Mgr. Michaela Širůčková Řešení konfliktů, PSY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Podpora meziobecní spolupráce
Kroky k založení ERZ v kostce. Organizační příprava  informovat svůj odborový svaz o úmyslu založit evropskou radu zaměstnanců;  zjistit, zda podnik.
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_11
Schůze, porady a jejich řízení
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Mgr. Michaela Širůčková, Ph. D.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Komunikační dovednosti
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Kvalitativní výzkum.
Metody sociální pedagogiky
PROJEKT - soubor aktivit, jejichž realizací v určeném časovém rámci dosáhneme stanoveného cíle; dojde ke změně z výchozího stavu do plánovaného stavu.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Konflikt sociálních rolí
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
P ROJEKTOVÉ PLÁNOVÁNÍ Druhá část presentace – týmová práce.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
Komunikace s rodiči.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
„Řízení lidských zdrojů /HR/ je jedním z hlavních úkolů managera a nikdo to za něho nemůže udělat“ Roman Vacho© City Hotel Park Dolný Kubín.
Rozhodovací procesy.
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Představování. Free Template from Představování partnera Trvání: asi 30 min. Skupina: 8-20 členů Materiál: šňůrky (provázky stejné.
Andrea Brožová Doubková
Paní Radka Životní p ř íb ě h. Fakta  Narozena 1959 (49 let)  Vystudovaná inženýrka, tak se i živí  Žije na chat ě  Má dobrou finanční situaci  V.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Pilotní tréninky hotel Zlatý Orel K1- K14 Výsledky hodnocení tréninku kompetencí: Bilanční workshop hotel Troyer
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Aš – jak dál... skupina č.3. Aš – co se nám okamžitě vybaví  nejzápadnější město ČR  město z křížovek  pohraniční město kdysi obehnané drátem  blízko.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Zaměstnání členů rodiny
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Práva dítěte Výchova k občanství
XIV. KONFERENCE SAMOSPRÁV
Andrea Brožová Doubková
Výměna dobré praxe v rámci projektu „Domovník-preventista“
Transkript prezentace:

Mgr. Michaela Širůčková Řešení konfliktů, PSY201 2. 4. 2009 Facilitované jednání Mgr. Michaela Širůčková Řešení konfliktů, PSY201 2. 4. 2009

Cvičení: Záhada Paní Blahovská byla zavražděna. Byla to bohatá vdova a bydlela v šesnáctipokojové vile na okraji Prahy. Spolu s ní ve vile bydlela služebná, kuchařka a zahradník. Kuchařka a zahradník jsou manželé a jmenují se Novákovi. Služebná je slečna Sýkorová. Paní Blahovská měla tři syny. První dva jsou ženatí a žijí se svými rodinami v Praze. Nejstarší se jmenuje Jan, jeho žena Jitka a dcera je Marcela. Prostřední syn se jmenuje Josef, jeho žena Radka a nemají žádné děti. Nejmladší syn se jmenuje Dan, je svobodný a studuje v Brně. Za pomoci získaných stop zodpovězte otázky: Kdo zabil paní Blahovskou? Kdy byla paní Blahovská zavražděna? Jaký byl vražedný nástroj? Jaký byl motiv? Pravidla: Nikdo nesmí do konce hry pustit své stopy z ruky. Na všechny čtyři otázky musíte najít odpověď společně – musíte se na nich dohodnout.

Řešení Vrah: Jan Blahovský Zbraň: pistole Doba: 21.00 Motiv: Janovu podniku hrozí bankrot, a proto rychle potřeboval peníze. Jan měl známost se slečnou Sýkorovou. Loupež měla policii přivést na falešnou stopu.

Co je facilitace? Pomoc či podpora porad, jednání, workshopů: facilitátor napomáhá v průběhu jednotlivých aktivit při tvorbě podnětů, návrhů, usměrňování a motivování účastníků k dosažení dohody a pokroku. Podpora při organizování a řízení konferencí: jako moderátor, který v souladu s koncepcí konference usměrňuje její průběh, udržuje průběh diskuze a plynulost vystupování řečníků.

Příležitosti pro facilitaci Odhalení problémů Analýza problémů Řešení problémů Přijímání rozhodnutí Sestavení plánů Stanovení cílů Výměna informací Zvýšení produktivity a efektivnosti skupiny Zlepšení komunikace ve skupině Vyřešení konfliktů ve skupině

Role facilitátora Je neutrální osobou nepřispívá vlastními myšlenkami nekomentuje myšlenky ostatních Zodpovídá za proces jednání – horský vůdce, který se stará o orientaci skupiny v terénu, zná nebezpečná místa a cestu ke konečnému cíli – Kde? Co? Jak? Navrhuje způsoby postupu a pravidla jednání Zajišťuje, aby všichni pracovali na stejném tématu, stejným způsobem a ve stejnou dobu Vytváří podmínky pro vzájemné porozumění - Shrnuje dosažené Umožní každému se aktivně zapojit a vyslovit svůj názor Podněcuje aktivitu účastníků Chrání účastníky před osobními útoky Usměrňuje problémové osoby Úkolem facilitátora je dovést skupinu do cíle porady navzdory úskalí komunikace, nedorozumění a nejasností mezi účastníky. Zodpovídá za proces, nikoli za řešení.

