedou ke globálnímu oteplování Země. Uveďte důsledky globálního oteplování Země tání ledovců, změna klimatu, migrace organizmů, zvýšení hladin moří a oceánů, zaplavení přímořských oblastí, rozšíření nemocí, nedostatek pitné vody, ...

ŠKODLIVINY V OVZDUŠÍ - EMISE oxid siřičitý (SO₂) – vede ke vzniku kyselých dešťů (IMISE) TOXINY – např. DDT, dioxiny, polychlorované bifenyly (PCB) - narušují imunitu a hormonální systém organizmu a jejich reprodukční schopnosti FREONY – ničí ozonovou vrstvu (ve sprejích) Uveďte důsledky kyselých dešťů překyselení půdy, úhyn rostlin, porušení rovnováhy v přírodě, znečištění toků a podpovrchových vod, ničení památek, ...

intenzívní zemědělství rozšiřování polí, kácení lesů (VODNÍ A VĚTRNÁ EROZE) používání chemických prostředků (hnojiva, pesticidy, herbicidy, DDT – u nás zakázané, používá se v rozvojových zemích) monokultury vysoušení mokřadů Vysvětlete pojem „EROZE“ odnos půdy vodou nebo větrem zvýšený lov zvířat nadměrný rybolov obr. 4 - Vlk obecný Denně z planety zmizí asi 10 až 100 druhů organizmů!

NÁRŮST ODPADŮ nebezpečí ukládání radioaktivních odpadů znečištění vzduchu, vody, půdy nebezpečí ukládání radioaktivních odpadů ohrožení zdrojů pitné vody důležitost recyklace Vysvětlete jak nárůst odpadů škodí životnímu prostředí poškozování životního prostředí a zdraví lidí, porušení ekosysté- mů a vymírání živočichů, ... Uveďte příklady, jak lidé ničí zdroje pitné vody zřizování skládek, vypouštění chemikálií a olejů do půdy, vody, kyselé deště

VÁLEČNÉ KONFLIKTY Vysvětlete, jak válečné konflikty ovlivňují životní prostředí ničení přírodních ekosystémů, šíření nemocí, zamoření území, znečištění vodních zdrojů, půdy i ovzduší, ... Obr. 5

OSTATNÍ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ zvyšování hluku světelné znečištění a elektrosmog urbanizace doprava průmysl těžba nerostných surovin cestovní ruch terorismus jaderné katastrofy Obr. 6 - Výbuch atomové bomby

ZÁVĚR ČLOVĚK JE SOUČÁSTÍ PŘÍRODY A NEMÁ PRÁVO JI NIČIT. JESTLIŽE NIČÍME JINÉ ORGANIZMY A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ, OHROŽUJEME SAMI SEBE. Podívejte se znovu na geologické éry a zamyslete se nad tím, zda může existovat Země bez člověka nebo člověk bez Země. vlastní odpovědi žáků

Uveďte příklady, jak každý z nás může ovlivnit naše životní prostředí. neplýtvat potravinami, vodou, energií, třídit odpad, neznečišťovat okolí, neničit přírodu, nepoužívat mnoho výrobků na jedno použití, ... Obr. 7 – tepelná elektrárna Obr. 8

[cit. 2011-07-12]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: obr. 1- http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg obr. 2 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Homo_habilis-2.JPG obr. 3 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Parn%C3%AD_stroj_Marx_v_Techmanii.jpg obr. 4 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Canis_lupus.jpg obr. 5 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:WarGulf_photobox.jpg obr. 6 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nagasakibomb.jpg obr. 7 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nuclear_Power_Plant_Cattenom.jpg obr. 8 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grand_Tetons11.jpg