ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení s místní pověstí o kostele Povýšení.
Advertisements

VODA & ENERGIE.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace O Vojtovi Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP.
Shoda přísudku s podmětem 2
Ernest Hemingway Život a dílo
Děvče se ptalo chlapce, jestli si myslí, že je pěkná
VY_32_INOVACE_06_ Český jazyk – čtení 2.ročník ZŠ a MŠ Vikýřovice, okres Šumperk CZ.1.07/1.4.00/ Drahomíra Ďurišová – vytvoření a ověření.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.18 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě OS WIN 7, 2. část Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:28.
Téma: Stařec a moře – E. Hemingway
ICT – 2 – 3 – 7 Hudební výchova
Červená karkulka Lucie Novotná.
CIRKUS PŘEČTĚTE SI POZORNĚ POVÍDKU. Ráno na zelené louce za městem ještě nic nebylo. Rostla tam jen tráva, kterou nikdo nesekal. Když ale šel Jirka.
Děvče se ptalo chlapce, jestli si myslí, že je pěkná
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_35.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_28.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_33.
Příběh pro všechny tvrdě pracující
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
Čas na Zemi Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_06_Čas na Zemi Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
FYZIKA VY__III/2__ INOVACE__208. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy7. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
Deník Malého Poseroutky STARÁ ŠKOLA Jeff Kinney. Úvod Toto je nejnovější kniha od Jeffa Kinneyho – desátá z této série Každá kniha bude světovým bestsellerem.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_4.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eliška Kopečná VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_12_Český jazyk_31_Protiklady,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_09_Vstupní_periférie TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_18_Slovní.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jana Neradová NÁZEV:VY_12_INOVACE_02A_21_Češi a Slováci za 2.světové války TEMA:Dějiny.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Tichotová NÁZEV: VY_12_INOVACE_01B_10_Vladislav Vančura: Rozmarné.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
BAŽANT OBECNÝ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA
VY__III/2__INOVACE__205 FYZIKA MĚSÍC.
Autor: PaedDr. Jana Čechová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Věta se skládá ze slov Název školy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZÁJMENA – ON, JENŽ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Příchod Slovanů, praotec Čech.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Příbor, Dukelská 1346,příspěvková org.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV DIGITÁLNÍHO UČEBNÍHO MATERIÁLU: Pověst O praotci Čechovi
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.04_Čtení_s_porozuměním.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor:
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_09_Kocůrková
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Tichotová NÁZEV: VY_12_INOVACE_01A_31_Ernest Hemingway: Stařec a moře TEMA: Světová literatura 20. století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 11. července 2013

ANOTACE Tento materiál slouží k výuce v hodinách české literatury ve 4. ročníku 4letého studia a 6. ročníku 6letého studia, časově je koncipován na jednu vyučovací hodinu. Cílem je seznámit žáky s Hemingwayovým Starcem a mořem a motivovat je k jeho přečtení. Materiál slouží k procvičování čtenářské gramotnosti - porozumění čtenému textu, přemýšlení o něm, vyhledávání informací. Práce s materiálem je variabilní, je možné použít slide 10 i jako motivaci na úvod hodiny. Svá řešení žáci zapisují na interaktivní tabuli digitálním perem, označují části textu, které jsou klíčové pro řešení jednotlivých úkolů, potřebné doplňující informace vyhledávají na internetu. Materiál je určen k interaktivní výuce.

STAŘEC A MOŘE Ernest Hemingway

Jaký typ charakteristiky používá autor v  úryvku A? Jaký slohový postup převažuje? Jaké asociace ve vás vyvolává stáří?

