FOSFOREČNANY (po výkladu si zapiš do sešitu)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Liberec, Křížanská 80, p. o. Vypracoval:. Mgr
Advertisements

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH16/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Kyseliny a zásady Autor:
Základní škola, Liberec, Křížanská 80, p. o. Vypracoval:. Mgr
Opakování učiva o nerostech I. část
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
Přírodopis drahé kameny
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Fosfor a jeho sloučeniny
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
Sírany a fosforečnany.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
ŠKOLA:Gymnázium Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
UHLIČITANY SÍRANY FOSFOREČNANY
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
nejdůležitější minerály
PRVKY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: O DPOVĚZ NA OTÁZKY 1) Definuj rychlost (popis, značka, jednotka, značka jednotky) Popis: dráha, kterou.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Ryby Šablona:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU :Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Škola:. Základní škola Kladruby
Škola:. Základní škola Kladruby
Mgr. Blanka Nezdařilová
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Odrůdy křemene Mineralogie IV
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
SULFIDY /po výkladu si zapiš do sešitu/ hospodářsky významné suroviny/rudy/ vznikají krystalizací z horkých vodních roztoků v puklinách hornin nazýváme.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NEKOVY: uhlík, síra, fosfor Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Oxidy sloučeniny prvku s kyslíkem A.Bezvodé B.Vodnaté vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Hydrosféra – test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
OXIDY - KŘEMEN (po výkladu si zapiš do sešitu) chem. značka: SiO 2 fyzikální vlastnosti: tvrdost: 7 hustota: 2,6 g/cm 3 nejběžnější nerost v přírodě krystaluje.
Název sady materiálů: Přírodopis 9
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
Autor: Stejskalová Hana
3)Sulfidy a 4)oxidy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
BAKTERIE – nejstarší obyvatelé Země(po výkladu si zapiš do sešitu)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
OXIDY – sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru
ŘASY – STÉLKATÉ ROSTLINY (po výkladu si zapiš do sešitu)
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
JEŠTĚŘI ( po výkladu si zapiš do sešitu)
LIŠEJNÍKY – PRŮKOPNÍCI ŽIVOTA
Název : VY_32_INOVACE_01_13B_09_Sopečná činnost
Porovnej vlastnosti těchto nerostů podle tabulky v učebnici a pokus se zjistit, v čem spočívá rozdílnost jejich fyzikálních vlastností/ soustřeď se na.
CIZOKRAJNÍ HADI /po výkladu si zapiš do sešitu/
UHLIČITANY / po výkladu si zapiš údaje do sešitu/
Jak lidé využívají přírodu
Fosfor Vytváří molekuly P4.
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
CIZOKRAJNÍ JEŠTĚŘI /po výkladu zapiš do sešitu/
ŽELVY A KROKODÝLI (po výkladu si zapiš do sešitu)
Základní škola, Hradec Králové
Třídění podle chemického složení
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
MĚKKÝŠI – ŽIVOČICHOVÉ S MĚKKÝM TĚLEM (po výkladu si zapiš do sešitu)
Transkript prezentace:

FOSFOREČNANY (po výkladu si zapiš do sešitu) jsou převážně magmatického původu zvětráváním fosforečnanů se do půdy uvolňuje biogenní prvek ( nezbytný pro život- fosfor), který se dostává potravou do koster, zubů obratlovců

Apatit Chemická značka: Ca3(PO4)2 Fyzikální vlastnosti: Tvrdost:5 Barva: nazelenalá, nafialovělá Použití: výroba fosforu (surovina pro výrobu umělých hnojiv), kyseliny fosforečné(používá se při zpracování ropy, při úpravě kovů, při výrobě nealkoholických nápojů /Coca-Cola/, výrobě zubních tmelů) Vyskytuje se v kostech a zubech obratlovců včetně člověka.

TYRKYS - kámen štěstí Polodrahokam Výskyt: Sinajském poloostrově, Novém Mexiku, Arizoně a Nevadě Těžba: Mexiko Použití: drahý kámen, podle litoterapie (léčba drahými kameny) posiluje zrak, snižuje horečku, předchází migrénám, posiluje imunitní systém, je měsíčním kamenem vodnářů

Některé polodrahokamy: Tyrkys • Hematit • Chryzokol • Tygří oko Křemen • Turmalín • Karneol • Pyrit • Sugilit Malachit • Růženín • Obsidián • Rubín • Mechový achát Jaspis • Ametyst • Krajkový achát • Lazurit

Opakovací otázky (žáci zapíší odpovědi do pracovního sešitu, na tabuli mohou použít program ActivInspire) 1. Které nerosty patří mezi fosforečnany? 2. Jaký prvek se uvolňuje při zvětrávání fosforečnanů do půdy? 3. Kde se v těle obratlovců nachází fosfor? 4. Jaké je využití apatitu? 5. Co víš o tyrkysu jako o drahém kameni?

ŘEŠENÍ 1. apatit, fosfor 2. fosfor 3. v zubech a kostech 4. Důležitý při výrobě fosforu výrobě umělých hnojiv výrobě kyseliny fosforečné(používá se při zpracování ropy , při úpravě kovů, při výrobě nealkoholických nápojů /Coca-Cola/, při výrobě zubních tmelů)

ZDROJE učebnice: ŠVECOVÁ, Milada a Dobroslav MATĚJKA. Přírodopis 9: učebnice : pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2007, 128 s. ISBN 978-807-2385-874 obrázky: Wikipedie: apatit. Wikipedie: apatit [online]. 2013 [cit. 2013-11-19]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Apatit Wikipedie: tyrkys. Wikipedie: tyrkys [online]. 2013 [cit. 2013-11-19]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b8/Turquoise.pebble.700pix.jpg/248px-Turquoise.pebble.700pix.jpg Wikipedie: tyrkys. Wikipedie: tyrkys [online]. 2013 [cit. 2013-11-19]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_polodrahokam%C5%AF_a_ozdobn%C3%BDch_kamen%C5%AF