Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: 28.3.2012 Název: VY_32_INOVACE_19_ČESKÝ JAZYK Téma: Podstatná jména - Souhrnné procvičování podstatných jmen Ročník: 4. - 5. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
SOUHRNNÉ PROCVIČOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
V závorce označ správný tvar podstatného jména. Přišel pozdě do (školy/školi). Maminka vyžehlila všechny (ubrusi/ubrusy). Dej ty (dopisy/dopisi) (Petrovy/Petrovi). Na stěnu pověsil (obrazy/obrazi). Vítr vyvrátil dva (stromy/stromi). To (tajemstvý/tajemství) nesmíš prozradit. (Lvy/Lvi) řvali hlady. Byl nemocný a zůstal ležet v (posteli/postely). Pecky v (broskvích/broskvých) jsou tvrdé.
Řešení. Přišel pozdě do (školy/školi). Maminka vyžehlila všechny (ubrusi/ubrusy). Dej ty (dopisy/dopisi) (Petrovy/Petrovi). Na stěnu pověsil (obrazy/obrazi). Vítr vyvrátil dva (stromy/stromi). To (tajemstvý/tajemství) nesmíš prozradit. (Lvy/Lvi) řvali hlady. Byl nemocný a zůstal ležet v (posteli/postely). Pecky v (broskvích/broskvých) jsou tvrdé.
Jsou věty napsány správně? Označ. ANO - NE: Dědeček rád sbírá hřiby. ANO - NE: Na hrázi rostou vrbi. ANO - NE: V ZOO jsme viděli žirafy a slony. ANO - NE: Nad údolým se objevily mraky. ANO - NE: Milan chová doma plazi. ANO - NE: Se Španěli se těžko domluvíš. ANO - NE: Zaznamenali otřesi půdy.
Řešení: ANO - NE: Dědeček rád sbírá hřiby. ANO - NE: Na hrázi rostou vrbi. ANO - NE: V ZOO jsme viděli žirafy a slony. ANO - NE: Nad údolým se objevily mraky. ANO - NE: Milan chová doma plazi. ANO - NE: Se Španěli se těžko domluvíš. ANO - NE: Zaznamenali otřesi půdy.
Dokážeš najít ve větách vzory podstatných jmen? Vypadal jako student. Jen letmo řekl, že přijde až žítra. Touto cestou vpřed se daleko nedostaneš. Uvidíme, až soud celý spor rozhodne. Červená je rozkaz k zastavení. Matka dítě houpá na kolemou. Napsala mu, že přijede až zítra. Má tolik papírů, že se v nich už nevyzná.
Jen letmo řekl, že přijde až žítra. Řešení. Vypadal jako student. Jen letmo řekl, že přijde až žítra. Touto cestou vpřed se daleko nedostaneš. Uvidíme, až soud celý spor rozhodne. Červená je rozkaz k zastavení. Matka dítě houpá na kolemou. Napsala mu, že přijede až zítra. Má tolik papírů, že se v nich už nevyzná.
Doplníš správně i, í, y, ý? barevné nápis_, na větv_, uhodil se do hlav_, betonové panel_, matka s dceram_, zmrzlinové pohár_, květy fazol_, přítm_, počkej do zim_, vázat uzl_, na severní polokoul_, s čistými prostěradl_, jelení stop_, šváb_ jsou škůdc_, strmé skál_, na návs_, pohádkové víl_, nové hotel_
Řešení. barevné nápisy, na větvi, uhodil se do hlavy, betonové panely, matka s dcerami, zmrzlinové poháry, květy fazolí, přítmí, počkej do zimy, vázat uzly, na severní polokouli, s čistými prostěradly, jelení stopy, švábi jsou škůdci, strmé skály, na návsi, pohádkové víly, nové hotely
Nasypal třešně do . V pondělí jsem šel chytat . O své se musíme Věty přepiš do sešitu. Nasypal třešně do . V pondělí jsem šel chytat . O své se musíme starat celý život. Koupil nové vánoční . V lese se ozývalo houkání . V létě rádi chodíme na . Cestování je nejrychlejší způsob dopravy. Martin šel ven bez . V moři žíjí i .
Nasypal třešně do mísy. V pondělí jsem šel Řešení. Nasypal třešně do mísy. V pondělí jsem šel chytat ryby. O své zuby se musíme starat celý život. Koupil nové vánoční ozdoby. V lese se ozývalo houkání sovy. V létě rádi chodíme na houby. Cestování letadly je nejrychlejší způsob dopravy. Martin šel ven bez šály. V moři žíjí delfíni i želvy.
Zdroj: Vlastní tvorba Ilustrace: www.office.microsoft.com Citace: Český jazyk V SEŠITECH, TVAROSLOVÍ: PRO PRVNÍ STUPEŇ ZÁKLADNÍ ŠKOLY. Praha: Nakladatelství Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-012-5. Kuna nese nanuk: aneb zábavná cvičení z češtiny. Praha: Albatros nakladatelství, a. s., právní nástupce, 2008. ISBN 978-80-00-02126-3
Anotace: Materiál lze využít k procvičení, k opakování, k upevnění a k prohloubení učiva o podstatných jménech (tvary podstatných jmen, pravopis koncovek, vzory, práce s chybou). Pracovní listy (č. 1, 2, 3 a 4) lze použít pro frontální práci žáků s vedením učitele, pro práci ve skupinách i pro samostatnou práci. Pracovní list č. 5 je určen pro samostatnou práci.