Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Advertisements

Sebepoznání, sebevýchova a učení. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 12. Intervenční pohybové programy - atletika, plavání, gymnastika, hry, sporty v přírodě Tento projekt.
Teorie sportovní přípravy Školení trenérů baseballu II.tř. Nymburk 2010.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Projekt Děti na startu. CO JSOU DĚTI NA STARTU  Celonárodní projekt všeobecné sportovní přípravy dětí předškolního a mladšího školního.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Název a kód: FYZIOLOGIE ASEBS Rozsah: Konzultační hodiny: Ukončení: St – 11.30, Pá dle domluvy mailem ústní ZK, odevzdané Pracovní listy
Zdravý životní styl Vytvořila :Adéla Buchtelová 8.třída.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku 1) Pohybové schopnosti 2) Pohybové dovednosti 3) Pohybová činnost 4) Pohybová výkonnost.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Mimoškolní aktivity dětí
Martina Bernaciková A33/dv.305
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Dobrý den Horská klinika 2011.
Instruktor sjezového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
UČENÍ.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Rovnací cviky - trpaslíci
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Význam utkání v sportovních hrách
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
PRÁCE Z TERÉNU – sportovní gymnastika Veronika Krupková
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
ZÁKLADNÍ POJMY Historie - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti,
Tělesná výchova na ZŠ praktické
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Pedagogika školního sportu
HUDEBNÍ VÝCHOVA DYNAMIKA
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
TRÉNINK MLÁDEŽE PLAVÁNÍ Mgr. Ivana Felgrová (UK FTVS)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Fyziologie sportovních disciplín
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Diferencované stravování
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Klasifikace lidského pohybu Teorie tělesných cvičení (TC) Osnova prezentace Klasifikace lidského pohybu Teorie tělesných cvičení (TC) Strukturální stránka TC Procesuální stránka TC Finální stránka TC 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Klasifikace lidských pohybů POHYB ČLOVĚKA ŘÍZENÝ POHYB REFLEXNÍ POHYB PODMÍNĚNÝ NEPODMÍNĚNÝ OBRANNÝ POTRAVOVÝ 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Tělesná cvičení Rozeznáváme tři stránky tělesných cvičení: Tělesná cvičení jsou systematicky opakované pohybové celky, které se uplatňují ve sportu a tělesné výchově. Rozeznáváme tři stránky tělesných cvičení: 1) strukturální - tvarová stránka 2) procesuální - dějová, vývojová stránka 3) finální - výsledná stránka 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Strukturální - tvarová stránka a) cyklické pohyby (běh, plavání, atd.) : video ukázka - hlavní fáze (odraz, záběr,..) - mezifáze (let, přenos,..) b) acyklické pohyby (výmyk, hod, atd.): video ukázka - přípravná fáze (svis, nápřah,..) - hlavní fáze (záběr, odhod,..) - doznívající fáze (vzpor, dokrok,..) c) kombinované pohyby (hod oštěpem, skok do výšky, atd.): kombinace cyklického a acyklického pohybu video ukázka 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Příklad cyklického pohybu 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Příklad acyklického pohybu 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Příklad kombinovaného pohybu 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Procesuální stránka - proces motorického učení Procesuální stránka je úzce spjata s motorickým učením. V procesu motorického učení rozlišujeme některé důležité prvky: a) výchozí pohybové schopnosti, dovednosti a vlastnosti pohybové soustavy b) aktivita cvičence c) zpětná vazba d) docilita: schopnost rychle a kvalitně se učit novým pohybům (kvalitu naučení se nového možno měřit retencí – uchováním koordinačních spojů) e) interference: staré koordinační spoje narušují tvorbu nových (tenis – stolní tenis) f) transfer: pozitivní přenos koordinačních spojů z jednoho cvičení na jiné (bruslení – skating). Důležité prvky: a) výchozí vlastnosti organismu Fáze motorického učení: 1) generalizace 2) diferenciace 3) stabilizace 4) tvořivá asociace Důležité pojmy: - interference: staré koordinační spoje narušují tvorbu nových - transfer: přenos koordinačních spojů z jednoho cvičení na jiné 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Fáze motorického učení V rámci procesuální stránky pak cvičenci prochází čtyřmi fázemi motorického učení a záleží především na docilitě jak dlouhá je doba trvání jednotlivých fází. U některých technických sportů je proto tato vlastnost jednou ze stěžejních vlastností pro výběr nových talentů. A nyní jednotlivé fáze motorického učení: 1) Generalizační fáze: seznámení žáka s pohybovým úkolem, které je spojeno s demonstrací a následnými pokusy o vlastní provádění. První pokusy jsou většinou vedené, případně s velkým množstvím nadbytečných