Psychologie činnosti, sociologie objektů, teorie sítí aktérů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Socioekonomická geografie
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Vymezení a pojetí sociální práce
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Metodologie historického výzkumu volného času
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Audit administrativních činností
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
sociální psychologie Škola:
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Systémy pro podporu managementu 2
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Pojmové vymezení. Proč pojmové vymezení? Spousta firem deklaruje svou projektovou orientaci Ve skutečnosti pouze používají několik metodik pro podporu.
(komentovaný přehled)
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Teorie motivace Adéla Furiková.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Řídící struktury, malé a velké organizace
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
Měkké systémy.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
Didaktický proces Androdidaktika.
Základy sociální psychologie
Metodologie měkkých systémů
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Kapitola 5: Úvod do analytických technologií Webu Vítězslav Šimon (SIM0047) Adaptivní webové systémy (AWS)
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Osobní management – modul č.4
Sociologie pro SPP/SPR
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Úvod do kvalitativního výzkumu
Násilná osoba aneb co s ní
Témata kognitivní psychologie
MARKETING Přednáška P
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Psychologie činnosti, sociologie objektů, teorie sítí aktérů

Teorie činnosti (TČ) teorie činnosti – psychologická teorie vyvinutá v 80tých letech v SSSR Alexej N. Leonťjev, Sergej L. Rubinštejn, L. S. Vygotský alternativa k idealistické a mechanistické (biologizující) koncepci psychologie, základ marxismus ústřední kategorie – předmětná činnost, proces vytvářející psychiku – obsahuje vnitřní hybné rozpory, transformace zavádí jednotky analýzy, které spojují momenty lidské činnosti s psyché, jejíž vznik ovlivňují a zprostředkovávají spojení poznání a smyslové činnosti, smyslově praktická činnost – lidé v kontaktu s předměty okolního světa poznání neexistuje mimo praktický životní proces lidé svým působením mění vnější svět a tím mění i sebe (srov. Wiener) procesy – spojující článek mezi subjektem a reálným světem, mezi psychickým a materiálním procesy činnosti subjektu – vnější, praktické, nabývají formy vnitřní činnosti, činnosti vědomí (LEONŤJEV, 1978)

Teorie činnosti deskriptivní nástroj – jednota vědomí a činnosti zaměření na praxi teorie: intencionality, historie, zprostředkování, kolaborace, vývoje konstruujícího vědomí důraz na naturalistická studia, kulturu a historii TČ je filosofický a víceoborový rámec pro studium různých forem lidských aktivit jako vývojového procesu s oběma v dané chvíli propojenými úrovněmi – s úrovní individuální i sociální

Vědomí vědomí: – není ideální: diskrétní nehmotný kognitivní akt – není materiální: mozek  je situováno v každodenní praxi: jsi to co děláš! – sociální forma sociální forma se skládá z lidí a artefaktů Vygotsky: vědomí je fenomén sjednocující pozornost, záměry, paměť, uvažování a řeč  uživatelské chování

Lidé a artefakty artefakt může být fyzický nástroj nebo znakový systém – např. lidský jazyk, nástroj, znak, postup, stroj, metoda, zákon, forma organizace práce artefakt může být pochopen jen v kontextu lidské aktivity: způsobů, jak je lidmi používán, potřeb, kterým slouží a historického vývoje, kterým prošel TČ nabízí koncepty popisující tyto aktivity je možno popisovat kontext, situaci, postupy  vhodné pro výzkum v HCI zjišťování, co bude užitečné (ne použitelné) studium v terénu – zjištění, jak technologie zapadne do aktuálního sociálního a materiálního prostředí uživatelů zájem o tacitní znalosti, plynulost aktivit, situace uživatele, povaha práce, vědomí, asymetrický vztah mezi lidmi a věcmi, role artefaktu v každodenním životě

Lidé a artefakty mezi lidmi a věcmi je asymetrie TČ klade důraz na motivy a vědomí – náleží jen lidem nejsou stejnou ontologickou entitou jako lidé: lidská perspektiva vztahů lidí a artefaktů artefakty – mediátoři lidského myšlení a chování: vztahy mezi prvky činnosti jsou zprostředkovány př. nástroj zprostředkovávající mezi aktérem o cílem jeho činnosti cíl není dosahován jako takový, ale v limitech nastavených nástrojem artefakty mohou být tvořeny a transformovány během vývoje činnosti samé díky povaze artefaktů s nimi nelze nakládat jako s něčím daným lidé mohou kontrolovat své chování ne zevnitř, ale z vnějšku – užíváním a tvorbou artefaktů artefakty integrální a neoddělitelné komponenty fungování lidí

Teorie zprostředkování zkušenost je zprostředkována nástroji a znakovými systémy mediátoři nejsou jen kanály a filtry, spojují nás organicky se světem teorie činnosti je sama zprostředkujícím nástrojem výzkumu jednotkou nejsou izolované činů (actions) použití jako v laboratorním výzkumu – v reálné životní situaci málo užitečné akt je vždy situován v kontextu – jednotka musí obsahovat kontext individuálního aktu taková jednotka je nazývána činnost (activity) přes velký zájem o individuální akty je výzkum vždy ve své podstatě kolektivní

Struktura činnosti činnost – minimální smysluplný kontext porozumění individuální činnosti činnosti vzájemně rozlišeny podle jejich cílů cíl (objekt) - materiální věc, méně hmatatelný (př. plán), zcela nehmotný (běžná myšlenka) motiv činnosti: transformovat cíl na výsledek cíl a motiv objevitelné jen v procesu činnosti

