DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Narodil se po deseti dcerách do rodiny sládka v Litomyšli 2. března  Smetana se již od svých 4 let na popud svého otce věnoval hudbě. Učil.
Advertisements

Bedřich smetana Život a dílo
ANTONÍN DVOŘÁK OBČANSKÁ VÝCHOVA 6. ROČNÍK
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Antonín Dvořák český hudební skladatel
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Bedřich Smetana ( zakladatel novodobé české hudby )
Život a dílo Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
O Název Romantismus v Čechách O Šablona CZ.1.07/1.4.00/ O Poř.číslo HV 5 O Autor šablony Mgr. Zuzana Vyhnálková DiS O Datum
Antonín Dvořák Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_846_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
ČESKÝ HUDEBNÍ ROMANTISMUS
Medailonky HV-1 Hudební výchova DUM č. 20 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v.
BEDŘICH SMETANA Významné osobnosti
Antonín Dvořák ( ).
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Antonín Leopold Dvořák
ANTONÍN DVOŘÁK ( – ).
ANTONÍN DVOŘÁK.
Bedřich Smetana ( ).
ANTONÍN DVOŘÁK.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Antonín Dvořák
ICT – 2 – 3 – 21 HV - Bedřich Smetana
Česká hudba v romantismu 19. století
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
1. Název nejznámější Dvořákovy opery. 2. Název opery, která měla premiéru při otevření Národního divadla. 3. Rodiště Bedřicha Smetany. 4. Název melodramu.
Český hudební romantismus
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Bedřich Smetana.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
BEDŘICH SMETANA (hudební skladatel).
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_13 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Český hudební romantismus
Tematická oblast:Dějiny hudebního umění
Maturitní předmět: Dějepis
BEDŘICH SMETANA.
BEDŘICH SMETANA úvod. BEDŘICH SMETANA úvod Narodil se 2. března 1824 v Litomyšli.
Antonín Dvořák Základní informace. Antonín Dvořák Základní informace.
SYMFONIE. ERBEN ŠVÉDSKO VLTAVA NELAHOZEVES KÁČA.
BEDŘICH SMETANA. Bedřich Smetana (1824–1884) Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková Název: VY_32_INOVACE_16_Bedřich Smetana.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_28_Bedřich Smetana Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Antonín Dvořák Světově uznávaný český hudební skladatel 19.století ROMANTIZMUS.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název: VY_32_INOVACE_1154_ANTONÍN DVOŘÁK Téma: ŽIVOT A DÍLO.
ANTONÍN DVOŘÁK. Antonín Dvořák (1841–1904) Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková Název: VY_32_INOVACE_17_Antonín Dvořák.
OP VK Peníze školám reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_20_ Antonín Dvořák ZŠ Hladké Životice.
Antonín Dvořák Materiál pro výukovou oporu zpracovaný v rámci projektu Informační a komunikační technologie proti bariérám Výuková opora č. 2 – výukový.
Nejvýznamnější pražská divadla období národního obrození a romantismu NO – 1770–1848 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal.
VY_32_INOVACE_I-A-19. Narozen 2. března 1824 v Litomyšli Zemřel 12. května 1884 v Praze.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_28_Antonín Dvořák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Čeští hudební skladatelé Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_10_ČEŠTÍ HUDEBNÍ SKLADATELÉ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_20_SVO_Český.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_10:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební romantismus.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_05_Opera, Bedřich Smetana.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
1. Název nejznámější Dvořákovy opery.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Český hudební klasicismus a romantismus
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_13
Antonín Dvořák dílo.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/15
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Blíže se seznámí s hudebním skladatelem Antonínem Dvořákem.
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_09
VY 32 INOVACE 541.
VY 32 INOVACE 541.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_2_PIT_12_ČESKÝ_(NOVO)ROMANTISMUS Autor Mgr. Ester Pitrunová, DiS. Tematický okruh Hudební výchova – dějiny hudby Ročník 2. ročník čtyřletého gymnázia Datum tvorby 20. 3. 2014 Anotace Prezentace slouží k hlubšímu seznámení života a díla Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka. Dále tyto skladatele vnímá jako propagátory české hudby a vede k přemýšlení o utváření národní identity v 19. století. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

ČEŠI, ČECHY – „KDYKDEJAKKOLIV“ Cítíte se Čechy/ Proč? Jak by jste propagovali Českou republiku v zahraničí? Co by mohlo být reprezentativní z hudební oblasti? Co myslíte, že „češství“ dnes ubližuje? Možnosti odpovědí Počet odpovědí 1. 2. 3. 4.

HUDEBNÍCI NA POZADÍ KLASICISMU x ROMANTISMU nekatolíci Klasicismus x emigrace konkurence cizinců konkurence šlechticů Jaká byla politická situace v době klasicismu? Z jakých společenských vrstev pocházeli čeští skladatelé? Jak tedy mohli reagovat na tuto dobu, aby se uplatnili? Proč emigrovali? Jak se následně politicky vyvíjelo období romantismu? Pokud u nás vládli dále Habsburkové, co bylo jejich záměrem/ co mohlo být jejich záměrem? Jak se mohli Češi a čeští skladatelé v takovéto době cítit a jak se tedy cítili? Co proti habsburskému útlaku mohli podniknout či podnikli? Jaká společenská skupina mohla mít sílu habsburské snahy změnit nebo je skutečně změnila? Habsburkové germanizace Romantismus čeští intelektuálové národní obrození

