Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÍTEJTE NA STRÁNCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
Advertisements

Školní rok 2011/2012. Školní poradenské pracoviště tvoří:  školní psycholožka  výchovné poradkyně  školní metodičky prevence.
Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Spolupráce se Základní školou, Masarykova, Rychnov nad Kněžnou v rámci projektu „Nadané dítě.eu“ v lednu 2010 spolupracovala Pedagogicko-psychologická.
Kariérové poradenství
Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb RAMPS - VIP III
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
PORADENSTVÍ ŠKOLA POVOLÁNÍ PŠP Zdokonalení diagnostického a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Název projektu: Zajištění individuální podpory Reg. číslo: CZ.1.07/1.2.31/ Pedagogicko psychologická poradna Plzeň, Částkova 78, Plzeň Práce.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Školní poradenské pracoviště
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Strategický plán rozvoje školy pro období 2006 – Základní škola praktická a Základní škola speciální, Liberec, Orlí 140/7, příspěvková organizace.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Odevzdáno 23 dotazníků Struktura posluchačů: - 19 základní školy, 2 střední školy, 2 speciální školy a zařízení - 11 začínajících výchovných poradců -
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
Vyhodnocení odevzdaných dotazníků:
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
ZŠ DĚČÍN 1 Kariérové poradenství na základní škole.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Speciálně pedagogická diagnostika
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Střední škola železniční, technická a služeb, Šumperk
Kariérové poradenství a podnikavost
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole Praxe ve školní psychologii, 24/9/2012 Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.

Modely poradenských služeb ve škole A. Pracovníci ŠPP B. Konzultační tým výchovný poradce školní metodik prevence o školního psychologa o školního speciálního pedagoga (sociální pedagog) (asistent pedagoga) třídní učitelé učitelé výchov (občanské, rodinné, k volbě povolání na ZŠ a úvodu do světa práce na SŠ) učitel-metodik pro přípravu školních vzdělávacích programů varianta základní - varianta rozšířená

Poskytování poradenských služeb na škole:

Strategie pedagogicko-psychologického poradenství na ZŠ pracovat se všemi subjekty školy a vytvořit tak širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů, sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci, zavést do školství novou koncepci kariérového poradenství, připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, vybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání sociálních odlišností na škole, posílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování, prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů, poskytovat metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školních vzdělávacích programů, prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči, integrovat poradenské služby poskytované školou se službami specializovaných poradenských zařízení, zejm. PPP, SPC, SVP a IPS úřadů práce.

Školní speciální pedagog koordinace speciálně pedagogického poradenství ve škole koordinace zpracování individuálně vzdělávacích programů metodická pomoc učitelům vyučujících žáky s SPÚ (možnost náslechů v hodinách a následného rozboru) ve spolupráci s ředitelem školy zpracování podkladů týkajících se integrovaných žáků pro Magistrát města Brna účast na metodických schůzích Čj (1. a 2. stupeň) vedení kabinetu speciálně pedagogických pomůcek

Školní speciální pedagog vyhledávání a podpora žáků s potížemi ve výuce orientační diagnostika žáků s poruchami učení nápravné skupinky žáků s poruchami učení během dopolední výuky dyskroužek pro žáky 1. a 2. ročníků, který je zaměřený nejen na nápravu poruch učení, ale také na předcházení jejich rozvinutí u těchto dětí poradenské a konzultační hodiny pro žáky, učitele, rodiče spolupráce s poradenskými zařízeními

Metodik školní prevence směrem k žákům Formování odolnosti proti negativním vlivům, schopnosti samostatně se rozhodovat a řešit své problémy, pracovat v týmu: poskytováním informací přiměřeně k věku žáků (prožitkové metody, modelové situace, soutěže, testy, výuka v mediální a divadelní místnosti zařazováním prvků projektů „Kouření a já“, „Zdravá škola“, „Občan“ c) nácvikem a rozvojem praktických dovedností vedoucích k odmítání projevů agresivity, sebedestrukce a porušování zákona

