Terorizmus a krize Brno, 19.11.2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Celní správa České republiky Činnost Celní správy ČR při uplatňování mezinárodních sankci.
Advertisements

Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
POVODEŇ Povodeň je přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda zaplavuje území mimo koryto vodního toku.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory –Ochrana před živelními pohromami ve vztahu k cyklu krizového managementu Operační program Vzdělávání pro.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_12_ Státní vyznamenání Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
POJIŠTĚNÍ ODPOVĚDNOSTI ZA ŠKODU OBČANŮ. Pojištění odpovědnosti:  Pojištění odpovědnosti za škodu občana  Pojištění za škodu způsobenou při výkonu povolání.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
Bezpečnostní systém ČR
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Pojem přeměna obchodní společnosti
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Mezinárodní vzdělávací projekt TESEUS
Státní organizace.
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Účetnictví – význam informací
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Bojový řád jednotek požární ochrany Činnost hasičů na místě zásahu
Ing.Lenka Bombera Piskačová
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název projektu: Moderní škola
Ekonomika bezpečnosti (obrany)
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
RIZIKO.
2. ČNB a její role v platebním styku.
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
STAVEBNÍ ZÁKON.
Krizové řízení školení starostů obcí v Českých Budějovicích
Základy účetnictví změny rozvahových položek
RIZIKO.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Krizové řízení a integrovaný záchranný systém – vybrané otázky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB)
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Dotační program Ministerstva vnitra k ochraně škol a školských zařízení 12. prosince 2018 Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajského.
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Jaké jsou obzory digitální Evropy?
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Terorizmus a krize Brno, 19.11.2006

Osnova přednášky Mimořádná událost, krizová situace, typy krizových situací Terorizmus Protiteroristická cvičení Národní akční plán boje proti terorizmu 2005-2007

Vojenští stratégové tvrdí, že terorismus je nejvážnější a nejnaléhavější bezpečnostní hrozbou současného světa, která vyvolává zásadní změny v organizaci každé společnosti, v jejím hospodářském systému, v ekonomice. Stejnou hrozbou jsou i přírodní a technologické katastrofy charakteru mimořádných událostí velkého rozsahu. Ony a terorismus vyvolávají následně krizové situace. Ty většinou vyžadují okamžitý přechod na jiné, než obvyklé vztahy mezi veřejným a soukromým sektorem, mezi státem a občany a zásadně mění stav a charakter předkrizového prostředí spolupráce či konkurence.

Pojem mimořádné události a krizové situace je zakotven v zákonech: Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) a zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů (zákon o IZS), Ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR. Krizový stav vzniká z mimořádné události, která je uvedenou legislativou definována jako „škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy a různými haváriemi, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací“. Jde-li o mimořádnou událost, kterou nelze odvrátit běžnou činností správních úřadů a složek IZS, vzniká krizová situace, kterou řeší orgány krizového řízení s využitím dokumentace krizového plánování.

Orgány krizového řízení v České republice Vláda České republiky Ústřední krizový štáb Ministerstva a jiné správní úřady Zvláštní postavení má: MV, MZd, MD, MI Česká národní banka Orgány kraje Orgány určené obce

Vztahy mezi krizovými situacemi a stavy Krizové situace Vojenské Nevojenské Krizové stavy >Stav nebezpečí >Nouzový stav >Stav ohrožení státu >Válečný stav

Krizová situace je mimořádná událost, při níž je vyhlášen stav nebezpečí nebo nouzový stav nebo stav ohrožení státu (dále jen krizové stavy). Krizová situace nastává: a) je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost, územní celistvost, demokratické základy ČR, b) je-li třeba plnit mezinárodní závazky o společné obraně, c) je-li ve značném rozsahu ohrožen vnitřní pořádek a bezpečnost, d) jsou-li ve značném rozsahu ohroženy životy a zdraví, majetkové hodnoty nebo životní prostředí, e) vyplývají-li ohrožení uvedená v písmenech c) a d) z živelné pohromy, ekologické nebo průmyslové havárie, nehody nebo jiného obdobného nebezpečí.

