ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ 10-1-09 Měření a testování zboží Autor: Ing. Bc. Ludmila Badurová Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky
Anotace Prezentace je určena žákům učebního oboru prodavač se zaměřením na potravinářské a smíšené zboží Prodávající je povinen prodávat výrobky a poskytovat služby v předepsané nebo schválené jakosti Hodnotitelé výrobky testují, porovnávají výsledky, matematicky vyhodnocují. Zákazník je pak seznámen s výsledky testů a může být ovlivňován ve svém rozhodování spotřebního chování
Měření a testování zboží Jakost zboží lze měřit subjektivními a objektivními zkouškami
Subjektivní zkoušky jakosti Provádí subjekt – člověk Smysly: zrak chuť čich hmat sluch
nelze zjistit opakovatelnost výsledků zkoušky jsou levné používají se při zkoušení potravinářského i průmyslového zboží nejčastěji se hodnotí: chuť, vůně, čistota zvuku, hebkost, mačkavost atd.
Objektivní zkoušky jakosti laboratorní zkoušky dosahuje se reprodukovatelnosti výsledky se vyjadřují číselnými hodnotami stejný zkušební vzorek, měřící aparatura, stejný postup vyhodnocení výsledků
Testování zboží Testují se různé druhy zboží Výsledky testů se zveřejňují Výsledky posilují nebo oslabují postavení výrobců Dělení trhových a srovnávacích testů jakosti: Trhové testy jakosti provádí se nákupními testy metodou hledání nových výrobků Srovnávací testy jakosti
Použitá literatura KAVINA, Josef. Zbožíznalství potravinářského zboží pro 1. ročník. Praha: IQ 147, spol. s r.o., 2002, 31-38. ISBN NEUVEDENO Obrázky: http://office.microsoft.com