Didaktika přírodopisu 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
Advertisements

Didaktika přírodopisu 2
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Didaktika přírodopisu 2 9. seminář Návrh aktivizující metody Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Věcné autority v roce 2016
Základy automatického řízení 1
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Plánování ve školní tělesné výchově
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
3. Metody pedagogické diagnostiky
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
SEMINÁŘ OZO Ladislav Hejný
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Didaktika přírodopisu 1 Sem.8 – Mezipředmětové vztahy
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
MIKROPROCESOROVÁ TECHNIKA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Harmonogram cvičeních Podmínky pro zápočet Informační zdroje
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Integrovaná střední škola Vysoké nad Jizerou
PRSTOVÉ POČÍTÁNÍ.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář
Prodeji produktu nebo služby
Vítáme vás! Školní rok [Roky].
Vítáme vás! Název společnosti.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Diferencované stravování
Informatika – Základní operace s buňkami
Splátkový kalendář s využitím MS Excel
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Transkript prezentace:

Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU

5. Seminář – Realizace výuky – učební úlohy Organizace práce učitele 5. Seminář – Realizace výuky – učební úlohy Student bude schopen…. ….vysvětlit jak je organizována práce učitele …. vysvětlit pojem učební úloha ….shrnout zásady správného použití učebních úloh ve výuce ….definovat učební úlohu ….vysvětlit princip taxonomie učebních úloh podle Tollingerové …uvést 5 stupňů této taxonomie ….vymyslet příklady k jednotlivým úrovním taxonomie učebních úloh …objasnit čím se taxonomie Tollingerové liší od Bloomovy …shrnout zásady formulace učebních úloh

FÁZE Plánování a příprava Realizace vyučovací jednotky Řízení vyučovací jednotky Sebevaluace

Učební úlohy ve výuce Učební úloha je …. ….“široká škála všech učebních zadání; od nejjednodušších úkolů vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků až po složité úkoly vyžadující tvořivé myšlení.“ Holoušová (1983) Vytváření souborů úloh („baterie učebních úloh“) pro výuku Od jednoduchých ke složitým Od algoritmických ke složitým (Kalhous a Obst, 2002)

Zásady správného použití učebních úloh Prostupují celým vyučovacím procesem (nejenom na začátku a na konci, ale i ve výkladu) Jsou součástí vyučovacího procesu - nemohou hrát autonomní roli Podávány v promyšlených souborech („baterie učebních úloh“) ne jednotlivě Neměly by být vytvářeny bezděky Jsou sestaveny na míru jednotlivým VVC Při jejich sestavování se projeví jaký je učitel odborník

Členění učebních úloh Silně zjednodušené: otázky a učební úkoly (praktická cvičení, řešení problémů, badatelské činnosti, práce s pracovními listy, práce s počítačem, hraní rolí, diskuze v malých skupinách) Taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové (1970) Úlohy vyžadující pamětní reprodukci poznatků Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace a poznatky Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace a poznatky Úlohy vyžadující sdělení poznatků Úlohy vyžadující tvořivé myšlení

Taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové (1970) Úlohy vyžadující pamětní reprodukci poznatků 1.1 Úlohy na znovupoznání 1.2 Úlohy na reprodukci jednotlivých faktů, čísel, pojmů apod. 1.3 Úlohy na reprodukci definic, norem, pravidel apod. 1.4 Úlohy na reprodukci velkých celků, básní, textů, tabulek apod. Žák pracuje se svou pamětí – vybavený fakt reprodukuje Formulace: Jak zní? Definujte! Co platí? Reprodukujte! Zopakujte! Která z uvedených alternativ platí? Uveďte zásady první pomoci!

2. Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace s poznatky 2.1 Úlohy na zjišťování faktů (měření, vážení, jednoduché výpočty apod.) 2.2 Úlohy na vyjmenování a popis faktů (výčet, soupis) 2.3 Úlohy na vyjmenování a procesů a způsobů činnosti 2.4 Úlohy na rozbor a skladbu (analýzu a syntézu) 2.5 Úlohy na pozorování a rozlišování (komparace diskriminace) 2.6 Úlohy na třídění ( kategorizace a klasifikace) 2.7 Úlohy na zjišťování vztahů mezi fakty (příčina, následek, cíl, prostředek, vliv, funkce, účel, nástroj, způsob, apod.) 2.8 Úlohy na abstrakci, konkretizaci a zobecňování 2.9 Řešení jednoduchých příkladů (s neznámými veličinami) Formulace: Vyjmenujte kosti, ze kterých se skládá… Popište jak probíhá koloběh uhlíku! Roztřiďte rostliny do čeledí! Porovnejte krevní oběh plodu a dospělého člověka! Určete shodné znaky ptakopyska s ptáky! Co se stane, když posolíme okurku? Udělejte soupis všech rostlin na lokalitě!

3. Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace s poznatky 3.1 Úlohy na překlad (translaci, transformaci) – nejen z cizího jaz. 3.2 Úlohy na výklad (interpretaci, vysvětlení smyslu, vysvětlení významu, zdůvodnění apod.) 3.3 Úlohy na vyvozování (indukcí) 3.4 Úlohy na odvozování (dedukcí) 3.5 Úlohy na dokazování a ověřování (verifikaci) 3.6 Úlohy na hodnocení Formulace: Vysvětlete význam krvinek pro imunitu! Zakreslete květní vzorec blatouchu bahenního! Z uvedeného výčtu živočichů odvoďte pravidlo, podle kterého jsou uspořádáni. Zhodnoťte význam destruentů pro ekosystém! Dokažte! Ověřte správnost!

4. Úlohy vyžadující sdělení poznatků 4.1 Úlohy na vypracování přehledu, výtahu, obsahu apod. 4.2 Úlohy na vypracování zprávy, pojednání, referátu apod. 4.3 Samostatné písemné práce, výkresy, projekty apod. kromě myšlenkových operací musí žáci vypracovat písemnou zprávu, která zahrnuje i průběhem a fáze řešení (ne jen výsledek) Formulace: Vypracujte přehled vývoje živých organismů v jednotlivých geologických obdobích! Nakreslete schéma buněčného cyklu a opatřete ho popisem! Zakreslete květní vzorec blatouchu bahenního! Vypracujte pojednání o jednotlivých etapách prenatálního vývoje člověka!

5. Úlohy vyžadující tvořivé myšlení 5.1 Úlohy na praktickou aplikaci 5.2 Řešení problémových situací 5.3 Kladení otázek a formulace úloh 5.4 Úlohy na objevování na základě vlastních pozorování 5.5 Úlohy na objevování na základě vlastních úvah k myšlenkovým operacím se přidává se tvořivé myšlení => nový závěr Formulace: Vypracujte návrh….. Navrhněte zlepšení…. Na základě vlastního pozorování určete….

Jak vytvořit didakticky hodnotný soubor učebních úloh („baterie učebních úloh“) ? Zodpovězení otázek? Komu je soubor úloh určen být? Jaké výukové cíle chci testovat? Pravidla sestavování úlohy formuluji heterogenně z hlediska: formální stránky úloh (práce s textem, tabulkami, obrázky) VVC (rozvíjení všech typů VVC) myšlenkových operací (od jed z hlediska Od algoritmických ke složitým (Kalhous a Obst, 2002) Ale maximum úloh zaměřím na nejdůležitější učivo – „uzlové otázky“

Jak vytvořit didakticky hodnotný soubor učebních úloh („baterie učebních úloh“) ? Pravidla sestavování úlohy formuluji heterogenně z hlediska: zadání – ústní a písemné úlohy formální stránky úloh (práce s textem, tabulkami, obrázky) VVC (rozvíjení všech typů VVC) myšlenkových operací (od jednoduchých po složitější) přístupu k učivu (z různých stránek) použití – úlohy pro domácí přípravu, práci ve škole, zkoušení respondentů – pro všechny žáky (různé prospěchové kategorie) (Kalhous a Obst, 2002) ALE maximum úloh zaměřím na nejdůležitější učivo – „uzlové otázky“