Kartelové dohody uchazečů o veřejné zakázky Bid Rigging Tomáš Kubeša
Struktura prezentace Bid rigging a výběrová řízení Formy bid rigging II. Důsledky a rizika Prevence Jak získat indicie o bid rigging Co dělat? Procesní otázky Rozhodovací praxe Kontakt
I. Bid rigging a výběrová řízení Soutěž je nejefektivnější způsob výběru (poměr kvalita / cena) Bid rigging = tajná dohoda mezi uchazeči o veřejnou zakázku Nelegální praktika podle českého soutěžního práva Cílem je ovlivnění výsledku výběrového řízení Organizované jednání, často korupční jednání
Kartelová dohoda (cílem je narušení soutěže; cena, dělení trhu) Působnost ÚOHS a Policie ČR Pravomoci ÚOHS X Zdroje (role prevence) Celosvětový problém, aktivity OECD, EK, ÚOHS…
Dohoda Písemná zřídka Postačí vzájemná shoda Nemusí splňovat žádné náležitosti uzavírání smluv (jednání za společnost, forma atd.)
II. Formy bid rigging Dělení trhu či kompenzace, příp. kombinace Veřejné i privátní zakázky Stejné i různé trhy Čím sofistikovanější, tím zranitelnější (komunikace, sankce, kontrola, notáři…)
Dohoda o tom, kdo v dané soutěži předloží cenově „nejvýhodnější“ nabídku; případná rotace uchazečů (krycí nabídky; odstupování). Dohoda o tom, že se soutěže zúčastní jen omezený počet uchazečů a další možní uchazeči do nich své nabídky nepřihlásí (utlumení nabídek). Dohody mezi uchazeči o protiplnění a vzájemné kompenzaci (subdodávky, často jen formální). Dohody o rozdělení trhu (různé klíče).
III. Důsledky a rizika Důsledky: Rizika a sankce: Plýtvání penězi z veřejných rozpočtů (kvalifikované odhady mezi 10 – 50%), odlišnosti dle trhu Rizika a sankce: Trestněprávní (§ 248/2; § 255,-6,-7 TZ) Administrativněprávní (z. 143/2001 Sb.) Zákaz plnění veřejných zakázek na 3 roky Občanskoprávní (NOZ, ZP)
Nahrávání kartelu Potřeba utratit prostředky do konce roku Obava před protahováním VŘ, námitkami a přezkumem Nedostatečná kontrola Neznalost příslušného trhu První či jen občasné zadávání, nezkušenost
Sektory a trhy náchylné ke kartelu Malý počet soutěžitelů Omezené či žádné vstupy na trh Neměnný proud poptávky a nabídky Průmyslová sdružení Opakovanost nabízení Identické či jednoduché produkty Málo alternativ či žádné Malá či žádná technologická změna
IV. Prevence Nezastupitelná role veřejných zadavatelů Maximální informovanost před vyhlášením zadávacího řízení (trh, zboží, firmy, podobná VŘ) Nastavit podmínky zadávacího řízení pro maximální účast uchazečů (neomezovat regionálně, obratem, referencemi; malé podniky) Transparentnost: nastavit výběrové řízení tak, aby došlo k efektivnímu snížení komunikace mezi uchazeči (nejistota o tom, kdo vše se uchází)
Pečlivě volit kritéria hodnocení výsledků soutěže Informovat zaměstnance zadavatele o rizicích spojených s těmito tajnými dohodami Otevřená řízení preferovat před uzavřenými Ať uchazeči předem definují subdodavatele Preferovat cíl nikoli cestu Role compliance programů
V. Jak získat indicie o bid rigging Bid rigging dohody – utajované dohody Indicie: Nepodání nabídky dodavatelem, který se běžně podobných výběrových řízení účastnil Neobvykle malý počet uchazečů o zakázku Neočekávané odstupování ze soutěže případně odstoupení vítěze, který se poté stane subdodavatelem Vzájemné kontakty konkurentů
- Vzájemná podobnost nabídek - chyby, vady, vynechané přílohy - známky, odesílací zařízení, stejná osoba přinese na podatelnu - vlastnosti dokumentu word - indexace položek - formulace, hlavičky, subdodavatelé
VI. Co dělat? Pokud má zadavatel podezření nebo dokonce jistotu, že došlo k uzavření tajné kartelové dohody mezi uchazeči o zakázku, měl by učinit následující: nekonzultovat své podezření s uchazeči, ale ani s běžnými zaměstnanci zadavatele nezveřejňovat svá zjištění a podezření zajistit maximum důkazů, které podvodné jednání dokládají (nabídkové dokumenty, korespondence, obálky...) vést detailní záznamy veškerého podezřelého chování a podezřelých prohlášení včetně údajů o tom, koho se týkalo, kdo jiný byl přítomen a co přesně se stalo a bylo řečeno kontaktovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který je v případě potřeby schopen zajistit anonymitu po konzultaci zvážit, zda je vhodné ve výběrovém řízení pokračovat.
VII. Procesní otázky Leniency V zákoně jen nejzákladnější kriteria Leniency I.: upuštění od potrestání Leniency II.: snížení pokuty až o 50 % Nástroj odhalování kartelů Chrání před trestněprávní sankcí a zákazem plnění VZ/KS
Narovnání Není dohodou s účastníkem, ale polehčující okolností (uznání právní kvalifikace a nenavrhování dalších úkonů) Možné až po sdělení výhrad Zjednoduší řízení, 20 % snížení pokuty Chrání před trestněprávní sankcí a zákazem plnění VZ/KS
Ust. § 19a - narušení HS orgány veřejné správy; sankce až 10 mil. Kč Pokuty Přihlíží se k jednání v průběhu řízení snaze odstranit škodlivé následky deliktu Prioritizace Ust. § 19a - narušení HS orgány veřejné správy; sankce až 10 mil. Kč
VIII. Rozhodovací praxe Mezinárodní případ (2007) Kartel výrobců tzv. PISU Sofistikované dohody o cenách Díky tzv. leniency programu prominuta pokuta společnosti ABB Zcela vyloučena HS v období let 1991 - 2004 Sankce – téměř 1 mld. pro 16 společností, přezkum stále trvá
První úspěšný tuzemský případ (2010) Provozování ubytoven – vojenská ubytovací správa Litoměřice Organizátor HOKRA Spedition Důkazy – e mail korespondence Sankce 4,9 mil. pro 5 účastníků kartelu (jednání ve vzájemné shodě) 4. případ od roku 2007
Případ „Odpady“ Kartel odpadářských společností Veřejné i privátní zakázky pokuta 97 mil. Kč
IX. Kam se obrátit? Úřad pro ochranu hospodářské soutěže třída Kapitána Jaroše 7 604 55 Brno Tel.: +420 542 167 /216 /308 /284 E-mail: kartely@compet.cz V případě potřeby Úřad zaručuje anonymitu.
Děkuji Vám za pozornost. tomas. kubesa@mail. muni. cz tomas Děkuji Vám za pozornost. tomas.kubesa@mail.muni.cz tomas.kubesa@compet.cz - 542 167 767