AUTOR: Kateřina Křížová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_12.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_17.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16 K. J. Erben
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_01 Dělitel a násobek
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_13
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_03
Procvičení a upevnění učiva
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_07_ Ovoce
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Název materiálu: Zájmena
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_12 Pohyb a klid tělesa -test
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_16 poměr stupňovací
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_18
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06 Zopakujeme si rýsování
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_12
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_05
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_16 Temperament
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_13 Romantismus Amerika
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_22_INOVACE_02_13_Sloveso to be 2
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_10 Zvukové jevy –opakování B
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_17
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_16_20 Savany
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT. DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_19 avantgarda
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_01 Čas
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_06 druhy vedlejších vět TEMA: skladba ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.

Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: Výukový materiál je zaměřen na druhy vedlejších vět. Nejprve si žáci zopakují to, co ví o větě hlavní a vedlejší. Dále si zopakují jednotlivé větné členy, jak je poznáme. Poté je jim představena vedlejší věta podmětná. Je uveden příklad a dále pak žáci doplňují vedlejší větu podmětnou. Specifické potřeby: interaktivní tabule Klíčová slova: vedlejší věta podmětná, kdo, co Klíčové kompetence: k učení, k řešení problému, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci pozitivně.

Druhy vedlejších vět

Věta hlavní není _______________ na žádné větě Věta hlavní není _______________ na žádné větě. Věta hlavní je proto větou ________________. Na větě hlavní jsou závislé ________________________, říká se jim proto _______________. doplň

podmětné – ptáme se ___________ předmětné – ptáme se __________ Podle toho, který větný člen věta vedlejší zastupuje, rozlišujeme vedlejší věty: podmětné – ptáme se ___________ předmětné – ptáme se __________ příslovečné MÍSTNÍ – ptáme se ______________ ČASOVÉ – ptáme se ______________ ZPŮSOBOVĚ - ptáme se ______________ MĚROVÉ - ptáme se ______________ PŘÍČINNÉ (DŮVODOVÉ) - ptáme se ______________ ÚČELOVÉ - ptáme se ______________ PODMÍNKOVÉ - ptáme se ______________ PŘÍPUSTKOVÉ - ptáme se ______________ • přívlastkové – ptáme se _____________ • doplňkové – ptáme se_______________ • přísudkové – VEDLEJŠÍ VĚTU TEDY MŮŽEME NAHRADIT VĚTNÝM ČLENEM

vedlejší věta podmětná vyjadřuje podmět věty řídící bývá uvozena buď vztažnými zájmeny KDO, CO, nebo vztažnými příslovci KDY, KDE anebo spojkami ŽE, ABY, KDYBY apod. vedlejší věta podmětná

Bylo jasné, že to takhle dopadne. VH VV podmětná Bylo jasné, že to takhle dopadne. postup: Bylo jasné – podmět v této větě není – věta VH je tedy jaká??? ptám se: kdo co bylo jasné? VV tedy vyjadřuje podmět pro větu hlavní příklad

doplň větu vedlejší podmětnou Říká se, ___________________________ Je jasné, ___________________________ ______________, se doposud neobjasnilo. ______________, je podivné. Je obdivuhodné, ____________________ _______________, bylo téměř nezjistitelné. Všimni si, jaké spojovací výrazy byly užívány. doplň větu vedlejší podmětnou