Myšlení Mgr. Vladimír Velešík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Advertisements

Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.03.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.04.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Č ESKÁ NÁRODNÍ BANKA Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.17.
Deformace tělesa Mgr. Kamil Kučera.
Asertivita Mgr. Vladimír Velešík.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní pojmy z optiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POTŘEBY DUM _13.
Konflikty Mgr. Vladimír Velešík.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
MS WORD 2010 – STYLY Název školy
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Úvod do tvorby srozumitelného textu
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
City DUM_15.
Autor: Mgr. Simona Komárková
Komunikace a interakce
Lidská práva Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Scholastika Mgr. Vladimír Velešík.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Digitální gramotnost Informatické myšlení
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Myšlení Mgr. Vladimír Velešík

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2012 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Člověk jako jedinec Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou myšlení. Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Myšlení

Myšlení patří mezi poznávací psychické procesy → dochází k duševní manipulaci s vjemy, představami, pojmy a symboly za účelem řešení problémů, nalezení obecných zákonitostí a celkové analýzy světa rozlišujeme dvě úrovně: konkrétní (názorné) myšlení → vztahuje se k bezprostředně přítomným předmětům nebo dějům abstraktní (teoretické) myšlení → provádíme myšlenkové operace se složitějšími pojmy (pravda, rozum)

Kreativní myšlení kreativita = tvořivost, invence; zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činností styly myšlení: konvergentní myšlení → postupná a cílevědomá snaha nalézt řešení problému divergentní myšlení → kreativní a nekonvenční způsob nahlížení na problém z různých úhlů pohledu; podaří se nalézt originální a nečekané řešení brainstorming → kombinace obou stylů

Myšlenkové operace analýza → rozkládání celku na jednotlivé části syntéza → složení částí ve smysluplný celek srovnávání → hledání shod a rozdílů mezi jevy třídění → členění jevů na základě výsledků srovnání zobecnění → hledání společných vlastností jevů abstrakce → odhlédnutí od detailů ve prospěch celku konkretizace → důraz na detaily indukce → na základě jednotlivého se vyvozuje obecné dedukce → od obecného k jednotlivým úsudkům

Formy myšlení člověk vyjadřuje výsledky myšlení pomocí následujících forem: pojmy → nejjednodušší myšlenková forma; základní stavební kámen myšlení; zobecnění podstatných znaků určité skupiny jednotlivých předmětů nebo dějů; není totožný s pojmenováním myšlenky → toto pojmenování – slovo – je důležité ke sdělení myšlenky

Formy myšlení soudy → složitější forma myšlení; vyjadřuje vztah mezi pojmy; uplatňuje se logika; jsou vyjádřeny ve formě výroků (může to být věta, souvětí), u kterých rozlišujeme jejich pravdivost úsudky → nejsložitější forma myšlení; pochopení vztahů mezi soudy a vyjádření nového soudu úsudky dělíme na: induktivní deduktivní analogické

Myšlení a řeč myšlení se uskutečňuje a jeho výsledky se vyjadřují řečí rozvinuté lidské myšlení neexistuje bez řeči řeč je nástroj myšlené jazyk je prostředek dorozumívání, nástroj řeči; je utvářen pojmy komunikační prostředky: optické (gesta, mimika) akustické (řeč, jazyk) chemické (pach)

Vlastnosti myšlení hloubka → do jaké míry dokážeme proniknout k podstatným vlastnostem problému šířka → všestrannost a bohatost myšlení přesnost (logičnost) → schopnost výstižně postřehnout a formulovat pružnost (flexibilita) → snaha nalézt lepší a účinnější řešení kritičnost → nestrannost a objektivní posuzování; odmítání předsudků tvořivost → originalita

Fáze myšlení přípravná fáze inkubační fáze nápad, řešení (heuréka; aha-zážitek) verifikace

DOLEŽALOVÁ, Ladislava; VLKOVÁ, Marie. Občanský a společenský základ DOLEŽALOVÁ, Ladislava; VLKOVÁ, Marie. Občanský a společenský základ. Psychologie. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2010, ISBN 978-80-7402-060-5. BARTONÍČKOVÁ, Klára a kol. Občanský a společenskovědní základ. Přehled středoškolského učiva. Brno: Computer Press, a.s., 2011, ISBN 978-80-251-2631-8. EMMERT, František a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2003, ISBN 80-86285-68-5. KOLEKT. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS spol. s r.o., 2009, ISBN 978-80-7358- 144-2.