Krizový stav ”stav ohrožení státu” se považuje jak za nevojenský, tak za vojenský a může být vyhlášen: a) je-li ve značném rozsahu ohrožen vnitřní pořádek a bezpečnost a jsou-li ve značném rozsahu ohroženy životy a zdraví, majetkové hodnoty nebo životní prostředí (nevojenské krizové situace), b) je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost, územní celistvost, demokratické základy a je-li třeba plnit mezinárodní závazky o společné obraně (vojenské krizové situace).

Stav nebezpečí Vyhlašuje Hejtman kraje (primátor hlavního města Prahy); Důvod jsou-li v případě živelní pohromy, ekologické nebo průmyslové havárie, nehody nebo jiného nebezpečí ohroženy životy, zdraví, majetek, životní prostředí, pokud nedosahuje intenzita ohrožení značného rozsahu a není možné odvrátit ohrožení běžnou činností správních úřadů a složek IZS; Území celý kraj nebo jeho část; Doba trvání nejvýše 30 dnů (prodloužení doby jen se souhlasem vlády); Viz § 3 zákona č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Nouzový stav Vyhlašuje Vláda České republiky popřípadě předseda vlády; Důvod v případě živelních pohrom, ekologických nebo průmyslových havárií, nehod nebo jiného nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožují životy, zdraví nebo majetkové hodnoty anebo vnitřní pořádek a bezpečnost; Území celý stát nebo jen omezené území státu; Doba trvání nejdéle 30 dnů (prodloužit může pouze Poslanecká sněmovna); Viz čl. 5 a 6 Ústavního zákona č.110/1998 Sb. o bezpečnosti České republiky, ve znění pozdějších předpisů.

Válečný stav Vyhlašuje Parlament České republiky; Důvod je-li Česká republika napadena nebo je-li třeba plnit mezinárodní smluvní závazky o společné obraně proti napadení; Území celý stát; Doba trvání není omezeno. Viz čl. 43 Ústavního zákona č.1/1993 Sb., ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů a čl. 2 Ústavního zákona č.110/1998 Sb. o bezpečnosti České republiky, ve znění pozdějších předpisů.

Příklady typových krizových situací - povodně velkého rozsahu - jiné živelní pohromy (požáry, sněhové kalamity, sesuvy půdy, tornáda atd.) - epidemie - hromadné nákazy osob - epizootie - hromadné nákazy zvířat (šířící se rychle i mimo původní ohnisko) - radiační havárie - chemické havárie - narušení hrází významných hospodářských děl - narušení finančního a devizového hospodářství státu velkého rozsahu - narušení dodávek ropy - narušení dodávek el. energie, plynu nebo tepelné energie velkého rozsahu

Jedna z definic terorismu „Terorismem se rozumí předem naplánované použití či hrozba použití extrémního násilí či brutality za účelem dosažení politického cíle prostřednictvím zastrašování či šíření strachu“. Teroristické organizace a jejich členové jsou racionální bytosti a zvolí si kde, kdy a jak budou útoky podléhat jakým omezením. Tato omezení jsou dána tím, co lze nazvat „prioritami“ teroristů. K nim se přidávají výrobní náklady, se kterými je třeba počítat, jim dostupné kapitálové, finanční a institucionální zdroje spolu se zdroji pracovních sil.

Ekonomové pracují s teroristy jako s jakoukoliv jinou firmou či společností až na to, že na konci výrobního procesu není statek či služba, ale teror a destrukce. Tím je dána existence „trhu s terorem“, kde cílem účastníků na straně vlády je tento obchod zničit. Výsledkem je soupeření odehrávající se mezi národními vládami a jejich mezinárodními organizacemi (například NATO) na straně jedné a výrobci destrukce – terorismu na straně druhé.

Terorismus je podporován dostupnými zdroji, jako je pracovní síla (sebevražedné útoky), kapitál, peněžní prostředky (špinavé peníze), institucionální a další podpora. A pokud vláda musí (žádná demokratická vláda se tomuto dilema nemůže vyhnout) jít v potírání terorismu, likvidaci tohoto zboží, po všem, všude a vždy, znamená to vysoké náklady především na prevenci a predikci krizových situací způsobených terorismem.

