Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_84
JAZYK systém ustálených znaků a pravidel jejich užívání (slovní zásoba gramatika) schopnost člověka = ř e č = schopnost artikulované promluvy
komunikační myšlenková FUNKCE JAZYKA apelová estetická
Rozdělení jazyků p ř i r o z e n é = lidské (více než 3000) u m ě l é = vlajkové signály, světelné signály, esperanto, programovací jazyk, matemat. a fyz. znaky aj. „m r t v é„ = latina, sanskrt (zanikly)
ZÁMĚR informace vztahy k lidem manipulace Co je cílem komunikace? Sdělení = komunikát, jímž chceme dosáhnout určitého efektu informace vztahy k lidem manipulace
KONTEXT místo kulturní zvyklosti čas vztah s příjemcem aj. Při komunikační strategii musíme brát zřetel na k o n t e x t místo kulturní zvyklosti čas vztah s příjemcem aj.
KÓDOVÁNÍ verbální prostředky neverbální prostředky, u m ě n í = způsob převádění a sdělování obsahu verbální prostředky neverbální prostředky, u m ě n í
KOMUNIKAČNÍ KANÁL A PROSTŘEDKY smyslové k a n á l y (sluch, zrak, hmat…) komunikační prostředky z očí do očí (rozhovor, projev, diskuse) mluvené sdělení (telefon, e-konference) aj.
DEKÓDOVÁNÍ = interpretace významu sdělení jako celku ve snaze porozumět (Co to říkal? Jak to myslel?) Právě v dekódování dělají účastníci komunikace nejvíce chyb, protože do obsahu sdělení druhých promítají svou osobnost!!!
EFEKT A ZPĚTNÁ VAZBA efekt = nakolik se podařilo naplnit záměr produktora ( informace byla správně pochopena, objekt lásky přemluven aj.) ZPĚTNÁ VAZBA = informace o úspěšnosti komunikace (žák pochopil rozdíl mezi freskou a sgrafitem)
Nakreslete konkrétní komunikační situaci a popište všechny její prvky. ÚKOL Nakreslete konkrétní komunikační situaci a popište všechny její prvky.
Zdroje SOCHROVÁ,M. Český jazyk v kostce. Praha: Fragment, 2009. Kresba: vlastní tvorba
Děkuji za pozornost