Kmen: MĚKKÝŠI ŽIVOČICHOVÉ S MĚKKÝM TĚLEM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MĚKKÝŠI – ŽIVOČICHOVÉ S MĚKKÝM TĚLEM
Advertisements

Plži – ulita Zdroj:cs.wikipedia.org/wiki/Plži
Kmen: MĚKKÝŠI.
A-Z kvíz. genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – bezobratlí rybníka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
EU peníze středním školám
Mezi hlavonožce řadíme: krakaticesépiechobotnice loděnka.
Chobotnice pobřežní Johanka Sadílková.
DELFÍN Martina Malárová a Veronika Vachůnková. POPIS DELFÍNA -Živí se rybami a dalšímy mořskými živočichy, např. korýši a hlavonožci. Spotřebuje jich.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Hlavonožci (třída měkkýšů).
Život tajemného mořského slimáka
Kmen: Ostnokožci na Zemi již od Prvohor
MĚKKÝŠI PLŽI, MLŽI, HLAVONOŽCI
Živočichové v lesích Jan Pavlik.
Poznávačka řasy až opaskovci.
Kmen kroužkovci.
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Vilma Skřivánková
MLŽI 12. října 2013 VY_52_INOVACE_210215
HLAVONOŽCI Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
BEZOBRATLÍ Tereza Skálová.
BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
BEZOBRATLÍ VY_32_INOVACE_06-57 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kmen: MĚKKÝŠÍ.
VY_32_INOVACE_36_Měkkýši - 2.část
MĚKKÝŠI - MLŽI žijí ve sladké i slané vodě
Výstup: VY_52_INOVACE_PŘ.7.01
Přírodověda 5.tř. opakování
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
HMYZ STAVBA TĚLA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ
Ptáci.
Prvoci – jednobuněční živočichové
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
Hlavonožci (Ďáblové hlubin).
Třída: RYBY.
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
HLAVONOŽCI Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Základní skupiny živočichů
VY_32_INOVACE_PŘZOO.01 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Kmen: MĚKKÝŠI (Mollusca)
PLOŠTICE.
Výukový materiál ZŠ Kovářov
VY_52_INOVACE_57_Vodní mnohobuněčné organizmy- učební text
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
PŘÍRODOPIS 6 MĚKKÝŠI - HLAVONOŽCI.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
PŘÍRODOPIS 6 HMYZ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Transkript prezentace:

Kmen: MĚKKÝŠI ŽIVOČICHOVÉ S MĚKKÝM TĚLEM nemají vnitřní kostru pevná vápenatá schránka dělíme na PLŽI - ulita MLŽI - lastura HLAVONOŽCI – sépiová kost

Plži - ulita plášťová dutina – dýchání otevřená cévní soustava Výskyt: souš, sladká i slaná voda  Zástupce: HLEMÝŽĎ ZAHRADNÍ Tělo: hlava – 2 páry tykadel (čich, hmat, oči) jsou zatažitelná svalnatá noha – útrobní vak s vnitřními orgány plášťová dutina – dýchání otevřená cévní soustava trávicí soustava – jazyk RADULA nervová soustava – v hlavě uzliny hermafrodit – obojetník, páření, vajíčka vývin přímý

- Páření hlemýžďů - Víčko ochrana před nepříznivými podmínkami

Zástupci PLŽŮ: suchozemští Páskovka keřová Plzák lesní Slimáček polní

Zástupci PLŽŮ: sladkovodní Okružák ploský Plovatka bahenní

Zástupci PLŽŮ: mořští Ostranka jaderská Homolice - nebezpečný plž!!!

Mlži -2lastury ŠKEBLE RYBNIČNÁ - sladkovodní (stojaté, pomalu tekoucí) tělo: svalnatá noha (pohyb) útrobní vak hlava chybí pokryto pláštěm lastury jsou spojeny svaly žábry (dýchání) ústní a vyvrhovací otvor (trávicí soustava) rozmnožování: oddělené pohlaví – oplozená vajíčka – larva (přisátá na žábrách či kůži ryb) – dospělec VÝVIN NEPŘÍMÝ