Role zapisovatele Pozorně naslouchá průběhu jednání Řídí se pokyny facilitátora Zapisuje návrhy účastníků jejich slovy Zpomalí diskusi, nestíhá-li zapisovat Zeptá se, nerozuměl-li něčemu dobře Chová se neutrálně a nepřispívá svými myšlenkami Píše rychle, čitelně, dostatečně velkými písmeny Průběžně nadepisuje a očíslovává papír Používá barvy: Na psaní: modrou, zelenou, hnědou, černou Na zvýrazňování: žlutou, oranžovou Na podtrhávání: růžovou a červenou Používá symboly, šipky, obrázky Nechává širší okraje Připraví dostatek papírů, fixů, lepící pásky

Role časoměřiče Hlídá včasný začátek Hlídá časové projevy jednotlivých účastníků Hlídá čas přestávek

Role účastníka Dodržuje dohodnuté časy Pozorně naslouchá druhým Neskáče druhým do řeči Respektuje odlišné názory Mluví jasně, stručně, srozumitelně Nenapadá jiné účastníky ani jejich názory

Role vedoucího Jasně definuje smysl a cíle porady Chová se jako účastník Nedává najevo své výsadní postavení

Příprava porady Stanovení cíle porady K jakému účelu ji svoláváte Co se bude řešit Jaký výsledek očekáváte Určete, kdo se jí má zúčastnit a proč, jaká bude jeho funkce Stanovte předpokládaný program porady Vyberte vhodné místo a čas porady Rozešlete pozvánky obsahující čas a místo jednání, program a základní podklady pro jednání Přijďte pře začátkem a připravte prostředí Na viditelné místo umístěte program, časový harmonogram jednání a navržená pravidla

Vedení porady - začátek porady Začněte včas Představte sebe a svou roli Představte účastníky Seznamte účastníky s cílem porady Zjistěte očekávání účastníků Seznamte účastníky s programem Navrhněte pravidla jednání a získejte souhlas účastníků s nimi Připomeňte závěry, ke kterým jste došli na předchozím jednání a ověřte plnění úkolů z něho vyplývajících Navrhněte postup, jak bude jednání probíhat

Vedení porady - během porady Zaměřte se vždy na jeden problém Držte proces porady pevně v rukou

Vedení porady – ke konci porady Zjistěte, zda něco podstatného nebylo opomenuto Určete, co, kdo a dokdy udělá a nechte si to znovu potvrdit Shrňte, co bylo dosaženo Určete program a čas příští porady Pozitivně a jednoznačně Poděkujte účastníků za vynaložené úsilí, podnětné připomínky, zapálenou diskuzi, dodržování pravidel nebo příjemnou atmosféru

Vedení porady – po poradě Napište zprávu o průběhu a výsledcích porady a neprodleně ji rozešlete účastníkům Kontrolujte plnění dohodnutého Zhodnoťte, zda porada splnila očekávání a byla efektivní. Pokud je, co zlepšit stanovte kroky k tomuto zlepšení.

Možnosti facilitátora Efekt bumerangu – vrácení otázky tazateli nebo skupině Pojmenování problému – vznikne-li problém, je třeba jej pojmenovat pravým jménem Péče o orientaci – klíčové, aby všichni účastníci v každém okamžiku dobře orientovali v procesu projednávání Řešení po krocích – rozdělení problematiky na menší okruhy Otevřená otázka Cílená otázka – k pevnějšímu vedení facilitace, určené konkrétnímu adresátovi; hrozí nebezpečí, že jsou příliš návodné – lépe jimi šetřit Souhlas místo obrany – přijmout námitku než se bránit a vysvětlovat své chování Společný zápis – orientuje účastníky v projednávání, poskytuje přehled o tom, co bylo vyřešeno, i tom, co ještě bude na programu Souhlas s postupem Mimoverbální prostředky Povzbuzování Humor

Techniky facilitátora 563 Akvárium Ďáblův advokát Hraní rolí Kolečko Kolotoč Brainstorming Mnohohlediskový rozbor Laso N/3 Párové srovnávání Přednáška Přestávka Schématické znázornění

