ISLÁM ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_14

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Víc než 60% obyvatel světa žije v Asii Hustota obyvatel – nerovnoměrná  nejvíc Čína, Japonsko, údolí Gangy, ostrov Jáva  „mraveniště lidstva“  nejmíň.
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Afghánistán. Afghánistán je chudá hornatá země daleko od té naší. Lidé se tu živí hlavně zemědělstvím, chovají krávy, ovce a kozy. Žijí jinak, než lidé.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Soudy a soudní řízení VY_32_INOVACE_03-56 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo.
ISLÁM Obr.1. ISLÁM je monoteistické náboženství bylo založené prorokem Muhammadem (politický a náboženský vůdce v 7.stol.) narozeným v Mecce „Islám“ =
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
BIBLE Proč a jak číst Bibli. Biblická NEJ Nejrozšířenější kniha Nejdražší tištěná kniha vůbec Vůbec první tištěná kniha Přeložena do …. jazyků či nářečí.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Výchova k občanství TEMA: NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ Úvod do práva.
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Náboženství a fanatismus
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
Mgr. Rostislav Navláčil 13. Rodinné právo Občanská nauka 1. – 4.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_06
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
TEORIE PRÁVA Právní kultury JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Právo sociálního zabezpečení
Šablona Islám VY_32_INOVACE_D VY_32_INOVACE_D
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
PRAVĚK.
VY_32_INOVACE_Jir_I_32 L.Ferlinghetti
Islám – znaky, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
ISLÁM a islámská expanze
Anotace: Klíčová slova:
PRAVĚK.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Arabská říše.
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Práva a povinnosti členů rodiny
SEVERNÍ AFRIKA Rastislav Švec.
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Transkript prezentace:

ISLÁM ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_14   Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ISLÁM ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_14

základní charakteristika vznikl v 7. stol. n. l. v oblasti dnešní Saúdské Arábie nejsvětější města: Mekka a Medína asi 1 400 000 000 věřících „islám“ = oddat se „muslim“ = ten, kdo se podřizuje Boží vůli „Allah“ = Bůh posvátná kniha: Korán zakladatel: prorok Mohamed

Prorok Muhammad narozen v Mekce r. 570 sirotek, z chudšího kmene, od dětství pracoval, v dospělosti se oženil s bohatou vdovou (po její smrti měl 4 mladé manželky) r. 610 měl v jeskyni na hoře Hirá vidění, později měl ještě další v Mekce začal kázat své učení, pro neúspěch emigroval do Medíny (r. 622), tzv. HIDŽRA (odtud se datuje islámský letopočet (AH)) politickým vůdcem komunity UMMA (ideální společnost založená na muslimských zásadách, vyhlásil Mekce DŽIHÁD, učil svůj lid modlit se 5x denně směrem k Mekce) vítězná bitva s Mekkou, po vstupu do města „očistil“ hlavní svatyni, Mekka (v Saúdské Arábii) je dodnes srdcem islámu svá kázání nadiktoval do knihy KORÁN

KORÁN posvátná kniha muslimů, řídí se jí život náboženský, rodinný, společenský, právní i ekonomický navazuje na učení Tóry (Starého zákona), sám sebe charakterizuje jako připomenutí starých pravd v knize se cituje řada proroků: Abraham, Josef, Mojžíš, Ježíš, posledním je Mohamed text je poezie, sestává ze 114 súr (kapitol), většina témat se mnohokrát opakuje, v arabštině, pro náboženské účely se NEPŘEKLÁDÁ Bůh (Allah) je milosrdný a slitovný, ale přísně trestá nevěřící a nespravedlivé Bůh nikdy nezplodil žádné děti (ani Ježíše) každého člověka čeká na konci dějin Hodina Božího soudu, pak bude odměněn pobytem v ráji, nebo trestán v pekelném ohni (Saqar) Satan je svůdce, domluvený s Bohem, že bude lidi svádět z pravé cesty, praví oddaní jsou však vůči němu imunní