USA – 11. září 2001 – New York – teroristický útok na obchodní dvojčata Snímek těsně před nárazem druhého letounu do jedné z budov WTC. Zejména americká armáda byla přistižena velmi nepřipravena.

USA – 11. září 2001 – New York – likvidace části soukromého sektoru města Američtí generálové přiznali, že 11. září reagovali jako za studené války, která skončila před deseti lety.

USA – 11. září 2001 – New York Následně se při záchraně lidských životů a likvidaci škod vyznamenali příslušníci hasičských záchranných sborů, policie, armády a také veřejná správa pod vedením starosty města

Dosud největší protiteroristické cvičení Podzim 2005 V noci ze čtvrtka na pátek 23.9.2005 proběhlo v Praze největší protiteroristické cvičení, jaké se dosud v České republice uskutečnilo. Na Náměstí republiky likvidovali záchranáři následky sebevražedného atentátu v metru, na nádraží v Holešovicích zasahovali proti nastražené výbušnině v autobusu. Ve stejný čas likvidovali i výbušniny ve vlaku v Kralupech nad Vltavou.

Hasiči zasahovali u fiktivního požáru v Národním muzeu V budově Národního muzea vypukl požár, pracovníci byli rychle evakuováni, za zvuku sirén přijeli k zásahu hasiči - to byl scénář taktického cvičení, které v muzeu proběhlo v úterý 7.2.2006. S jakými výsledky?

Národní akční plán boje proti terorizmu 2005-2007 Usnesení vlády ČR ze dne 16. listopadu 2005, c.1466 schvaluje a ukládá ministrovi vnitra sledovat úroveň protiteroristických opatření v ČR a Akční plán podle potřeby vyhodnocovat a aktualizovat

Národní akční plán boje proti terorizmu 2005-2007 Obsah Úvod: Boj proti terorizmu jako trvalá priorita České republiky Mezinárodněpolitické zapojení ČR do současného celosvětového v boji proti terorizmu Mezinárodně-smluvní závazky ČR a vnitrostátní právní úprava

Národní akční plán boje proti terorizmu 2005-2007 Spolupráce domácích specialistů pro oblast spravedlnosti a vnitřních věcí s jejich protějšky v zahraničí Oblast činnosti zpravodajských služeb ČR Ochrana konkrétních skupin potenciálních cílů teroristického útoku

Národní akční plán boje proti terorizmu 2005-2007 Opatření v oblasti výzkumu, vývoje a zavádění nových technologií, vztahujících se k některým aspektům boje proti terorizmu Oblast nakládání se zbraněmi a střelivem, kontroly vývozu a dovozu vojenských zbraní a vybavení a zboží a technologií dvojího užití

Národní akční plán boje proti terorizmu 2005-2007 Krizové řízení, integrovaný záchranný systém, a ochrana obyvatelstva Celní, migrační a azylová oblast Spolupráce s veřejností, informační a mediální politika Závěr: Priority ČR v oblasti boje proti terorizmu pro roky 2005-2007

Priority ČR v oblasti boje proti terorizmu pro roky 2005-2007 Ratifikace a plná implementace obsahu Úmluvy OSN o potlačování financování terorizmu (ČR je jediná v EU, která Úmluvu neratifikovala) Zajištění takové úrovně zpravodajských služeb a Policie ČR, odpovídající boji proti terorizmu Vytvoření komplexního dokumentu – zmapování kybernetických hrozeb

Priority ČR v oblasti boje proti terorizmu pro roky 2005-2007 Doporučení pro nejširší veřejnost v ČR k chování v případě mimořádných událostí Utajenost informací a jejich předávání na mezinárodní úrovni Připravenost IZS, orgánů krizového řízení na zvládání potenciálních hrozeb Materiální a personální zabezpečení protiteroristické agendy v ČR

Děkuji za pozornost