Struktura činnosti nástroj – zprostředkování vztahu objektu a subjektu činnosti – obsahuje kondenzo- vanou historii vývoje vztahu (trajektorie) – umožňuje, limituje – posiluje subjekt historicky nashromážděnou zkušeností a dovednostmi – omezuje interakci z perspektivy konkrétního nástroje, další potenciální rysy objektu zůstávají neviditelné

Struktura činnosti komunita – sdílí stejný cíl vztahy subjekt – komunita a komunita – cíl jsou také zprostředkovány: pravidly a dělbou práce pravidlo – explicitní a implicitní normy, konvence, sociální vztahy v komunitě dělba práce - explicitní a implicitní organizace komunity ve vztahu k transformačnímu procesu cíle na výsledek participace – spojené činnosti s různými cíly – způsobuje tenze a zkreslení

Úrovně činnosti činnosti – dlouhodobější útvar, cíl přetvořen ve výsledek ne naráz, ale postupně, v několika fázích činnosti se skládají z kratších činů a jejich řetězců činy se skládají z operací operace jsou dobře vymezené běžné rutiny činnost – uskutečňována jako individuální a kolektivní činy, řetězce a sítě těchto činů, které mají společný cíl čin nemůže být pochopen bez odkazu na odpovídající činnost jeden čin může náležet více činnostem s různými motivy. Čin má pro subjekt různý personální význam v kontextu každé činnosti

Úrovně činnosti dynamika vývoje – orientace (tvorba plánu) + exekuční fáze – rutiny v daných podmínkách (vědomé jednání) – pokud je model dobrý a činy jsou praktikovány dlouho  automatizmus, mizí orientační fáze, plynulé jednání, vzniká nový čin s širším rámcem obsahující operaci jako svoji položku – pokud se podmínky změní – operace se opět odhalí – návrat na vědomou úroveň

Teorie sítí aktérů (ANT) sociotechnický přístup ke zkoumání lidí v interakci a při používání informačních systémů čtyři tradičnější kvalitativní metody v IS: případové studie, etnografie, zakotvená teorie, akční výzkum případové studie – nejfrekventovanější, studium organizačního systému etnografie – výzkum v terénu doplněný o obsahovou analýzu shromážděných poznámek, používána ve výzkumu zaměřenému na design, počítačem podporovanou týmovou spolupráci (CSCW), studium Internetu a virtuálních komunit, informační politiku zakotvená teorie – induktivní, metodologie pro odhalení teorie. Zahrnuje neustálou vzájemné ovlivňování dat a analýzy, používáno k výzkumu situací zahrnujících organizační změny akční výzkum – spirálovitý postup: plánování, akce, hodnocení výsledků akce, používána při bezprostředních problémových situacích, spojuje kolaboraci a etický rámec, je součástí metodologie měkkých systémů (SSM). Uznává lidské i technické aspekty systému, obě skupiny však striktně odděluje

Teorie sítí aktérů (ANT) teorie technologické inovace – úspěšná zavedení inovací, management změny ANT studuje minulé události, není prediktivní . Nabízí ale budoucí scénáře a přístupy, které mohou být pravděpodobně úspěšné sociotechnická vysvětlení – nic není čistě technické nebo sociální hybridní entity (Latour) – obsahují lidské i nelidské elementy  heterogenní popis ANT zkoumá problémy při formování sítí: sítě tvořené zahrnutými aktéry, lidská a mimolidská spojenectví, vyjednávání umožňující formování sítí aktér = součet interakcí s ostatními aktéry a sítěmi problém komplexity: sociotechnické IS vysoce komplexní entity  zjednodušení. Nebezpečí odstranění věcí, které mohou být užitečné pro popis zkoumaného fenoménu. Otázka, jaké detaily ponechat a jaké odstranit. ANT – rozsah sítě určen aktéry, kteří jsou schopni nechat svoji přítomnost ostatní aktéry pocítit.

Teorie sítí aktérů (ANT) Aktér omezuje svá spojení na malý počet entit, jejichž atributy jsou v síti dobře definovány. aktér není jen bod v síti, je spojením heterogenních elementů, které konstituují síť. Aktér sám může být pokládán za černou skříňku nebo zahrnuje další síť (komplexita se neztrácí v černé skříňce, je třeba ji periodicky otevírat) kritika ANT: není dostatečně jasné, kde síť končí a čí vysvětlení je rozhodující příběhy analytiků závisí na popisu aktuální sítě, jako kdyby tato byla objektivní udělením autonomního hlasu věcem podává ANT technologické vysvětlení obhajoba (Callon, Latour): technologické artefakty jsou zapleteny do struktury sociálního, jsou sociálními vztahy z pohledu jejich stálosti a soudržnosti

LITERATURA LEONŤJEV, A. N. Činnost, vědomí, osobnost. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1978. NARDI, Bonnie A. (ed.) Context and Consciousness: Activity Theory and Human-Computer Interaction. Cambridge: MIT, 1996. ISBN 0-262-14058-6. TATNALL, Arthur. Actor-Network Theory Applied to Information Systems Research. In Encyclopedia of Information Science and Technology. Hershey: Information Science Reference, 2009, s. 20 – 24. ISBN 978-1-60566-027-1.