DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
Advertisements

Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Digitální učební materiál
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
KULTURA Jitka Nešněrová.
VY_32_INOVACE_28-08 Antická filosofie Sofisté.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Sofisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo a spravedlnost Ročník:1.a 2. Datum.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_51_20 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní vztahy Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:srpen.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vnímání historického času
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_FYZICKE_A_PRAVNICKE_ OSOBY_09 Název školyStřední škola.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY (slevy na dani a daňové zvýhodnění) VY_32_INOVACE_13_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY (slevy na dani a daňové zvýhodnění) Autor: Ing. Jana Rauscherová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Sofisté, Sókratés & spol.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řečtí historikové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Právo VY_32_INOVACE_03-59 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OBČAN Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Účetní doklady I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Konfucianismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Téma: STAROVEKÉ ŘECKO 5 Předmět: Dějepis Ročník: 6
Děti z Bullerbynu 7 Autor: Mgr. Marcela Vrubelová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Právo a spravedlnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Sofistika, sofisté Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3. ročník Vytvořeno 16. 6. 2013 Anotace Cílem těchto pracovních listů je na konkrétních textech a s konkrétními úkoly pochopit přínos sofistů. Metodický pokyn Studenti mohou s pracovním listem smysluplně pracovat až po probrání základů filosofie sofistů. Jednotlivé úkoly pak slouží k procvičení a k nalezení širších souvislostí v celku antické filosofie. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Sofistika, sofisté Pracovní list

1. Dokladem sofistického způsobu uvažování je anonymní spis Dvojí řeč z konce 5. století: ,,Dvojí řeč mluví v Řecku filozofové o dobru a zlu, neboť jedni říkají, že je něco jiného dobro a něco jiného zlo, druzí však, že je to totéž a že je to jedněm dobrem a druhým zlem, ano i témuž člověku jednou dobrem, po- druhé zlem. A já se k nim také přidávám a mohu to vi- dět z lidského života…nemoc je pro nemocného zlem, ale pro lékaře dobrem. Dále smrt je pro zemřelé zlem, ale pro obchodníky s pohřebními potřebami a pro hrob- níky dobrem……“

2. Úkol: Na základě textu Dvojí řeč sami zformulujte, k čemu sofisté své žáky vedli. Jak se daný postoj označuje?

3. Správné odpovědi: Sofisté zpochybňovali zavedené pravdy ve společnosti. Učili své klienty vést rozhovory či rozepře tak, aby z nich vyšli jako vítězové. Tento cíl byl hlavní a prostředkem mohly být i různé logické úskoky, které jsou od té doby označovány jako SOFISMATA a způsobu takové argu- mentace se říká SOFISTIKA. Takovýto postoj se pak označuje jako RELATIVISMUS.

4. Úkol: V souvislosti s výše vysvětlenými pojmy (sofisma, sofi- stika) se pokuste vysvětlit v naší současnosti používaný pojem sofistikovaný výrobek.

5. Vysvětlení pojmu sofistikovaný výrobek: Je to produkt, který Vás má přesvědčit svým vzhledem, funkčností, způsobem vedené reklamy a jiným o tom, že si ho máte koupit. Vše je dobře promyšlené a cílené.

6. Pozorně text prostudujte: Sofisté pocházeli z různých končin. Mezi nejvýznamnější patřil Prótagorás z Abdéry v Thrákii a Gorgiás z Leontýn na Sicilii. Jistý relativismus je soustředěn v Prótagorově výroku: ,,Mírou všech věcí je člověk, jsoucích, že jsou, nejsou- cích, že nejsou.“

7. Úkol: Tento Prótagorův výrok vyložte, pokuste se o co největší konkrétnost.

8. Výklad Prótagorova výroku: Prótagorův výrok dokládá, že skutečnost se rozptyluje v nepřetržité změně. Jednotlivé subjekty jsou různé a nepřetržitě se mění. Vše se tedy vztahuje k danému subjektu a k dané situaci. Jak se člověku něco jeví zde a nyní, tak tomu tak je.

9. Prostudujte Prótagorův přístup k morálním normám: V této oblasti rozlišuje mezi individuálním a kolektivním subjektem. Spravedlivé je to, co se jako spravedlivé jeví nikoli jednotlivci, nýbrž obci. Zákony platné v různých obcích nejsou rovnocenné, stejně jako nejsou rovno- cenné všechny vjemy. To, co se zdravému jeví jako slad- ké, jeví se nemocnému jako trpké. Oba vjemy jsou prav- divé, ale vjemy zdravého jsou prospěšnější než vjemy nemocného.

10. Správně doplňte text: Prótagorás rozlišuje mezi ……. a ……. subjektem. Spravedlivé je to, co se jako spravedlivé jeví nikoli …….. , ale …… .

11. Kontrola správného doplnění: Prótagorás rozlišuje mezi individuálním a kolektivním subjektem. Spravedlivé je to, co se jako spravedlivé jeví nikoli jednotlivci, ale obci.

12. Závěrečný text je možno využít k rozboru konkrétní politiky v obci: Prótagorás obdobně rozlišuje mezi prospěšnými a ško- dlivými zákony. Zde autor spatřuje úkol sofisty. Jako se lékař pokouší přivodit změnu tělesného stavu k lepší- mu, působí sofista, aby obec pokládala za spravedlivé věci prospěšné místo škodlivých.

Použitá literatura GAARDER, Jostein. Sofiin svět: Román o dějinách filosofie. První vydání. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1995. NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 143 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 1. ISBN 80-718-2179-9. RICKEN, Friedo. Antická filosofie. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999, 230 s. díl 1. ISBN 80-718-2092-X.