Metodik školní prevence směrem k pedagogickým pracovníkům seznamuje s platnými dokumenty MŠMT k primární prevenci (provozní porada na počátku školního roku) informuje o problematice, pravidelně předává poznatky z odborných školení a seminářů pořádaných PPP Zachova, PC Sládkova, LF MU, PdF MU, PC Křížová, SPC Štolcova, ŠPC… (porady, schůzky MÚ, osobní kontakt a spolupráce, plán …) činnost v rámci předmětů: prvouka, přírodověda, Rv, Ov, Čj, cizí jazyky, Př, Ch, Vv, Tv…, výchovného programu ŠD a třídnických hodin; vzájemná spolupráce

Metodik školní prevence rodičovská veřejnost edukace rodičů v rámci třídních schůzek: a) problematika sociálně nežádoucích jevů a možnostmi, jak jí předcházet (letáčky a propagační materiály, kontaktní adresy odborníků …), s obsahem MPP a vnitřního řádu školy b) význam správného využití volného času jejich dítěte a možnostmi školy v této oblasti (CVČ, INEX, volitelné a nepovinné předměty, ŠvP, LVK, kurzy, zájezdy, exkurze, studijní pobyty v zahraničí …) organizace besed pro rodiče s odborníkem (na základě jejich zájmu o určité vybrané téma) možnost osobní konzultace a individuálního kontaktu při výskytu a řešení konkrétních případů

Výchovný poradce předkládá návrhy na postup řešení a prevenci výchovných problémů udržuje pravidelný kontakt s třídními učiteli, hovoří s nimi o problémech v jejich třídách metodicky pomáhá třídním učitelům při řešení výchovných problémů uskutečňuje diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, vzdělávacích či sociálních důvodů aktivně vyhledává děti s výchovnými problémy, ze sociálně znevýhodněného prostředí – pracuje s nimi v rámci konzultačních hodin v ŠPC koordinuje výchovné komise koordinuje spolupráci učitelů se školním psychologem a školním speciálním pedagogem

Výchovný poradce vede agendu související s přechody žáků mezi školami vede agendu žáků se SVPU a její doplňování projednává odkladů školní docházky s učiteli 1. tříd vyřizuje návrhy na vyšetření žáků v PPP poskytování poradenské pomoci ve ŠPC spolupracuje s návaznými pracovišti (PPP, SPC, SVP), organizacemi ve státním i nestátním sektoru (Help me, …)

Poradce pro volbu povolání koordinuje poradenství pro volbu povolání zajišťuje distribuci informací: organizace burzy středních škol na škole organizace odevzdávání přihlášek žáků 9.tříd na přijímací řízení průběžná aktualizace informací o dnech otevřených dveří jednotlivých škol spolupracuje se subjekty, které poskytují specializované služby kariérového poradenství, středními školami, úřady práce: návštěva úřadu práce s 8.ročníky

Poradce pro volbu povolání provádí pedagogickou diagnostiku v souvislosti s profesní orientací žáků: ve spolupráci s učiteli českého jazyka – zadání slohové práce na téma volba povolání v 9.ročníku.: „Mé profesně kariérové plány po ukončení ZŠ“ ve spolupráci s učitelem pracovních činností v 8 ročníku – dotazníky zájmů ve spolupráci s učitelem občanské výchovy – kariérové dotazníky v 9.třídách poradenství žákům, které je zaměřené se na lepší sebepoznání a úspěšnou sebeprezentaci nabízí pravidelné konzultační hodiny

Literatura Zapletalová, J. (2005). Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole. Věstník ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, Ročník LXI, červenec 2005. Zapletalová, J. (2011). Inovovaná koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole (úpravy na základě realizace projektu RŠPP-VIP I). Dostupné z: http://www.rspp.cz/rspp/images/vystupy/inovovan.pdf (21.9.2012)