ČESKÝ ROMANTISMUS Sběr lidových písní: K. J. Erben, Fr. Sušil Skladby a umělé písně na české texty: Rozvoj hudebního života: Vznik české opery: K. J. Erben, Fr. Sušil J. K. Tyl: Fidlovačka – Kde domov můj, P. Křížkovský: Utonulá, Odpadlý (mužské sbory) Vznik: 1808 – Spolek k zvelebení hudebního umění v Čechách, 1811 – pražská konzervatoř, 1860 – Hlahol, Brněnská beseda J. K. Chmelenský a Fr. Škroup: Dráteník, Oldřich a Božena, Libušin sňatek

Bedřich Smetana (2. 3. 1824 – 12. 5. 1884) Litomyšl – Praha mládí Jihlava, Německý Brod, Jindřichův Hradec, Praha, Plzeň učitel Josef Proksch, učil děti hraběte Leopolda Thuna *hudební škola v Praze 1. žena Kateřina Kolářová 1856 dirigent Götteborg 1859 smrt ženy/ nový sňatek s Bettynou Ferdinandovou http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/JanMula%C4%8D-Bed%C5%99ichSmetana.jpg

1866 kapelník Prozatímního divadla pianista, sbormistr Hlaholu, přdeseda Umělecké besedy, kritik Národních listů 1874 ohluchl – 1876 odchod do Jabkenic – ústav pro choromyslné Praha – 1884 umírá Klavírní: Kvapík D dur, Luisina polka, Bettina polka, Lístky do památníku, České tance Opery: Bra, Pro, Da, Li, Dvě, Hu, Ta, Če, Vi Symf. básně: Má Vlast – Vy, Vl, Šá, Z če lu a há, T, Bl ze Švédska – Richard III., Valdštýnův Tábor, Hakon Jarl Smyč. kvartet: Z mého života, Kantáta: Česká píseň Sbory: Ž – Přiletěly vlaštovičky, Má hvězda, Západ, M - Odrodilec

Antonín Dvořák (8. 9. 1841 – 1. 5. 1904) Nelahozeves – Praha díky strýci J. Zděňkovi a učiteli A. Liehmannovi varhanická škola violista Komzákovy kapely za Smetany v orchestru Prozatimního divadla 70. léta – provedl kanátu Hymnus – tím zlepšení finanční situace – sňatek s Annou Čermákovou + díky Brahmsovi vydání Moravských dvojzpěvů a Slovan. tanců u Karla Simrocka – pak mohl jen komponovat http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/Dvorak1.jpg

1890 doktorát v Cambridge, 1891 doktorát v KU člen akademie věd a umění, poslanec panské sněmovny, ředitel pražské a 1892 – 1895 Národní konzervatoře v NY 1890 učitel skladby na pražské konzervatoři – žáci J. Suk, V. Novák, O. Nedbal po jeho smrti zpochybňován jako spoluzakladatel české národní hudby – změna až 2. pol. 20. století Klavírní: Humoresky op. 101, Slovanské tance (čtyřruč. kl.) Předehra: Můj domov, Symf. básně: Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat, Holoubek Symfonie: 9/ 8. G dur Anglická, 9. e moll Z nového světa Písňové cykly: Cikánské melodie, Biblické písně, Milostné písně, Moravské dvojzpěvy Sakrální: Requiem, Te Deum, Stabat Mater Opery: Jakobín, Čert a Káča, Rusalka, Armida, Dimitrij, …

Smetana + Dvořák Jak propagovali Čechy? Smetana - hudební škola, Hlahol, kritiky../ Dvořák – cítil se Čechem – Largo z Novosvětské Opery Smetany,… Dvořákovy Slovanské tance,… Jak propagovali Čechy? Která díla mají českou nebo slovanskou tématiku?

Metodický pokyn Slide 2: Žáci se nad danými otázkami zamýšlejí – diskutují – výsledkem je pak krátký dotazník. Tyto myšlenky pak vedou k možnému vcítění se do života 19. století spolu s následujícím výkladem v rámci dalších slidů. Slide 3: Učitel má v poznámkách otázky, které vedou žáky k přemýšlení o životě hudebníků v daných obdobích a ke srovnání. Popř. mohou žáci vydedukovat další vývoj. Po kliknutí myší se po položené otázce objeví odpověď. Slide 4: Po předchozích aktivitách již žáci tuší nějaký možný vývoj hudebního života za romantismu. Učitel se na něj tedy může zeptat, pak podá výklad. Slide slouží jako přehled základních informací. Slidy 5 – 8: Jsou výkladovými slidy k životům Smetany a Dvořáka. Jsou zde hypertextové odkazy, se kterými učitel opět kreativně pracuje – např. popíše, jaké děje obsahuje Vltava, žáci se např. pokusí tyto děje najít, u svatby na břehu Vltavy např. určí metrum, atd. Slide 9: Je shrnujícím. Žáci si díky němu uvědomí, jak tedy konkrétně Smetana s Dvořákem pomáhali českému odkazu.

Zdroje: Hurník, Lukáš, Charalambidis, Alexandros. Hudební výchova 2 pro gymnázia. Praha: 2003, str. 53 – 58 Schnierer, Miloš. Dějiny hudby. Brno: 1990, str. 114 - 122 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:JanMula%C4%8D- Bed%C5%99ichSmetana.jpg, 30. 3. 2014 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/Dvorak1.j pg, 30. 3. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=MwuNqcKUxto, 6. 4. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=4JBSmJkpfq0, 6. 4. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=ASlch7R1Zvo, 6. 4. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=kCI8s8bXhh8, 6. 4. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=oDBxfFq9EM0, 6. 4. 2014 Toto dílo je k dispozici pod licencí CC BY-SA.