Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura) VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.15-20 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.15_Karel Hynek Mácha NÁZEV: KAREL HYNEK MÁCHA ČÍSLO OPERAČNÍHO PROGRAMU: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 NÁZEV PROJEKTU: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: 31. 1. 2012 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
KAREL HYNEK MÁCHA
ŽIVOTOPIS *16. listopadu 1810 Praha – †6. listopadu 1836 Litoměřice český básník a prozaik, představitel českého romantismu a zakladatel moderní české poezie v mládí žil v Praze; studia na FF UK, později na téže univerzitě studia práv vášnivý cestovatel, chodil většinou pěšky a vyhledával zejména romantická místa spojená s historií a krásy přírody výtvarný talent - dochovalo se 115 kreseb a akvarelů
partnerka, snoubenka a matka jeho syna Ludvíka byla Eleonora Šomková 1. října 1836 porodila Lori Máchovi syna. naposledy se s Máchou viděla 16. října 1836 jejich svatba se měla konat 8. listopadu 1836 syn Ludvík zemřel 5. července 1837 na psotník 23. října si z vrchu Radobýlu všiml požáru dole ve městě; při hašení se nalokal vody, jež mohla být zdrojem jeho pozdějšího infekčního onemocnění začátkem listopadu se Máchovo zdraví rychle zhoršovalo; měl průjem, ale žádné léky neužíval a dál chodil do kanceláře v noci na 5. listopad se mu velmi přitížilo, zvracel a vyžádal si lékaře, přesto ráno vstal a šel se omluvit do práce; zemřel 6. listopadu 1836 přibližně ve tři hodiny ráno; úřední záznam uvádí jako příčinu úmrtí Brechdurchfall, tedy cholerinu, mírnější formu cholery, projevující se dávením a průjmy
ROMANTISMUS umělecký a filozofický směr a životní postoj euroamerické kultury konce 18. století a začátku 19. století základními kameny romantismu jsou cit, individualita a duše (zejména trýzněná) vznik jako reakce na monopol rozumu ve filozofii osvícenství, strohost antikou inspirovaného klasicismu výchozí podněty hledal v minulosti (hlavně ve středověku) a v exotických zemích
DÍLO první básnické pokusy psal v němčině od 1830 psal pouze česky cyklus Obrazy ze života mého (Večer na Bezdězu, Marinka) se odehrává v jeho současnosti; autobiografické prvky román Cikáni Pouť krkonošská Klášter sázavský Valdice Sen
MÁJ mnohovrstevnatá báseň - 4 zpěvy a 2 intermezza básnický jazyk plný metafor, oxymoronů tragický příběh, k němuž autora patrně inspirovala reálná událost z roku 1774 motivy lásky, přírody, vlasti soudobá domácí kritika (Josef Kajetán Tyl, Josef Krasoslav Chmelenský) pro Máj nenašla pochopení (absence národnostního apelu, údajné kopírování Byrona atd.) Plně pochopen a oceněn byl Mácha až Nerudovou a Hálkovou generací, generací almanachu Máj z roku 1858
Která díla napsal K.H. Mácha? Cikáni Sen F.L. Věk Idiot Pelíšky Máj Valdice Márinka Pouť krkonošská
POUŽITÉ ZDROJE http://www.eucebnice.cz/literatura/romantismus_macha/romantismus_myslbek.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Hynek_M%C3%A1cha.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Hynek_M%C3%A1cha http://cs.wikipedia.org/wiki/Romantismus
METODIKA Nejdříve si představíme autora, který se zapsal do české literatury 19. století. Najdeme na internetu dostupné informace o autorovi a jeho tvorbě. Podrobněji se zaměříme na Máj. Zapíšeme si do sešitu důležité informace. Vyzkoušíme žáky, jak dávali pozor za pomoci krátkého testíku. Přečteme si ukázku která je v čítance.