Kartelové dohody uchazečů o veřejné zakázky Bid Rigging

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kartelové dohody uchazečů o veřejné zakázky Bid Rigging
Advertisements

Mgr. Petr Tlustoš Zadávání veřejných zakázek v projektech OP VK OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ORR, Krajský úřad kraje Vysočina Globální.
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Sociálně odpovědné zadávání veřejných zakázek Sdružení příjemců evropských dotací, z.s.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
WORKSHOP „Prioritizace“ a pravidlo „De Minimis“ Kamil Nejezchleb Svatomartinská konference
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY NA ŠKOLNÍ ROK 2016/2017.
Žadatel je povinen při výběru dodavatele projektu postupovat dle závazných podmínek v kapitole 9. Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace před podpisem.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha OM OP LZZ D9)
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
05/10/2010 Mnichovo Hradiště Mgr. Jaroslav Gramel Veřejné zakázky spolufinancované z ROP Střední Čechy Jak předejít chybám?
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Seminář pro zájemce o veřejné zakázky v rámci projektů Úřadu práce v Mostě Práce na Mostecku pro každého Rodina a práce na Mostecku.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Obchod, trh Základy hospodaření.
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
9. mezinárodní konference ICTfórum/Personalis 2005
Povinná elektronická komunikace v zadávacích řízeních
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Seminář pro příjemce OPVK
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Ekonomika– národní hospodářství
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
jako forma kontroly ve veřejné správě
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
veřejných zakázek IROP
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Digitální učební materiál
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Obecné výklady o důkazech
Správa sociálního zabezpečení
Seminář pro žadatele k 13. výzvě IROP „Revitalizace vybraných památek"
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Řízení rizik podvodu a korupce při zadávání veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
Předběžné tržní konzultace Úklidové služby UKB 2019
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Seminář pro žadatele k 36. výzvě IROP „Stanice IZS"
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

Kartelové dohody uchazečů o veřejné zakázky Bid Rigging Tomáš Kubeša

Struktura prezentace Bid rigging a výběrová řízení Formy bid rigging II. Důsledky a rizika Prevence Jak získat indicie o bid rigging Co dělat? Procesní otázky Rozhodovací praxe Kontakt

I. Bid rigging a výběrová řízení Soutěž je nejefektivnější způsob výběru (poměr kvalita / cena) Bid rigging = tajná dohoda mezi uchazeči o veřejnou zakázku Nelegální praktika podle českého soutěžního práva Cílem je ovlivnění výsledku výběrového řízení Organizované jednání, často korupční jednání

Kartelová dohoda (cílem je narušení soutěže; cena, dělení trhu) Působnost ÚOHS a Policie ČR Pravomoci ÚOHS X Zdroje (role prevence) Celosvětový problém, aktivity OECD, EK, ÚOHS…

Dohoda Písemná zřídka Postačí vzájemná shoda Nemusí splňovat žádné náležitosti uzavírání smluv (jednání za společnost, forma atd.)

II. Formy bid rigging Dělení trhu či kompenzace, příp. kombinace Veřejné i privátní zakázky Stejné i různé trhy Čím sofistikovanější, tím zranitelnější (komunikace, sankce, kontrola, notáři…)

Dohoda o tom, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku; případná rotace uchazečů (krycí nabídky; odstupování). Dohoda o tom, že se soutěže zúčastní jen omezený počet uchazečů a další možní uchazeči do nich své nabídky nepřihlásí (utlumení nabídek). Dohody mezi uchazeči o protiplnění a vzájemné kompenzaci (subdodávky, často jen formální). Dohody o rozdělení trhu (různé klíče).

III. Důsledky a rizika Důsledky: Rizika a sankce: Plýtvání penězi z veřejných rozpočtů (kvalifikované odhady mezi 10 – 50%), odlišnosti dle trhu Rizika a sankce: Trestněprávní (§ 248/2; § 255,-6,-7 TZ) Administrativněprávní (z. 143/2001 Sb.) Zákaz plnění veřejných zakázek na 3 roky Občanskoprávní (NOZ, ZP)

Nahrávání kartelu Potřeba utratit prostředky do konce roku Obava před protahováním VŘ, námitkami a přezkumem Nedostatečná kontrola Neznalost příslušného trhu První či jen občasné zadávání, nezkušenost

Sektory a trhy náchylné ke kartelu Malý počet soutěžitelů Omezené či žádné vstupy na trh Neměnný proud poptávky a nabídky Průmyslová sdružení Opakovanost nabízení Identické či jednoduché produkty Málo alternativ či žádné Malá či žádná technologická změna

