NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_06 druhy vedlejších vět TEMA: skladba ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: Výukový materiál je zaměřen na druhy vedlejších vět. Nejprve si žáci zopakují to, co ví o větě hlavní a vedlejší. Dále si zopakují jednotlivé větné členy, jak je poznáme. Poté je jim představena vedlejší věta podmětná. Je uveden příklad a dále pak žáci doplňují vedlejší větu podmětnou. Specifické potřeby: interaktivní tabule Klíčová slova: vedlejší věta podmětná, kdo, co Klíčové kompetence: k učení, k řešení problému, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci pozitivně.
Druhy vedlejších vět
Věta hlavní není _______________ na žádné větě Věta hlavní není _______________ na žádné větě. Věta hlavní je proto větou ________________. Na větě hlavní jsou závislé ________________________, říká se jim proto _______________. doplň
podmětné – ptáme se ___________ předmětné – ptáme se __________ Podle toho, který větný člen věta vedlejší zastupuje, rozlišujeme vedlejší věty: podmětné – ptáme se ___________ předmětné – ptáme se __________ příslovečné MÍSTNÍ – ptáme se ______________ ČASOVÉ – ptáme se ______________ ZPŮSOBOVĚ - ptáme se ______________ MĚROVÉ - ptáme se ______________ PŘÍČINNÉ (DŮVODOVÉ) - ptáme se ______________ ÚČELOVÉ - ptáme se ______________ PODMÍNKOVÉ - ptáme se ______________ PŘÍPUSTKOVÉ - ptáme se ______________ • přívlastkové – ptáme se _____________ • doplňkové – ptáme se_______________ • přísudkové – VEDLEJŠÍ VĚTU TEDY MŮŽEME NAHRADIT VĚTNÝM ČLENEM
vedlejší věta podmětná vyjadřuje podmět věty řídící bývá uvozena buď vztažnými zájmeny KDO, CO, nebo vztažnými příslovci KDY, KDE anebo spojkami ŽE, ABY, KDYBY apod. vedlejší věta podmětná
Bylo jasné, že to takhle dopadne. VH VV podmětná Bylo jasné, že to takhle dopadne. postup: Bylo jasné – podmět v této větě není – věta VH je tedy jaká??? ptám se: kdo co bylo jasné? VV tedy vyjadřuje podmět pro větu hlavní příklad
doplň větu vedlejší podmětnou Říká se, ___________________________ Je jasné, ___________________________ ______________, se doposud neobjasnilo. ______________, je podivné. Je obdivuhodné, ____________________ _______________, bylo téměř nezjistitelné. Všimni si, jaké spojovací výrazy byly užívány. doplň větu vedlejší podmětnou