Výběr výzkumného vzorku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Marketingový informační systém Je to systém vytvořený za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací o trhu, které Je to systém vytvořený.
Advertisements

Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Insolvenční řízení v ČR Zmar nebo nová šance?. Uspokojení věřitelů: World Bank65 % (údaj z dotazníkové akce) Reálná data ,4 % Co víme o insolvenčních.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Induktivní statistika
Úvod do databází MS Access (1).
Jakub Jurášek Kateřina Pavlíková Nikola Seifriedová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Zpracování LHP na základě statistické provozní inventarizace
Místní rozpočtové jednotky
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Plánování ve školní tělesné výchově
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Testování hypotéz vymezení základních pojmů
Rozhodování 1.
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Statistické pojmy. Statistické pojmy Statistika - vědní obor zabývající se zkoumáním jevů, které mají hromadný charakter Pojem statistika slouží k.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Základní informace o poskytovateli
Základy pedagogické metodologie
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
Název vzdělávacího materiálu
8.1 Aritmetické vektory.
Výběrové metody (Výběrová šetření)
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Logika a metody výběru vzorku
Poměr v základním tvaru.
Základy statistické indukce
RIZIKO.
Parametry polohy Modus Medián
Katastr nemovitostí (KNEM)
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
Obecné výklady o důkazech
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Pravděpodobnost a statistika
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
RIZIKO.
Výskumný súbor.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Konstrukce trojúhelníku
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
Základní statistické pojmy
Zobrazení tenkou čočkou
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Poměr v základním tvaru.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Seminář o stavebním spoření
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Statistická pravda o insolvenčních řízeních
Transkript prezentace:

Výběr výzkumného vzorku Kateřina Vlčková, Ph.D. Základy pedagogické metodologie Centrum pedagogického výzkumu PdF MU

Subjekty výzkumu předmětem výzkumu jsou jevy, osoby, věci, procesy, archivní záznamy, knihy atd. lidé = subjekty výzkumu

Základní soubor (populace) = všichni lidé, které výzkum zkoumá vymezení základního souboru musí být přesné, aby bylo jasné koho se zjištěné výsledky týkají

Základní soubor Př. základní soubor všechny školy a žáci v ČR to je velmi velký soubor, nelze z časových, finančních aj. důvodů všechny zkoumat => Vše, co zjistíme platí pouze pro tento základní soubor – pouze pro ČR, nikoli pro všechny žáky a školy na světě (a i pro ČR pouze tehdy, když byl zvolen adekvátní způsob výběru vzorku)

Základní soubor Př. základní soubor = všechny 9. třídy ZŠ v Jihomoravském kraji Vše, co zjistíme platí pouze pro žáky 9. tříd ZŠ v JHM kraji, nelze závěry výzkumu formulovat obecně (žáci v ČR dělají to a to), je třeba je formulovat přesně (u zkoumaných žáků, žáků v JHM kraji se zjistilo...)

Výběr výzkumného vzorku Základní soubor bývá obvykle velký celá ČR, celý region atd.) a nelze jej z finančních časových aj. důvodů zkoumat celý. Je třeba vybrat výzkumný vzorek.

Výzkumný vzorek (výběrový soubor) má dobře reprezentovat základní soubor má všechny náležitosti základního souboru, jen je menší, je zmenšeninou základního souboru Př. pokud jsou základním souborem všechny 3. ročníky čtyřletých gymnázií v kraji Vysočina, je třeba zjistit, kolik 3. ročníků v daném typu studijního programu v daném kraji je. Statistické údaje lze zjišťovat např. u českého statistického úřadu (Statistická ročenka ČR aj.) a ve Statistické ročence školství (www.uiv.cz) rozhodující pro možnost zobecňovaní výsledků získaných na výběrovém vzorku na základní soubor je způsob výběru vzorku

Základní typy výběru výzkumného vzorku

Náhodný výběr každý prvek základního souboru má stejnou šanci dostat se do výběrového souboru (reprezentativní výběr) jediný faktor který hraje roli v tomto výběru je náhodnost náhodný výběr ve smyslu statistické pravděpodobnosti z hlediska teorie pravděpodobnosti se jedná o nejlepší výběr – reprezentativní výběr provádí se losováním (žáky očíslujeme a losujeme) nebo pomocí tabulky náhodných čísel sestavené počítačem

Náhodný stratifikovaný výběr znaky pro stratifikaci volíme dle potřeb výzkumu (př. pohlaví, věk, vzdělání, socioekonomický statut, prospěch,..) proporční výběr rozložíme základní vzorek na podskupiny a poté dle proporcionálního zastoupení vybereme vzorek náhodně př. rozlišíme malé a velké školy, školy městské a venkovské, školy dle vzdělávacího programu př. využívá se při výzkumu volebních preferencí znakem pro stratifikaci je např. pohlaví, věk, vzdělaností úroveň, sídlo, forma výdělečné činnosti atd.) rovnoměrný výběr rozložíme základní vzorek na podskupiny a poté vybereme ve stejném počtu z každé skupiny subjekty do vzorku

Mechanický výběr vybíráme každou n-tou osobu př. ze seznamu žáků, z telefonního seznamu nebezpečí: seřazení prvků nemusí být náhodné, může se projevit nějaká pravidelnost ve výběru (periodicita), a tím dochází ke zkreslení výběru a pak i výsledků výzkumu

Záměrný výběr určíme relevantní znaky základního souboru, které jsou podstatné pro náš výzkum podstatné znaky stanovíme na základě teorie, výzkumu, zkušeností apod. jedná se o kvalifikovaný postup (skupina expertů výběr navrhuje) vyhledávají se subjekty, které daný znak mají nedostatky: zvětšováním souboru se nezlepšují jeho vlastnosti (ověření vlastností výběru lze zkontrolovat na dalším výběrovém souboru vybraném ale náhodným výběrem)

Dostupný výběr výzkumník bere „co je po ruce“ nedostatky: (školy, na které je „puštěn“; školu v sousedství; své bývalé učitele; žáky, kteří jsou ochotni odpovědět apod.) nedostatky: silné zkreslení výběru od základního souboru, závěry platí pouze pro ty subjekty, které se výzkumu skutečně účastnili, nelze nic zevšeobecňovat

Velikost výzkumného vzorku neboli rozsah výzkumného vzorku n (např. n = 220) jak velký potřebujeme vzorek závisí na požadované spolehlivosti výsledků, požadované přesnosti a variabilitě základního souboru

Velikost výzkumného vzorku pokud je základní soubor nehomogenní (skládá se z více podskupin), je třeba vzorek větší (př. dotazník – na každou skupinu asi 50-60 lidí) čím více proměnných chceme zkoumat, tím větší by měl být rozsah vzorku (př. chceme zkoumat pohlaví, ročníky školy atd.) pokud ve výzkumu působí neznámé nebo nekontrolované (nepozorované) proměnné (např. v experimentu), je třeba mít větší vzorek, aby se výskyt nekontrolované proměnné ve vzorku znáhodnil

Velikost výzkumného vzorku čím závažnější jsou důsledky výzkumu (např. závažné politické rozhodnutí např. o zrušení nekvalitních škol), tím důležitější je správná a dostatečná velikost vzorku velikost vzorku závisí také na časových a finančních možnostech výzkumníka dotazníků může být více než časově náročných videonahrávek vyučovacích hodin

Literatura Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu, Brno : Paido, 2000.