IV. Prevence Nezastupitelná role veřejných zadavatelů Maximální informovanost před vyhlášením zadávacího řízení (trh, zboží, firmy, podobná VŘ) Nastavit podmínky zadávacího řízení pro maximální účast uchazečů (neomezovat regionálně, obratem, referencemi; malé podniky) Transparentnost: nastavit výběrové řízení tak, aby došlo k efektivnímu snížení komunikace mezi uchazeči (nejistota o tom, kdo vše se uchází)

Pečlivě volit kritéria hodnocení výsledků soutěže Informovat zaměstnance zadavatele o rizicích spojených s těmito tajnými dohodami Otevřená řízení preferovat před uzavřenými Ať uchazeči předem definují subdodavatele Preferovat cíl nikoli cestu Role compliance programů

V. Jak získat indicie o bid rigging Bid rigging dohody – utajované dohody Indicie: Nepodání nabídky dodavatelem, který se běžně podobných výběrových řízení účastnil Neobvykle malý počet uchazečů o zakázku Neočekávané odstupování ze soutěže případně odstoupení vítěze, který se poté stane subdodavatelem Vzájemné kontakty konkurentů

- Vzájemná podobnost nabídek - chyby, vady, vynechané přílohy - známky, odesílací zařízení, stejná osoba přinese na podatelnu - vlastnosti dokumentu word - indexace položek - formulace, hlavičky, subdodavatelé

VI. Co dělat? Pokud má zadavatel podezření nebo dokonce jistotu, že došlo k uzavření tajné kartelové dohody mezi uchazeči o zakázku, měl by učinit následující: nekonzultovat své podezření s uchazeči, ale ani s běžnými zaměstnanci zadavatele nezveřejňovat svá zjištění a podezření zajistit maximum důkazů, které podvodné jednání dokládají (nabídkové dokumenty, korespondence, obálky...) vést detailní záznamy veškerého podezřelého chování a podezřelých prohlášení včetně údajů o tom, koho se týkalo, kdo jiný byl přítomen a co přesně se stalo a bylo řečeno kontaktovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který je v případě potřeby schopen zajistit anonymitu po konzultaci zvážit, zda je vhodné ve výběrovém řízení pokračovat.

VII. Procesní otázky Leniency V zákoně jen nejzákladnější kriteria Leniency I.: upuštění od potrestání Leniency II.: snížení pokuty až o 50 % Nástroj odhalování kartelů Chrání před trestněprávní sankcí a zákazem plnění VZ/KS

Narovnání Není dohodou s účastníkem, ale polehčující okolností (uznání právní kvalifikace a nenavrhování dalších úkonů) Možné až po sdělení výhrad Zjednoduší řízení, 20 % snížení pokuty Chrání před trestněprávní sankcí a zákazem plnění VZ/KS

Ust. § 19a - narušení HS orgány veřejné správy; sankce až 10 mil. Kč Pokuty Přihlíží se k jednání v průběhu řízení snaze odstranit škodlivé následky deliktu Prioritizace Ust. § 19a - narušení HS orgány veřejné správy; sankce až 10 mil. Kč

VIII. Rozhodovací praxe Mezinárodní případ (2007) Kartel výrobců tzv. PISU Sofistikované dohody o cenách Díky tzv. leniency programu prominuta pokuta společnosti ABB Zcela vyloučena HS v období let 1991 - 2004 Sankce – téměř 1 mld. pro 16 společností, přezkum stále trvá

První úspěšný tuzemský případ (2010) Provozování ubytoven – vojenská ubytovací správa Litoměřice Organizátor HOKRA Spedition Důkazy – e mail korespondence Sankce 4,9 mil. pro 5 účastníků kartelu (jednání ve vzájemné shodě) 4. případ od roku 2007

Případ „Odpady“ Kartel odpadářských společností Veřejné i privátní zakázky pokuta 97 mil. Kč

IX. Kam se obrátit? Úřad pro ochranu hospodářské soutěže třída Kapitána Jaroše 7 604 55 Brno Tel.: +420 542 167 /216 /308 /284 E-mail: kartely@compet.cz V případě potřeby Úřad zaručuje anonymitu.

Děkuji Vám za pozornost. tomas. kubesa@mail. muni. cz tomas Děkuji Vám za pozornost. tomas.kubesa@mail.muni.cz tomas.kubesa@compet.cz - 542 167 767