Seminář „Psychologie ve školní praxi“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychologie výchovy a vzdělávání
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Třetí kariéra Věk jako příležitost – využijme potenciál zaměstnanců 50+ Diskusní seminář „Rovné šance na trhu práce“ Kateřina Kubešová, EXPERTIS PRAHA.
Projekt Informační a vzdělávací portál Libereckého kraje I CZ.1.07/1.1.00/ I Školení pro uživatele portálu.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Evropské jazykové portfolio v praxi TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Individuálně, ale společně a jinak
Pedagogická psychologie
Ing. Kateřina Lichtenberková
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Komplexní systém hodnocení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zlepšení metodologických kompetencí učitelů anglického jazyka
Plánování ve školní tělesné výchově
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výklad jako jedna z metod výuky
Pracovní porada Pracovní list.

MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Didaktika sportovních činností
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
City DUM_15.
Komunikace a interakce
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Didaktika přírodopisu 1 Sem.8 – Mezipředmětové vztahy
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
cíle workshopu: PRO PREZENTUJÍCÍ
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Centra kolegiální podpory
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Klegova 27 příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Seminář „Psychologie ve školní praxi“ Humor ve školní třídě

Proč téma humoru ve výuce? Humor jako součást (pedagogické) komunikace učitele a žáka Humor jako metoda přirozeného udržení pozornosti ve výuce Práce s kognicí (a emocemi ve výuce) Humor jako copingová strategie (zvládání zátěže) Humor jako indikátor sociálního klimatu třídy Ukázka www.lamer.cz: #43783 40 příspěvků v diskuzi <a> dobrý den <a> dost jste mě včera překvapil v té anketě <a> přijďte za mnou, až budete moct, chci si s vámi promluvit <b> Myslíte třeba o různých významech pojmu "anonymní dotazník"?

Terminologie (Čapek,Kosík, Werich) ironie, satira, jízlivost, humor ironie je projevem převahy, pocitu nadřazenosti satira je projevem revolty; bojuje s něčím jízlivost je projevem uspokojení z vlastní duchaplnosti, výsměch a očekává smích publika jako ocenění humor je možný jen mezi rovnými, předpokladem solidarita a vzájemná důvěra

Ukázka – Recitace básně (Marečku, podejte mi pero) https://www.youtube.com/watch?v=xI6uQK8zt2E

Funkce humoru ve výuce výuka je záležitostí svrchovaně vážnou; plní se vzdělávací a výchovné cíle, postupuje se podle plánů, ale... interakce živých aktérů také přináší i humor např. v podobě drobných nedorozumění, nečekaných situací atp. nutí tvořivě reagovat na učivo; akcentuje unikátnost situace; dokáže relativizovat aktuální snažení; ukazuje vnitřní svobodu aktérů... ->dvě základní funkce humoru: tlumící, redukující (distres) aktivizující, posilující, rozšiřující (tvořivost)

Typy humoru ve školní třídě podle komunikačního kanálu verbální a neverbální podle míry záměrnosti humor chtěný, zamýšlený ovlivněn i schopností adresáta interpretovat (věk, aktuální stav, jazykové schopnosti...) humor nechtěný, nezamýšlený, bezděčný podle míry závislosti na kontextu přenositelný mimo kontext interakce závislý na kontextu situace a zkušenosti aktérů

Typy humoru ve školní třídě podle producentů učitelé, žáci, skupiny žáků, školní třída, učitel a žák... podle adresátů určený všem ve třídě určený spíše spolužákům určený konkrétnímu žákovi

Učitelský humor (Neuliep) Zaměřený na učitele učitelova příhoda související s učivem nesouvisející s učivem přiznaná konsternace hraní role shazování sebe sama Zaměřený na žáka h. upozornění na chybu přátelské dobírání dělání si legrace ze žáka učitel hraje roli studenta Neadresný humor nečekaná přirovnání, nelogické výroky vyprávění vtipů slovní hříčky neobvyklá interakce Vnější zdroje humoru humorná interpretace učiva karikování třetí osoby ve vztahu k učivu bez vztahu k učivu h. využití přírodního jevu Nonverbální humor h. přehnaná mimika h. pohyby těla

Humor jako hledání (vlastních) hranic Jak se cítíte v situaci, kdy se skupina lidí směje Vašemu vtipu Vám

Žákovský humor součást klimatu a třídní subkultury žákovské přezdívky žákovské mimovýukové aktivity „Nalákal do třídy opilého popeláře“ žákovské výroky Murphyho zákony pro školu... žákovské parodie alternativní verze příkladů, uměleckých děl, divadelní etudy a scénky...

Humor ve škole - literatura KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1995. ISBN 80-210-1070-3. s. 159-177 ŠEĎOVÁ, K. Humor ve škole. Brno: MUNI Press, 2013, 189 s. TAMBLYN, D. Laugh and Learn : 95 Ways to Use Humor for More Effective Teaching and Training. New York: AMACOM 2002. ISBN 0-8144-0745-5 (dostupná v Ebrary Education)