Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu"— Transkript prezentace:

1 Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_269 Ročník: 9. Sada: Přírodopis Druh: Výklad učiva Autor: Mgr. Květoslava Latoňová Název: Sírany. Fosforečnany. Anotace: Prezentace slouží k výkladu učiva – sírany a fosforečnany. Žáci se seznámí s nejdůležitějšími zástupci těchto minerálů, jejich vlastnostmi a využitím. Datum vytvoření: Datum ověření:

2 SÍRANY A FOSFOREČNANY

3 Sírany soli kyseliny sírové
obvykle světlé, průhledné, průsvitné, poměrně měkké, nízká hustota, rozpouští se ve vodě vznik – zvětráváním, jako usazeniny moří a jezer, v pouštích krystalizují ze vzlínající podzemní vody, součástí železného klobouku sulfidických složek sádrovec, baryt, modrá skalice

4 sádra, sochařství (alabastr = čistý jemnozrnný sádrovec)
sádrovec – CaSO4 . 2 H2O čirý, ale i zbarvený – medově žlutý, velmi dobrá štěpnost, perleťový lesk, jednoklonná soustava, t = 1,5 – 2,  = 2,3 -2,4 g/cm3 sádra, sochařství (alabastr = čistý jemnozrnný sádrovec) Kobeřice Polsko, Rakousko, Itálie obr. 1 obr. 2

5 plnivo do papíru, lékařství, pyrotechnika
baryt - BaSO4 bezbarvý, bílý i různě zbarvený, lupenité a tabulkovité krystaly, kosočtverečná soustava, t = 2,5 – 3,5,  = 4,5 g/cm3 plnivo do papíru, lékařství, pyrotechnika Příbram, Stříbrná Skalice, Harrachov USA, Německo, Anglie obr. 3

6 modrá skalice (chalkantit) - Cu [SO4] . 5H2O
modrá, vryp bílý, trojklonná s., t = 2 – 2,5,  = 2,2 -2,3 g/cm3, nedokonalá štěpnost, dobře rozpustná ve vodě dezinfekce v bazénech, proti mechům Německo, Slovensko, Španělsko vyvolává nevolnost obr. 4

7 Fosforečnany soli kyseliny fosforečné různé vlastnosti
magmatický původ, nebo oxidací sulfidů apatit, tyrkys

8 apatit - Ca5(PO4)3(OH,F,Cl)
nazelenalý nebo fialový, bílý vryp, šesterečná s., t = 5,  = 3,2 g/cm3, neštěpný výroba kyseliny fosforečné, hnojiv Písecko, Horní Slavkov, Cínovec Rusko všichni v zubech a kostech obr. 5

9 tyrkys - CuAl6(PO4)4(OH)8·4H2O
modrozelený, zřídka krystalizuje, t = 6,  = 2,6 – 2,9 g/cm3, výborná štěpnost šperkařství Turecko, Irán obr. 6

10 otázky a úkoly: Co jsou to sírany? Popiš jejich vznik.
H. Ch. Andersen napsal pohádku Alabastrová ručička. Kam bys tento nerost zařadil. Co se těží v nedalekých Kobeřicích? K čemu se používá baryt? Který nerost se používá k dezinfekci zahradních bazénů, či akvárií? Jak vznikají fosforečnany? Vyjmenuj jejich zástupce.

11 zdroje: obr. 1: 2.5 GENERIC. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 2: TESCHKE, Sven. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 3: AANGELO. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 4: RA'IKE. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 5:GÉRY, Parent. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 6: PINGSTONE, Adrian. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu"

Podobné prezentace


Reklamy Google