Diagnóza komunikačních norem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Manažerské kvantitativní metody I Literatura Gros I.: Matematické modely pro manažerské rozhodování. Vydavatelství VŠCHT Praha ISBN
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
1. WORKSHOP.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
2 Marketingové koncepce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základy automatického řízení 1
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Specifika účtování ve vybraném zemědělském podniku
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Úřad práce České republiky
Plánování ve školní tělesné výchově
Strategické plánování
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozhodování 1.
Pracovní porada Pracovní list.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výklad jako jedna z metod výuky
Vůdcovství – leadership část 2.
Téma 11: Finanční plánování
Občanské soudní řízení I.
Pracovní porada Pracovní list.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základní informace o poskytovateli
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
VY_32_INOVACE_VVP_8A_7F Rozhodování - metody Název: Škola:
Vzdělávání.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Úloha vůdců, úloha vůdcovství
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Digitální gramotnost Informatické myšlení
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Analýza informačního systému
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Diagnóza komunikačních norem

Problém participace ve vývoji IS informační systémy – spíše komunikační, než výpočetní systémy podporují komplexní komunikační procesy – diskuze, skupinové rozhodování, kolaborativní práci apod. designér IS shromažďuje požadavky budoucích uživatelů  systém naplňuje jejich očekávání ALE: je třeba opatrnosti – uživatelské požadavky mohou vést k nevhodnému systému přání uživatelů a současné způsoby vykonávání práce je třeba promýšlet

Normy z lat. „úhelník, pravítko, měřítko, pravidlo“ normy vážou lidi dohromady sdílené normy tvoří sociální realitu „požadavek na chování nebo vlastnosti věci, člověka, situace apod., který se buď závazně vyžaduje nebo podle něhož se hodnotí jejich přijatelnost nebo obvyklost“ (http://cs.wikipedia.org/wiki/Norma) jakékoli pravidlo (většinou implicitní), které používáme v běžném životě a předpokládáme, že ho používají i ostatní má své zdůvodnění (nedodržení  nepřijatelný výsledek)

Normy druhy norem: jak se chovat v určité situaci jak interpretovat určité pojmy jak dospět k závěru normy univerzální, všeobecné, závislé na kontextu komunikační normy – důležité v komunikačních systémech cíl x norma: cíl – stav, kterého chce investor dosáhnout (specifický, kontextuální) x sdílená očekávání (universálnější, důležitost kontextová) Př. ziskovost (ekonomická norma) x zvýšení tržeb o 20% komunikační normy – vztah mezi žadatelem a vykonavatelem, servisní vztah

Diagnóza komunikačních norem součást designového cyklu nestačí pouze sběr požadavků při vývojovém designu je diagnóza nejdůležitějším krokem typicky diagnóza začíná po vznesení stížnosti může být součástí regulační evaluace stížnost – indikace problému problém: propast mezi faktickou a požadovanou situací požadovaná situace – nelze určit bez znalosti norem investorů

Diagnóza komunikačních norem přímé řešení stížností – riziko, že budou ošetřeny jen symptomy, spíš než příčiny diagnóza – založená na modelu cíl: najít jádro problému – propast mezi faktickou situací a tím, co je požadováno, příčinný vztah jádrovým problémem je nedodržování norem v organizacích a všeobecně ve skupinách jsou normy implicitní a vyvíjejí se v čase identifikace norem – je potřeba je učinit explicitními, to je samo o sobě choulostivý sociální proces

Diagnostický postup 0. Zaznamenání stížnosti 1. Analýza stížnosti sběr dat pomocí interview, přímých pozorování či jiných technik používá se klasifikační schéma informace o: komunikačních aktérech, cíli komunikace, specifických zprávách (požadavek, slib apod.) formulaci, koordinaci a kontrole komunikace, selháních v důsledku nedorozumění. Př.: nařizující jednání – žádosti o informaci nebo o provedení nějaké aktivity koordinační jednání – odesilatel se zavazuje vykonávat činnosti vyžadující od ostatních konání takových aktivit, bylo dosaženo společného cíle jednání řídící vztahy – zprávy určené k budování, změně nebo přerušení vztahů s ostatními přesvědčovací jednání – zprávy v nichž jsou vyjádřeny zpochybňující nebo podporující názory, snažící se směřovat činnosti k jedné z mnoha alternativ

Diagnostický postup 2. Schematická reprezentace nejde o porozumění, ale důvěryhodné zaznamenání procesu obvykle existuje mnoho způsobů, jak předávat zprávy  potřeba připravit několik znázornění reprezentující různé konkrétní scénáře schéma nemá obsahovat příliš mnoho abstraktních pojmů, jde o přesný obrázek toho, jak to skutečně je vhodná metoda UML sekvenční diagram – časové uspořádání odeslaných a doručených zpráv mezi aktéry, včetně objektů 3. Interpretace zpráva poslaná z A do B je interpretována jako požadavek interpretace počítá s aktérem jako s intencionální bytostí posun z úrovně dat ke komunikaci vhodná metoda: Action Workflow diagram – spojuje řečové jednání. Zaměření je na reprezentaci činností a konverzací srovnání se sekvenčním diagramem – možnost první interpretace workflow zpětné vazby

UML sekvenční diagram

Action Workflow diagram

Diagnostický postup 4. Verifikace - hodnocení kvality současného procesu pomocí všeobecných komunikačních norem 5. Srovnání srovnání modelu jak je s modelem jak by měl být odhaluje, v čem může být systém vylepšený otázka: proč je „jak je“ liší od „jak by měl být“ tenze v organizaci může vznikat jako důsledek vnitřního vývoje nebo změn v prostředí nejde pouze o přizpůsobení se požadavkům, je třeba vzít v potaz, jaká strategie byla nebo dosud je sledována, zhodnocení jejich účinků a nedostatečných účinků 6. Návrhy vylepšení