Použití technik DISKUZE Akvárium Hraní rolí Diskusní štafeta Přednáška HLEDÁNÍ MOŽNOSTÍ 563 Brainstorming Diskusní štafeta Papírový kolotoč Pracovní skupiny HODNOCENÍ Laso Mnohohlediskový rozbor N/3 Párové srovnávání Schématické zobrazení Využití expertů Ďáblův advokát DISKUZE Akvárium Hraní rolí Diskusní štafeta Přednáška Pracovní skupiny Přestávka Schématické zobrazení

Zvládání krizí Zachovat klid Analyzovat situaci Co se stalo? Kam směřujeme? Jak se tam dostat? Požádat skupinu o soustředění Konstatovat stav diskuze Připomenout cíl diskuze nebo jejího bloku Připomenout, proč chceme dosáhnout cíle Pojmenovat překážku, bránící v dosažení cíle Navrhnout řešení Povzbudit účastníky

Problémový účastníci porad Mající problém s časem Problém s ústním projevem a hodnotou informací Problém s důvěrou v práci skupiny Nejevící zájem Vyrušování ostatních Osobní útoky Snaha upoutat pozornost

Cvičení – Nájemní dům Žili jste v dvouposchoďovém domě. Od doby, kdy jste si jej nemohli z finančních důvodů dovolit užívat celý, museli jste začít s pronájmem některých místností. Po té, co jste renovovali budovu jako celek, jsou zde 3 další volné byty. Na inzerát z místních novin odpovědělo několik zájemců. Žádného z nich neznáte osobně. Zkoušeli jste se sami mezi sebou dohodnout, ale každý máte jiný názor na to, který ze zájemců by byl nejvhodnější. Poprosili jste tedy o pomoc facilitátora, který vám pomůže rozhodnout, kterým třem zájemcům byty pronajmete.

Seznam žadatelů o podnájem: Rozvedená matka, živitelka, s tříletým synem. Manžel je Tunisan, který navštěvuje syna příležitostně a někdy sebou vezme také své kamarády. Srbská rodina se šesti dětmi ve věku 1-12 let. Otec by rád získal zaměstnání jako správce domu. Rodina se sedmnáctiletou dcerou navštěvující střední školu. Otec je vedoucím úředníkem v bance, matka je učitelka. Sedmdesátiletá žena dosud žijící v penzionu pro seniory. Skupina sedmi kuchařů polské národnosti pracující ve velké restauraci za rohem. Skupina lidí žijících nekonformním způsobem, neuznávající materialistickou ideologii a konzumní způsob života. Tři studenti z Palestiny, politicky angažovaní. Pětičlenná asijská rodina. Otec je příležitostně zaměstnáván. Jejich rodinné vazby jsou velmi silné. Široce rozvětvené příbuzenstvo je často navštěvuje a pak se rádi baví. Americký bezdětný pár. Manžel pracuje jako poradce pro EU, manželka pečuje o domácnost a tři pudly. Dva umělci, okolo čtyřicítky, kteří žijí nekonvenčním, bohémským způsobem života. Mají mnoho přátel v uměleckých kruzích. Dívka studující piáno a zpěv na AMU, která cvičí pravidelně odpoledne. Černý Američan s bílou přítelkyní, který se snaží získat povolení pro práci inženýra. Nábožensky založená muslimská rodina, žijící striktně podle Koránu. Matka je pořád unavená a zvažuje každý svůj krok, včetně odchodu ven. Bosenská utečenecká rodina, matka se sestrou a dvěma dětmi. Její manžel se ztratil před třemi měsíci.

Jeskyně – informace o dobrovolnících Profesor, 60 let, expedicí si splňuje celoživotní sen, financuje ji zvětší části sám z malého dědictví; je několikanásobným dědečkem, stará se o postiženého syna a je to jeho poslední expedice. Odborná asistentka, 34 let, vypracovala se z velmi nuzných poměrů svou pílí a inteligencí; vystudovala tři VŠ, má dva doktoráty, je rozvedená, má dceru. Ekoložka – správkyně parku, 28 let, z přírodovědecké rodiny, vdaná; s manželem adoptovali indiánského sirotka Student, 26 let, syn velkého sponzora expedice i mateřské univerzity, má před státní zkouškou i před svatbou; míní se po expedici oženit proti vůli rodiny s chudou dívkou, kterou přivedl do jiného stavu. Levicová novinářka, 29 let, právě zjistila, že je těhotná, manžel je dlouhodobě vězněný místní juntou; proslýchá se o ní, že se už dlouho má velice zadobře s jedním důstojníkem místní tajné služby. Indiánský nosič, asi 22 let, člen místního indiánského kmene, šťastný manžel tří žen a mnohonásobný otec; po epidemii neštovic jeden z posledních práceschopných mužů ve vesnici.