5 sloupů islámu ŠAHÁDA - „Není boha kromě Allaha, Mohamed je jeho prorok.“ hlavní verš, základní učení SALÁT – modlitba, jež má předepsané polohy a postup, provádí se 5x denně směrem k Mekce ZAKÁT – povinnost obdarovávat chudé almužnou (v islámských zemích formou sociální daně) 2,5% z ročního příjmu SAWM – půst v měsíci ramadánu (nejíst, nepít, nekouřit přes den, zvýšená zbožnost, čtení Koránu) HADŽDŽ – pouť do Mekky, aspoň 1 za život

Hlavní chrám v Mekce, uprostřed černý kámen (údajně meteorického původu); zdroj: wikipedia.org, https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:The_Holy_Mosque_in_Mecca.jpg

MEŠITA muslimský chrám je centrem obce, slouží také jako škola a soud před vstupem očistný rituál, po vstupu zouvání žádné obrazy ani sochy (naprostý odpor k modloslužebnictví) v pátky by měl do mešity zajít každý dospělý muž (ženy nemusí) v mešitě probíhá modlitba v arabštině

Interiér brněnské mešity, zdroj: https://cs. wikipedia Interiér brněnské mešity, zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Brno,_%C5%A0t%C3%BD%C5%99ice,_me%C5%A1ita_-_DOD_(05).jpg, autor: Harold

štěpení islámu 2 hlavní větve, spor o následnictví proroka Mohameda, učení se liší v detailech SUNNITÉ (90%) ŠÍ´ITÉ (10%), nejvíce v Íránu

ŠARÍ´A islámské náboženské právo, právní rámec vztah muslima k Bohu, rodinné právo, trestní právo, vztahy v muslimské komunitě (UMMĚ) zasahuje do politiky, ekonomie, bankovnictví, obchodu, smluv, rodiny, sexuality, hygieny a sociálních věcí Umma nemá hranice, šarí´a platí pro muslimy všude na světě, nikdy nemá být považována za zastaralou předepisuje trest smrti i mrzačící tresty, fyzické tresty mezi muži a ženami není rovnoprávnost, každá skupina má svá práva

HALAL potravinové předpisy, „povolený, přípustný“ zakázané pokrmy: vepřové maso krev hmyz zvířata poražená jménem jiného boha než Allaha zdechliny jídlo, jež nebylo poraženo ve jménu Allaha alkohol a jiné omamné látky

postavení žen muslimové žijí v tradiční patriarchální společnosti, od 12. stol. praktikují ženskou obřízku ženy mají jiná práva než muži (např. muslimka nesmí být provdána za nemuslima; má právo, aby ji živil muž) na veřejnosti nosí cudný oděv, zahalují min. vlasy, krk a dekolt; někdy celé tělo včetně očí hidžáb nikáb burka polygamie muž se ožení s tolika ženami, kolik je s to uživit (max. 4 ženy) musí mít souhlas předchozích musí k nim být spravedlivý

Zleva: burka, nikáb, dole: hidžáb (wikipedia Zleva: burka, nikáb, dole: hidžáb (wikipedia.org); vpravo: burkiny (www.emaminy.wbs.cz)

Zodpovězte otázky: 1. Kdo byl prorok Mohamed, co o něm víte? 2. V čem se islám liší od judaismu/křesťanství? 3. Co znamenají pojmy: mešita, Mekka, hadždž, súra, Hidžra, ramadán, halal? 4. Proč islám zakazuje zobrazovat Allaha nebo Mohameda? 5. Najdete nějaké pozitivum na postavení žen v islámských společnostech?

Literatura a zdroje: PARTRIDGE, CH. Lexikon světových náboženství. Praha: Slovart, 2006. WILKINSON, P. Ilustrovaný slovník náboženství. Praha: Slovart, 2008. HALÍK, T. Prolínání světů. Praha: nakladatelství Lidových novin, 2006. KROPÁČEK, L. Blízký východ na přelomu tisíciletí. Praha: Vyšehrad, 1999. Korán (přeložil HRBEK, I.), Praha: Academia, 2000.