Pohyb dopravního proudu, výpočty základních charakteristik Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Dopravní proud – pohyb vozidel /chodců/ za sebou nebo v pruzích vedle sebe v jednom směru.
Hustota H [počet vozidel / km] Intenzita I [počet vozidel / h] Základní parametry dopravního proudu Hlavní: Hustota H [počet vozidel / km] Intenzita I [počet vozidel / h] Rychlost dopravního proudu v [ km / h ] (Prostorově časové ukazatele) Další ukazatele: Časový odstup vozidel [s] Délkový odstup vozidel [m]
Definice: Hustota dopravního proudu – počet vozidel vyskytujících se v určitém okamžiku na zvoleném úseku komunikace. Intenzita dopravního proudu – počet vozidel, který projede určitým příčným řezem komunikace nebo její částí za zvolené časové období v jednom dopravním směru.
Časový odstup vozidel – doba mezi průjezdem čel dvou vozidel jedoucích v jízdním pruhu za sebou určitým příčným řezem silniční komunikace. Délkový odstup vozidel – vzdálenost čel dvou vozidel jedoucích v jízdním pruhu za sebou v daném časovém okamžiku.
Rovnice kontinuity dopravního proudu v – rychlost dopravního proudu [ms-1]
Střední časový odstup – průměr z naměřených časových odstupů vyhodnocovaného souboru vozidel [ s / vozidlo]
Střední délkový odstup – průměr ze všech délkových odstupů vozidel nacházejících se na jízdním pruhu [ m / vozidlo]
Střední bodová /lokální/ rychlost N – počet vozidel Rychlosti vozidel se musí zjišťovat po určitý čas, tato rychlost se označuje též jako střední rychlost v čase.
Střední okamžitá /momentální/ rychlost N – počet vozidel Pro určení střední okamžité rychlosti se musí zjišťovat rychlost všech vozidel nalézajících se v jeden okamžik na určité dráze, proto ji označujeme také jako střední rychlost na dráze.
Pro určení střední okamžité rychlosti se musí zjišťovat rychlost všech vozidel nalézajících se v jeden okamžik na určité dráze, proto ji označujeme také jako střední rychlost na dráze.
Zadání: Vypočítat a odevzdat zadané příklady.