Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.09_zdroje_lidskych_prav Datum: 16.1.2012 Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Název: Zdroje lidských práv Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA ZDROJE LIDSKÝCH PRÁV Anotace: Prezentace je určena pro sedmý ročník ZŠ a zahrnuje aktivitu a výklad o vybraném zdroji lidských práv
Všeobecné znalosti Napište jednoslovné odpovědi. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. Co je to křesťanství? Jak označujeme cizím slovem nenávist k jedinci, která je založena jen na jeho příslušnosti k určité národnostní skupině nebo rase? Jak říkáme nejvyššímu zákonu státu? Uveď slovo, které chybí: Základní ______________ práva. Jinými slovy právní norma. Jaká instituce v ČR schvaluje zákony? Uveď jeden ze státních symbolů ČR. Kdo v ČR zajišťuje, aby byly dodržovány zákony? Jinými slovy předseda vlády. Jak se jmenuje instituce, ve které lidé tráví povinně 9 let svého života? Který demokratický stát vznikl 1.1.1993? Společenská pravidla: Zdraví první muž nebo žena? Společenská pravidla: Podává první ruku muž nebo žena? Společenská pravidla: Po kterém boku muže chodí žena? Jak se jmenuje známý autor knih Slon v porcelánu, Velká kniha etikety?
Hledej odpovědi na otázky v osmisměrce. 1. náboženství 2. rasismus 3. ústava 4. lidská 5. zákon 6. parlament 7. vlajka 8. policie 9. premiér 10. škola 11. Česká republika 12. muž 13. žena 14. vpravo 15. Špaček N Z T E M A L R P Á I X V K B S Ú Š O J U Ž Č F C D Í Tajenka: _____________________________________
Velká francouzská revoluce proběhla v 18. století. 18. století bylo velmi důležité pro vývoj lidských práv. Eugéne Delacroix: Svoboda vede lid na barikády Během Velké francouzské revoluce byla vydána významná listina s názvem Deklarace práv člověka a občana. Deklarace práv člověka a občana obsahuje demokratické principy, kterými se dnes řídíme.
Která práva asi uvedená deklarace obsahovala? Např. svoboda člověka, právo na vlastnictví, bezpečnost, právo na odpor proti útlaku
Logo Francouzské republiky
Použité zdroje Klipart [ on-line] 2012 [cit. 2012-01-15]. Dostupné na www: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=pr%C3%A1va&ex=1&ctt=1#ai:MC900229239 Uvedené zdroje [ on-line] 18.12.2011 [cit. 2012-01-15]. Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na www: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_La_libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/Logo_de_la_R%C3%A9publique_fran%C3%A7aise.svg Kolektiv autorů. Základy slušného chování pro děti. 1. vyd. Praha : Svojtka & Co, 2011. s. 20. ISBN 978-80-256-0198-1K
Shrnutí Anotace Prezentace je určena pro sedmý ročník ZŠ a zahrnuje aktivitu a výklad o vybraném zdroji lidských práv Autor Mgr. Sandra Tichá Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci vysvětlí, co obsahuje Deklarace práv člověk a občana. Žáci uvedou, jak je uvedená deklarace stará. Klíčová slova lidská práva, zásady demokracie Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity aktivita, výklad Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 12 – 13 let Celková velikost 568 kB
Metodická poznámka Prezentaci je vhodné využít v úvodní části hodiny. Snímek 2- Žáci píši odpovědi do připravené tabulky (správné odpovědi jsou uvedeny na snímku 3). Snímek 3- Žáci si v osmisměrce najdou správné odpovědi na předchozí otázky, chodí k tabuli a zaškrtávají nalezená slova. Snímek 4- Stručný výklad o Deklaraci práv člověka a občana. Snímek 5- Brainstorming- žáci chodí psát na tabuli odpověď na otázku. Poslední animaci je vhodné odkrýt až na závěr, s žáky nejprve projdeme jejich nápady. Snímek 6- Žákům vysvětlíme logo Francouzské republiky.