A/ Byl starý, jezdil sám na člunu rybařit do Golfského proudu a už čtyřiaosmdesát dnů nic nechytil. Prvních čtyřicet dnů s sebou měl chlapce. Ale po čtyřiceti dnech bez ryb rodiče chlapci řekli, že stařec je už úplně salao, tedy smolař toho nejhoršího ražení, a chlapec se na jejich příkaz dal na jinou loď, která během prvního týdne chytila hned tři jaksepatří velké ryby. Chlapci bylo smutno, když viděl, jak se stařec vrací den co den s prázdným člunem, a pokaždé mu šel pomoci odnést buď klubka šňůr, nebo špičatý hák, harpunu a plachtu smotanou okolo stěžně. Plachta měla záplaty z pytlů od mouky; jak byla svěšená, vypadala jako vlajka trvalé porážky. Stařec byl hubený a vychrtlý, s hlubokými vráskami na zátylku. Tváře mu místy zhnědly neškodnou rakovinou kůže od odrazu slunce v tropickém moři. Hnědé skvrny se mu táhly po krajích obličeje až dolů a ruce měl rozryté hlubokými jizvami od tahání šňůr s těžkými rybami. Ale žádné z těch jizev nebyly čerstvé. Byly staré jako jámy vymleté v bezrybé poušti. Všechno na něm bylo staré s výjimkou očí. Ty měly stejnou barvu jako moře a jejich pohled byl veselý a nezlomený.1

V úryvku B zdůvodněte interpunkci.

B/ Když se vrátil, stařec v židli spal a slunce už zapadlo B/ Když se vrátil, stařec v židli spal a slunce už zapadlo. Chlapec sebral z postele starou vojenskou přikrývku a roztáhl ji přes opěradlo židle a starci přes ramena. Byla to zvláštní ramena, stále měla sílu, ačkoli již byla velmi stará. I starcova šíje byla pořád silná a záhyby kůže na ní nebyly tak zřetelné, když spal a hlava mu padala dopředu. Košili měl tolikrát záplatovanou, že vypadala stejně jako plachta, a záplaty byly sluncem vybělené do mnoha různých odstínů. Starcova hlava však byla velmi stará. Když měl zavřené oči, jeho tvář byla zcela bez života. Noviny mu ležely na kolenou a váha jeho ruky je tam ve večerním větříku přidržovala. Byl bos. Chlapec ho nechal být, a když se vrátil, stařec ještě spal. „Vstávej, dědo,“ řekl chlapec a položil mu ruku na koleno. Stařec otevřel oči a chviličku se vracel z velké dálky. Pak se usmál. „Co to máš?“ zeptal se. „Večeři,“ řekl chlapec. „Dáme si večeři.“ „Ani nemám moc hlad.“ „Pojď jíst. Rybařit a nejíst, to nejde.“2

Jaký je vztah chlapce k Santiagovi (starcovi)? Na základě úryvků se pokuste charakterizovat Manolina (chlapce). Jako domácí úkol napište Manolinovu charakteristiku (150 slov), použijte řešení úkolu 5 a svoji fantazii.

C/ Chlapec odešel. K jídlu si nesvítili a stařec si svlékl kalhoty a zalezl do postele potmě. Nastrkal si noviny do kalhot a smotal je jako polštář. Zabalil se do deky a usnul na dalších starých novinách, jež pokrývaly péra postele.3 Tento úryvek nejlépe vystihuje slovo: únava – zoufalství – samota – chudoba, své rozhodnutí zdůvodněte.

Vyhledejte filmová zpracování této knihy a okomentujte výběr hlavního hrdiny. Odpovídá vašim představám? Na Wikipedii vyhledejte, kde se kniha odehrává a jaké je spojení Hemingwaye s tímto místem.

CITACE 1HEMINGWAY, Ernest. Stařec a moře [online], str. 3. [cit. 16.7.2013]. Dostupný na WWW: http://www.sesity.net/elektronicka-knihovna/starec-a-more.pdf 2HEMINGWAY, Ernest. Stařec a moře [online], str. 8. [cit. 16.7.2013]. Dostupný na WWW: http://www.sesity.net/elektronicka-knihovna/starec-a-more.pdf 3HEMINGWAY, Ernest. Stařec a moře [online], str. 11. [cit. 16.7.2013]. Dostupný na WWW: http://www.sesity.net/elektronicka-knihovna/starec-a-more.pdf