Psychické procesy - vnímání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy smyslového vnímání
Advertisements

Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Zpracování senzorického materiálu a zrakové klamy
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Smyslové ústrojí 5. ročník
VY_32_INOVACE_PSYPS12160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Smysly člověka (všeobecně)
Základy psychologie – úvod
VY_32_INOVACE_PSYPS12260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Co je kognitivní psychologie?
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
VY_32_INOVACE_SA4A_1 DUM 1. „ OBLASTI AKTIVIT PRO PRÁCI S CÍLOVOU SKUPINOU “
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
Z ÁKON O SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH 108/2006 S B.. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Myšlení a myšlenkové operace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Inteligence DUM_19.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zájmy -aktivačně motivační vlastnosti
Teplé a studené barvy Název školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
POTŘEBY DUM _13.
VY_32_INOVACE_SA4A_7 DUM 7. realizace aktivity pro 1
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_SA4A_5 DUM 5. „dívka uživatelka služby-dramatizace “
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
City DUM_15.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_34_ČLOVĚK - ČÁSTI TĚLA
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Sociální psychologie – CŽV 2012
Co je kognitivní psychologie?
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

Psychické procesy - vnímání DUM_16

Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0928 Šablona: III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_16 Vytvořeno: 12. 1. 2013 Autor: Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: Psychologie Ročník: I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák definuje podstatu vnímání, rozliší a na příkladu vysvětlí základní zákony vnímání. Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Prezentace Klíčová slova: Vnímání, sociální percepce, zákony vnímání, počitky, vjemy Anotace: Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů z obecné psychologie. Lze využít jako samostatný studijní materiál nebo jako podklad k diskuzi.

Vnímání = psychický proces, kterým poznáváme to, co v přítomném okamžiku působí na naše smysly získáváme informace: - o vnějším světě - o poloze našeho těla - o stavu vnitřních orgánů

Počitky prostřednictvím smyslů přijímáme různé podněty: zvuk, chuť, barvu,….podněty převedeny do CNS a zde vznikají tzv. POČITKY např. počitek červené barvy, tepla, chuti,…

Vjemy vznikají z počitků – vnímáme jevy jako celek (např. červené jablko) při vnímání nejde jen o obraz předmětu, ale i o jeho poznání - zrakové - chuťové - hmatové - sluchové - čichové

Zvláštní druhy vjemů - vnímání prostoru – pravolevá orientace, zrakový a pohybový analyzátor - vnímání času – zakládá se na zkušenosti a učení, schopnost rozlišovat mezi minulostí, přítomností a budoucností - vnímání pohybu - komplexní jev, dominuje zrak, sluch, hmat

Rozdíly ve vnímání Závisí: - na stavu receptorů a CNS (hluší, slyšící) - na všímavosti jedince - na zájmech člověka - na citech

vnímání ovlivněno zkušeností, pamětí, myšlením (zdokonaluje se v průběhu života) x zkušenost, myšlení, city mohou ale vést i ke klamům např. zamilovanost – růžové brýle afekty

Výběrovost lidského vnímání nemůžeme zachytit vše nesmírné množství podnětů – vybíráme si např. určité věci vnímáme zřetelněji (figura), vše ostatní tvoří pozadí

Zákony vnímání 1) zákon dobrého tvaru Obr. č.1 Naše vnímaní má tendenci vnímat obrázek jako dva trojúhelníky, přičemž barvu trojúhelníku směřujícího dolů vnímáme kvůli většímu rozlišení jako světlejší než barvu pozadí.

2) zákon blízkosti - části lokalizované blízko sebe mají tendenci se ve vjemu spojovat a vytvářet celek Obr. č. 2

- máme tendenci přiřazovat k sobě podobné tvary a vnímat je jako celky 3) zákon podobnosti - máme tendenci přiřazovat k sobě podobné tvary a vnímat je jako celky Obr. č. 3

Při čtení vnímáme slova jako celek: Př. V suoivsoltsi s vzýukemmna Cmabridge uinervtisy vlšyo njaveo, že nzeáelží na pořdaí psíemn ve solvě. - stačí, je-li zachováno první a poslední písmeno ve slově

Sociální vnímání vnímáme lidi, s nimiž se stýkáme - tzv. sociální percepce (zabývá se jí sociální psychologie)

podtrhněte, který výraz do definice patří: Úkol podtrhněte, který výraz do definice patří: Prostřednictvím smyslů přijímáme různé podněty: zvuk, chuť, barvu,….podněty převedeny do CNS a zde vznikají tzv. POČITKY / VJEMY Podle zákona PODOBNOSTI / BLÍZKOSTI se části lokalizované blízko sebe mají tendenci ve vjemu spojovat a vytvářet celek.

Zdroje GILLERNOVÁ, I; MALOTÍNOVÁ, M. Psychologie pro SŠ. Praha: SPN, 1996, ISBN 80-04-26651-7. HELUS, Z. Psychologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995, ISBN : 80-7168-406-6.

Obrázky Obr. č. 1 AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 17.2.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vn%C3%ADm%C3%A1n%C3%AD Obr. č. 2 AUTOR NEUVEDEN. Samouk.cz [online]. [cit. 1O.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.samouk.cz/moodle/mod/presenter/view.php?open=1&id=116&chapterid=644 Obr. č.3