Zástupci MLŽŮ PERLORODKA ŘÍČNÍ –chráněný druh PERLOTVORKA MOŘSKÁ ÚSTŘICE JEDLÁ SRDCOVKA JEDLÁ SLÁVKA JEDLÁ HŘEBENATKA JAKUBSKÁ

Hlavonožci – Sépiová kost Mořští nejdokonaleji vyvinutá nervová soustava a smyslové ústrojí (zrak – vidí barevně!) Dýchají žábrami Predátoři – živí se převážně korýši Oběť usmrtí pomocí ostrých čelistí a ochromujících sekretů. Oddělené pohlaví – oplozená vajíčka – malý jedinec – VÝVIN PŘÍMÝ

SÉPIE OBECNÁ - hojně ve Středozemním moři - aktivní večer - 15-30cm - tělo: hlava svalnatá noha (nálevka – pohyb vzad) 10 ramen s přísavkami (8ktátké, 2dlouhé) https://www.youtube.com/watch?v=AqEsCbJUdKU

Zástupci Hlavonožců LODĚNKA HLUBINNÁ – živoucí zkamenělina Jsou nejprimitivnější zástupci celé třídy (hlavonožci), kteří jen s malými změnami přežili od druhohor až po dnešek a svým vzhledem silně připomínají amonity. Kolem ústního otvoru mají loděnky až 90 krátkých ramen, zatímco ostatní žijící hlavonožci jich mají 8 – 10. Loděnky mají jako jediní vyvinutou vnější schránku, vylučovanou pláštěm. Avšak stavbou schránky se dost liší od ostatních měkkýšů. Ulita loděnek je rozdělena příčnými přepážkami na 33 až 36 komůrek, které slouží jako hydrostatický orgán. Kromě obytné komory, kde se nachází živočich, slouží ostatní komůrky ulity jako tlakové komory, umožňující hlavonožcům vertikální pohyb. Komůrky jsou naplněny plynem a tekutinou a spojeny sifonem. Změny v množství tekutiny jim pak umožňují měnit hloubku ponoru. Žijí pelagicky (volně na širém moři) až do hloubky 500 metrů. Živí se korýši a malými rybkami. Její schránka je vyhledávaným objektem nejen mezi sběrateli, ale často se vyskytuje v domácnostech jako dekorace. Největší známá ulita měří 253 mm.

CHOBOTNICE POBŘEŽNÍ Dosahuje délky až 3 metrů, ale zpravidla se vyskytují menší exempláře. Hmotnost jedince může dosahovat až 25 kilogramů. Chobotnice má osm chapadel s bradavičnatým vakem, ve kterém se nachází velmi vyvinutý mozek a nervový systém. Chobotnice bývá většinou světlá až tmavě hnědá (zbarvena až do červena). Chobotnice se vyskytuje převážně na skalnatém pobřeží, kde vyhledává bezpečné skrýše, ve kterých přečkává den. Jedná se o nočního dravce.Chobotnice se nachází v jakémkoli světovém oceánu nebo moři (kromě oceánů a moří v polárních oblastech). Chobotnice se může bránit svými chapadly před velkými dravými rybami, může rybě obmotat chapadly žábry a ryba se udusí, ale někdy se jí to nepovede. Jako ochranu používá převážně maskování, ale když potřebuje uniknout, nabere ze dna písek a rozhází ho kolem, a když má jistotu, unikne. Chobotnice výborně plave. https://www.youtube.com/watch?v=terea7ZygP8 KRAKATICE OBROVSKÁ – hlubiny, až 22m – největší hlavonožec

Význam měkkýšů: - Součást potravních řetězců - Potrava lidí - Škůdci úrody - šperky

Opakování - MĚKKÝŠI Projekt: vytvoř na A4 tvrdý papír projekt (text s obrázky) o jednom z významu měkkýšů. DÚ: str. 62/ 1,4,5 Otázky do pranice: 1. Určuj názvy měkkýšů podle schránek? 2. Co znamená víčko pro hlemýždě zahradního? 3. Jakým způsobem vzniká perla? 4. K čemu se používá sépiová kost? 5. Znáš nějakého hlavonožce, který žil na Zemi v dávných dobách? Připrav si o něm referát. 7. Poslouchal jsi někdy, jak v mušlích šumí moře? Co to znamená? 8. Znáš nějaký příběh z literatury nebo filmu o krakatici?