Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autoraMgr. Stanislava Junková Datum vytvořeníduben 2013 Ročník2. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Prvouka (DUM 28) Rozmanitost.
Advertisements

Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
Léčivé části rostliny. Pořadové číslo projektu:III/2 – Autor:Mgr. Kamil Tabášek Období:listopad 2012 – duben 2013 Ročník:9. Tematický okruh: životní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_12_INOVACE_01_24_Člověk a příroda Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět.
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vegetativní orgány Kořen
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠTOKY - LES.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lišejníky - Lichenes.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Základní společenstva - lesy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Člověk a jeho svět 4. ročník
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_113_PR4 Předmět: Přírodověda.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Ochrana lesa Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 7.
Nahosemenné rostliny II
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Lesní patra.
Chráníme přírodu Škola: SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hulejová VY_32_INOVACE_19_CHRÁNÍME PŘÍRODU_HULEJOVÁ Člověk a jeho.
LES Les hraje v životě každého člověka důležitou roli.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_13
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_ INOVACE_ 01_ PŘÍRODOVĚDA 5
VY_32_INOVACE_04-60 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Lišejníky - podvojné organizmy
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1526 Název: VY_32_INOVACE_III.PR1 Vytvořeno: 21. 10. 2011 Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Společenstvo lesů Určeno pro: 4. ročník Anotace: Výukový materiál seznamuje žáky s významem lesa, jeho složením a možností ochrany životního prostředí. Metodický pokyn: Materiál je vhodný pro frontální výuku a na závěr pro práci jednotlivců, dvojic či skupiny. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Lehká.

Společenstvo lesů

Význam lesa Zlepšuje ovzduší rostliny dodávají do vzduchu kyslík, zvlhčují vzduch, zachycují množství nečistot Je zásobárnou vody zabraňuje splavování půdy, brání rychlému odtoku vody, stíní půdu, tak brání nadměrnému odpařování vody Ochraňuje půdu před erozí kořeny stromů zpevňují půdu, tak brání odplavování Podílí se na tvorbě půdy rostlinné zbytky se mění na silné vrstvy humusu Domov pro zvěř a celé společenství dalších živočichů Poskytuje jim úkryt, ochranu a potravu Přináší užitek člověku je místem osvěžení a odpočinku, poskytuje dřevo, lesní plody, lovnou zvěř

Lesní patra Patro stromové - stromy různé výšky zde nejvíce světla = dobré pro fotosyntézu Patro keřové - keře + nízké stromky (asi do 3m) Patro bylinné - byliny (květiny) asi do 1 m Patro mechové - mech + houby (asi do 10cm) Patro kořenové – pod povrchem půdy (kořeny, podhoubí, půdní bakterie, zbyty těl = pomalu přeměna na humus)

Jehličnaté stromy a keře Kořeny upevňují rostliny přijímají vodu a živiny Kmen dřevnatá nadzemní část rostliny nese větve Listy nazývají se jehlice- jehličí zůstává na větvích po celý rok Květy vytvářejí soubory zvané šištice- šišky Semena vypadávají ze ztvrdlých šišek jsou křídlatá, což usnadňuje přenos větrem Keře nemají kmen rozvětvují se hned u země

Listnaté stromy a keře Kořeny upevňují rostliny přijímají vodu a živiny Kmen dřevnatá nadzemní část rostliny nese větve Listy zabezpečují dýchání a výživu rostliny na žloutnou a opadávají Květy slouží k rozmnožování rostlin liší se barvou a tvarem po opylení a oplození se z květu vyvíjí plod Plody obsahují semena Keře nemají kmen rozvětvují se hned u země

Kapradiny a mechy Mechy Vyskytují se na plotech , v trávnících , v půdě i na kmenech stromů V zamokřených půdách tvoří velké porosty- RAŠELINIŠTĚ Kapradiny Na spodní straně listu jsou výtrusnice s výtrusy Z výtrusů vyrůstá tzv. PROKEL- zelený lupínek srdčitého tvaru- z něho vyrůstá nová rostlina

Houby neobsahují chloroplasty nejsou schopny fotosyntézy tělo se nazývá stélka – skládá se z houbových vláken - ta vytváří podhoubí, ze kterého může vyrůst plodnice Rozmnožování výtrusy - rouško – je na spodní straně klobouku na lupenech nebo v rourkách - obsahuje výtrusnice s výtrusy

Lišejníky Lišejníky jsou organismy složené z vláken houby a sinic nebo zelených řas. Houba i řasa žijí v trvalém soužití - v symbióze. Řasa obstarává fotosyntézou organické látky a houba dodává vodu. Díky tomu stačí lišejníkům k životu světlo, vzduch, voda s minerálními látkami. Jsou citlivé na znečištěné ovzduší.

Ničení životního prostředí

Co můžeš udělat ty? nevstupovat do míst oplocených nebo označených zákazem vstupu nevstupovat do porostů, kde se provádí těžba, manipulace nebo doprava dříví nejezdit na kole, na koni, na lyžích nebo na saních mimo lesní cesty a vyznačené trasy nerozdělávat otevřené ohně a tábořit mimo vyhrazená místa neodhazovat hořící nebo doutnající předměty neznečišťovat les odpady a odpadky nepoškozovat stromy a keře

Otázky k opakování Jaký má člověk z lesa užitek? Jak dělíme lesy? Jaké rostliny se v lese vyskytují? Jaká patra v lese můžeme najít? Jak a proč bychom měli chránit lesy?

Zdroje obrázků Lípa http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/Vitov_Zizice_KL_CZ_Lipa_u_Vitova_095.jpg/450px-Vitov_Zizice_KL_CZ_Lipa_u_Vitova_095.jpg Jedle bělokorá http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Abies_alba_Slovakia.jpg/406px- Mechy http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/Mossopolis.jpg/800px-Mossopolis.jpg Kapradina http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4d/Dryopteris_filix-mas_001.jpg/800px-Dryopteris_filix-mas_001.jpg Lišejníky http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/39/Haeckel_Lichenes.jpg/430px-Haeckel_Lichenes.jpg Ropná skvrna http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a6/IXTOC_I_oil_well_blowout.jpg/800px- ostatní MS OFFICE – galerie obrázků a vlastní fotografie