pohybů a dochází k iradiaci CNS (vytváření dočasných spojů v různých oblastech mozkové kůry). Pro zdárný průběh této fáze jsou důležité dva prvky: a) široký senzorický kanál: využití co největšího počtu analyzátorů pro seznámení se s pohybem (ukázka, slovní instrukce, zpomalený videozáznam, vedení těla v průběhu prvních pokusů, atd.) b) optimální motivace: z hlediska efektivity motorického učení není vhodná nízká motivace (žák pasivně přistoupí k samotnému nácviku) ani vysoká motivace (kdy žák je zaujat pohybem a projevuje velkou snahu a aktivitu v procesu učení, ale není schopen přemýšlet nad samotným průběhem pohybu)   2) Diferenciační fáze: nácvik pohybové dovednosti je realizován opakovaným prováděním pohybu, proto je nutné zajistit optimální podmínky pro nácvik. Pomocí zpětných vazeb (vnitřních i vnějších) dochází ke zpevňování žádoucích a efektivních pohybů, čímž se postupně pohyb zapisuje do pohybové paměti ve formě pohybového programu. V podstatě se jedná o vytvoření sledu podmíněných reflexních pohybů jejichž prostorové a časové provedení je uloženo v paměti. 3) Stabilizační fáze: pohyb je prováděn v automatizované detailní a jemné souhře všech potřebných pohybů. Pohyb je harmonizován a zdokonalování probíhá s cílem podání optimálního výkonu v soutěži. V nácviku je kladen důraz na dokonalé provedení v různých podmínkách, v různých vazbách, v časové tísni a pod psychickým tlakem. Pohybová schopnost je stabilizována a její překonání je velice obtížné. 4) Asociativní fáze: tato fáze je charakteristická vysokou plasticitou pohybových dovedností vzhledem k vnitřním i vnějším podmínkám. Pohybové dovednosti jsou využívány v měnících se podmínkách závodní situace, proto stoupá podíl poznávacích procesů, které musí sportovec analyzovat během soutěže. V této vrcholné fázi se významně projevuje anticipace chování spoluhráčů i protihráčů, která umožňuje některým jedincům vyniknout nad ostatní – nejvyšší stadium rozvoje talentovaného sportovce. 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Finální - výsledná stránka tělesných cvičení Výkon je míra realizace zadaného pohybového úkolu. Maximální výkon: po dlouhodobém a systematickém zatěžování se může jedinec k limitnímu výkonu přiblížit. Výkonnost: je schopnost podávat nejvyšší výkon opakovaně po delší časový interval. Limitní výkon: dán somatickými, fyziologickými a psychickými předpoklady jedince. S rostoucím výkonem jednotlivce roste energetický výdej exponenciálně. To se promítá do konstrukce bodovacích tabulek - progresivní bodovací tabulky. 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Klasifikace sportovních výkonů DRUH SP. VÝKONU PŘÍKLADY STRUKTURÁLNÍ CHARAKTERISTIKA FYZIOLOGICKÁ CHARAKTERISTIKA PSYCHICKÁ CHARAKTERISTIKA senzomotorické výkony střelectví, kuželky, golf, bowling, atd. malý počet pohybových dovedností  jednoduchá struktura pohybu 400-700% náležitého bazálního metabolismu velké nároky na koncentraci pozornosti a koordinaci typu oko-ruka rychlostně-silové výkony sprinty, skoky, plavání, dráhová cyklistika, atd. malý počet pohybových dovedností  většinou cyklický standardizovaný pohyb 10 000-30 000 % náležitého bazálního metabolismu maximální koncentrace úsilí v krátkém časovém úseku, mobilizace všech potřebných vlastností organismu vytrvalostní výkony běžky, biatlon, střední a dlouhé tratě v atletice a plavání, cyklistika, atd. malý počet pohybových dovedností  většinou cyklický standardizovaný pohyb 3 000 % náležitého bazálního metabolismu + zvýšené nároky na oběhový a dýchací systém vysoké volní úsilí, schopnost odolávat nepříjemným vnitřním stavům a schopnost udržovat dlouhodobě pozornost na málo intenzivní a řídké podněty (vigilance) technicko-estetické výkony gymnastika, krasobruslení, skoky do vody, atd. velký počet pohybových dovedností  složitá struktura acyklických pohybů 2 000-5 000 % náležitého bazálního metabolismu + nároky na plasticitu CNS nároky na CNS – koordinace pohybů, rovnováha (statická i dynamická) a vysoká kreativita pohybu úpolové výkony tenis, box, zápas, judo, šerm, atd. velký počet pohybových dovedností  tvůrčí pohybová činnost 2 000-3 000 % náležitého bazálního metabolismu + nároky na silovou schopnost (statickou i dynamickou) schopnost zvládnout agresivitu, rozvoj taktického myšlení a anticipace (předvídání) kolektivní výkony basketbal, volejbal, fotbal, hokej, atd. velký počet pohybových dovedností  tvůrčí, variabilní pohybový projev 2 500-3 500 % náležitého bazálního metabolismu tvůrčí, taktické myšlení, jednání v kolektivu, anticipace výkony spojené s ovládáním stroje, nástroje či zvířete letectví, windsurfing, lyžování, jízda na koni, motoristické sporty, atd. velký počet pohybových dovedností  složitá pohybová struktura v měnících se vnějších podmínkách 500-2 000 % náležitého bazálního metabolismu překonání strachu, odvaha, rizikovost, nároky na rozhodování, schopnost řešit neočekávané problémy 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Děkuji za pozornost. 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii