Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F Datum ověření ve výuce: Téma: Rovnoramenná váha, váha Tématický okruh: Měření hmotnosti tělesa.
Advertisements

Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:Pě Datum ověření ve výuce: Téma: Balkónové květiny Tématický okruh: Okrasné sadovnictví Vzdělávací.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:Pě8 - 4 Datum ověření ve výuce: Téma: Zelenina – charakteristika a rozdělení Tématický okruh: Zelenina.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F Datum ověření ve výuce: Téma: Rovnováha dvou sil Tématický okruh: Síla Vzdělávací obor: Fyzika.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 9 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_08- Netřesk výběžkatý Přírodověda - 5. ročník
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
VY_32_INOVACE_18- hraboš polní Přírodověda - 4. ročník
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Technika obsluhy – Příprava mléka šlehaným parou
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Květiny VY_52_INOVACE_08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Poměr v základním tvaru.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Saturn Sluneční soustava Název školy
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Hláska K VY_32_INOVACE_3B_13 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy: Základní škola Městec Králové
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
Poměr v základním tvaru.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
VY _52_INOVACE_24_Jaro – rostliny na jaře
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce Projekt: OP VK 1.4 709998205 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0440 Autor: Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu: Pě8 - 9 Datum ověření ve výuce: 17. 1. 1011 Ročník: osmý Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce Vzdělávací obor: Pěstitelství Tématický okruh: Okrasné sadovnictví Téma: Rozmnožování okrasných rostlin

ANOTACE Digitální výukový materiál PLANETA ZEMĚ je kombinací výkladové hodiny a procvičování. Výklad je doplněn obrázky z knihy „200 pokojových rostlin pro každého“. Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Práce je určena na interaktivní tabuli SMART Notebook.

Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice Okrasné rostliny Jednoduché množení Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice

Zásady rozmnožování Množíme jen zdravé rostliny, a to výsevem osiva a výtrusů a vegetativně. Množíme ve vhodné době, zpravidla na jaře. Podle potřeby zajistíme dostatečnou teplotu prostředí, dostatek světla a vody. Pracujeme je s čistými, popř. dezinfikovanými pomůckami a nářadím. K dezinfekci použijeme růžového roztoku manganistanu draselného (hypermanganu). Pro výsev používáme již použitou zeminu, která je prolitá horkou vodou, nebo substrát zvlhčený zředěným živným roztokem. Části rostlin, které použijeme k množení, podle potřeby upravíme (např. osivo necháme nabobtnat nebo i naklíčit, řízky ošetříme stimulátorem nebo necháme jejich řezné plochy zaschnout).

Dřevité stonkové řízky Jednoduché množení Zelené stonkové řízky Dřevité stonkové řízky Listové řízky Výběžky a odnože Dělení

DŘEVITÉ STONKOVÉ ŘÍZKY Získáváme odříznutím malého kousku stonku Takto množíme většinu pokojových rostlin Nejlepší části pro řízkování je vrcholek ZELENÉ STONKOVÉ ŘÍZKY DŘEVITÉ STONKOVÉ ŘÍZKY

ZELENÉ STONKOVÉ ŘÍZKY Provedeme čistý řez nad listem. To přinutí mateřskou rostlinu vyrážet nové výhonky. Řízek ihned dobře přistřihneme pod nejspodnějším kolénkem a odstraníme spodní listy. Řízek zakořeníme ve vodě a zasadíme jej poté, co mu vyrostou kořeny 2-4 cm dlouhé. Řízek zasadíme přímo do množárenského substrátu a zakryjeme jej polyetylénovým sáčkem, aby se udržela stálá vlhkost.

DŘEVITÉ STONKOVÉ ŘÍZKY Odstraníme ze stonku všechny spodní listy. Stonek nařežeme na krátké kousky, každý musí mít aspoň jedno kolénko. Řízky položíme nebo zapíchneme do množárenského substrátu. Ze zasypaných kolének vyrostou kořeny, zatímco z kolének, k nimž má přístup vzduch, vyraší výhonky.

LISTOVÉ ŘÍZKY Nejčastěji se používá u afrických fialek, některých begónií a mnoha druhů sukulentů. Z rostliny odřízneme ostrým nožem jeden list. Stopku zkrátíme na 4-5 cm. Do množárenského substrátu uděláme tužkou nebo prstem důlek a list do něj zasadíme pod úhlem 45°. K větináč zakryjeme sáčkem, abychom zvýšili vlhkost, a postavíme jej na rozptýlené světlo. Za 5-6 týdnů se vyvinou kořínky a vyraší malé rostlinky. Odstraníme mateřskou rostlinu.

VÝBĚŽKY, ODNOŽE Některé rostliny tvoří malé repliky sebe sama na svých listech nebo na plazivých stoncích či šlahounech – výběžky. Odnože jsou malé rostliny, které se tvoří kolem báze mateřské rostliny. Odstřihneme list nebo šlahoun s rostlinkou. Ponecháme stonek nebo šlahoun v délce 3 cm a celek zasadíme do množárenského substrátu tak, aby rostlinky zůstala na povrchu. Rostlině zajistíme zvýšenou vlhkost zakrytím pomocí igelitového sáčku a dáme ji na teplé místo chráněné před přímým sluncem. Za několik týdnů se objeví první kořínky.

DĚLENÍ Především kapradiny a některé kaktusy vytvářejí husté trsy, které mohou být rozděleny na několik nových rostlin. Rostlinu vyjmeme s květináče a jemně ji roztrhneme na několik částí. Zajistíme, aby každá část měla dobře vyvinutý a zdravý trs stonků a několik kořenů. Každou část rostliny zasadíme zvlášť. Má-li pouze několik kořenů, zakryjeme květináč na jeden až dva týdny sáčkem, abychom uchovali vlhkost, dokud se neobjeví nové výhonky.

Vyluštěte tajenku 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 1. Pelargonie jinak …………………….. Pokud odřízneme malý kus stonku, mluvíme o řízkování …………… 3. Fialky se množí řízkováním ………………. 4. Některé rostliny se rozmnožují pomocí šlahounů, tzv. ………………….. 5. Především kapradiny vytvářejí husté trsy, ty se potom rozdělí. Rostliny se tedy rozmnožují ……………………….. 6. ……… jsou malé rostliny, které se tvoří kolem mateřské rostliny 7. Vrcholek rostliny je nejvhodnější k ………………. rostlin TAJENKA: ……………………………………………………..

ŘEŠENÍ 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. L V S I Ý D T B Ě O Ř M N Ž E Í U K Z Š Ů Á É 1. Pelargonie jinak …………………….. 2. Pokud odřízneme malý kus stonku, mluvíme o řízkování …………… 3. Fialky se množí řízkováním ………………. 4. Některé rostliny se rozmnožují pomocí šlahounů, tzv. ………………….. 5. Především kapradiny vytvářejí husté trsy, ty se potom rozdělí. Rostliny se tedy rozmnožují ……………………….. 6. ……… jsou malé rostliny, které se tvoří kolem mateřské rostliny 7. Vrcholek rostliny je nejvhodnější k ………………. rostlin TAJENKA: MNOŽENÍ

Zdroje: 200 pokojových rostlin pro každého, Gilbert, R., nakladatelství OSVETA, 1992 Praktické činnosti – Pěstitelství pro 6. – 9. ročník ZŠ, Dytrtová, R., nakladatelství Fortuna, 1997