DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Sofistika, sofisté Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3. ročník Vytvořeno 16. 6. 2013 Anotace Cílem těchto pracovních listů je na konkrétních textech a s konkrétními úkoly pochopit přínos sofistů. Metodický pokyn Studenti mohou s pracovním listem smysluplně pracovat až po probrání základů filosofie sofistů. Jednotlivé úkoly pak slouží k procvičení a k nalezení širších souvislostí v celku antické filosofie. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Sofistika, sofisté Pracovní list
1. Dokladem sofistického způsobu uvažování je anonymní spis Dvojí řeč z konce 5. století: ,,Dvojí řeč mluví v Řecku filozofové o dobru a zlu, neboť jedni říkají, že je něco jiného dobro a něco jiného zlo, druzí však, že je to totéž a že je to jedněm dobrem a druhým zlem, ano i témuž člověku jednou dobrem, po- druhé zlem. A já se k nim také přidávám a mohu to vi- dět z lidského života…nemoc je pro nemocného zlem, ale pro lékaře dobrem. Dále smrt je pro zemřelé zlem, ale pro obchodníky s pohřebními potřebami a pro hrob- níky dobrem……“
2. Úkol: Na základě textu Dvojí řeč sami zformulujte, k čemu sofisté své žáky vedli. Jak se daný postoj označuje?
3. Správné odpovědi: Sofisté zpochybňovali zavedené pravdy ve společnosti. Učili své klienty vést rozhovory či rozepře tak, aby z nich vyšli jako vítězové. Tento cíl byl hlavní a prostředkem mohly být i různé logické úskoky, které jsou od té doby označovány jako SOFISMATA a způsobu takové argu- mentace se říká SOFISTIKA. Takovýto postoj se pak označuje jako RELATIVISMUS.
4. Úkol: V souvislosti s výše vysvětlenými pojmy (sofisma, sofi- stika) se pokuste vysvětlit v naší současnosti používaný pojem sofistikovaný výrobek.
5. Vysvětlení pojmu sofistikovaný výrobek: Je to produkt, který Vás má přesvědčit svým vzhledem, funkčností, způsobem vedené reklamy a jiným o tom, že si ho máte koupit. Vše je dobře promyšlené a cílené.
6. Pozorně text prostudujte: Sofisté pocházeli z různých končin. Mezi nejvýznamnější patřil Prótagorás z Abdéry v Thrákii a Gorgiás z Leontýn na Sicilii. Jistý relativismus je soustředěn v Prótagorově výroku: ,,Mírou všech věcí je člověk, jsoucích, že jsou, nejsou- cích, že nejsou.“
7. Úkol: Tento Prótagorův výrok vyložte, pokuste se o co největší konkrétnost.
8. Výklad Prótagorova výroku: Prótagorův výrok dokládá, že skutečnost se rozptyluje v nepřetržité změně. Jednotlivé subjekty jsou různé a nepřetržitě se mění. Vše se tedy vztahuje k danému subjektu a k dané situaci. Jak se člověku něco jeví zde a nyní, tak tomu tak je.
9. Prostudujte Prótagorův přístup k morálním normám: V této oblasti rozlišuje mezi individuálním a kolektivním subjektem. Spravedlivé je to, co se jako spravedlivé jeví nikoli jednotlivci, nýbrž obci. Zákony platné v různých obcích nejsou rovnocenné, stejně jako nejsou rovno- cenné všechny vjemy. To, co se zdravému jeví jako slad- ké, jeví se nemocnému jako trpké. Oba vjemy jsou prav- divé, ale vjemy zdravého jsou prospěšnější než vjemy nemocného.
10. Správně doplňte text: Prótagorás rozlišuje mezi ……. a ……. subjektem. Spravedlivé je to, co se jako spravedlivé jeví nikoli …….. , ale …… .
11. Kontrola správného doplnění: Prótagorás rozlišuje mezi individuálním a kolektivním subjektem. Spravedlivé je to, co se jako spravedlivé jeví nikoli jednotlivci, ale obci.
12. Závěrečný text je možno využít k rozboru konkrétní politiky v obci: Prótagorás obdobně rozlišuje mezi prospěšnými a ško- dlivými zákony. Zde autor spatřuje úkol sofisty. Jako se lékař pokouší přivodit změnu tělesného stavu k lepší- mu, působí sofista, aby obec pokládala za spravedlivé věci prospěšné místo škodlivých.
Použitá literatura GAARDER, Jostein. Sofiin svět: Román o dějinách filosofie. První vydání. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1995. NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 143 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 1. ISBN 80-718-2179-9. RICKEN, Friedo. Antická filosofie. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999, 230 s. díl 1. ISBN 80-718-2092-X.