VY_32_INOVACE_03_Lišejníky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Advertisements

Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Zeměpis, průmysl Ročník: 9.
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_482_Vlasové ústrojí NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
HOUBY Vřeckovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_11_Cukry.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_3001_LICHVA Téma: Pojem _ LICHVÁŘSKÉ PRAKTIKY Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_7_Mechorosty,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
LIŠEJNÍKY ( LATINSKY LICHEN). CHARAKTERISTIKA LIŠEJNÍKU -Složené organismy, které podle systému řadíme do říše hub -- mají velmi rozmanitý vzhled a velikost,
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Uhlík C Carboneum Chemický prvek, který je základním stavebním kamenem
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_5/12_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název vzdělávacího materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Lišejníky - Lichenes.
Lišejníky.
Název vzdělávacího materiálu
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
VY_32_INOVACE_17_Trávicí soustava 2. část
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Výtvarné umění starověkého Egypta
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_06_Živočišná buňka
Název školy: Základní škola Městec Králové
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Lišejníky - podvojné organizmy
Neživá příroda - vzduch
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky.
VY_32_INOVACE_26_Opakování - houby
LIŠEJNÍKY tundra.
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_03_Lišejníky Identifikátor školy: 600 150 569 Jméno autora: Ivana Kašpárková Datum vytvoření: 17. 7. 2012 Šablona VY_32_INOVACE_03_Lišejníky Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, přírodovědná praktika, shrnutí - lišejníky Ročník: 7., 8., 9.

Anotace: DUM je určen pro výklad nového učiva nebo zopakování probrané látky, na konci je zařazen test k opakování probraných pojmů.

L i š e j n í k y Lišejníky jsou organismy, jejichž stélku tvoří vlákna hub a buňky sinic nebo řas. Jsou příkladem těsné symbiózy neboli mutualismu.

Řasy (sinice) získávají prostřednictvím houbových vláken vodu a minerální látky, houbě řasa poskytuje organické látky vytvořené fotosyntézou. První lišejníky se objevují už v mladších prvohorách. Lišejníky se vyskytují od rovníku k pólům; nacházíme je na holé půdě, trouchnivějícím dřevě, borce stromů, kamenech, skalách i ve vysokohorských oblastech, polárních oblastech (extrém v Antarktidě – lišejníky zcela uvnitř kamenů) a pouštích. Spolu se sinicemi a řasami jsou lišejníky považovány za průkopníky života (pionýrské organismy) na holých skalách, jejichž povrch narušují látkami, které vylučují. Jsou velmi citlivé na znečištěné prostředí a proto jich bývá využíváno jako bioindikátorů čistoty ovzduší. Na místech, kde je prostředí velmi znečištěné, se nevyskytují. Těmto místům se také říká lišejníková poušť. Stélka lišejníků hromadí radioaktivní spady z ovzduší. Některé druhy lišejníků se využívají ve farmaceutickém (pukléřka islandská) nebo potravinářském průmyslu, vzácně jako potrava, potrava pro zvěř; některé druhy se používají v lidovém lékařství, pro výrobu barviv, v parfumerii aj.

terčovka bublinatá hávnatka psí pukléřka islandská vousatec

mapovník zeměpisný provazovka dutohlávka sobí stužkovec

Test vědomostí o lišejnících Co je lišejník? Co je symbióza? Jak se nazývá těsná symbióza? Kde se lišejníky vyskytují? Kde se lišejníky nevyskytují? Jak se těmto místům říká? Jaký je význam lišejníků, k čemu se používají? Vyjmenuj alespoň 4 druhy lišejníků.

Jak se nazývá těsná symbióza? Kde se lišejníky vyskytují? Správné odpovědi: Co je lišejník? Co je symbióza? Jak se nazývá těsná symbióza? Kde se lišejníky vyskytují? Kde se lišejníky nevyskytují? Jak se těmto místům říká? Jaký je význam lišejníků, k čemu se používají? Vyjmenuj alespoň 4 druhy lišejníků. Lišejník je organismus, jehož stélku tvoří vlákna hub a buňky sinic nebo řas. Symbióza je soužití dvou organizmů, oba organizmy z tohoto soužití mají prospěch. mutualismus Lišejníky se vyskytují od rovníku k pólům; nacházíme je na holé půdě, trouchnivějícím dřevě, borce stromů, kamenech, skalách i ve vysokohorských oblastech, polárních oblastech (extrém v Antarktidě – lišejníky zcela uvnitř kamenů) a pouštích. Lišejníky se nevyskytují na místech, kde je prostředí velmi znečištěné. Těmto místům se říká lišejníková poušť. Jsou bioindikátory znečištění ovzduší, stélky pohlcují i radioaktivní spady z ovzduší. Některé druhy lišejníků se využívají ve farmaceutickém (pukléřka islandská) nebo potravinářském průmyslu, vzácně jako potrava, potrava pro zvěř; některé druhy se používají v lidovém lékařství, pro výrobu barviv, v parfumerii aj. terčovka bublinatá, hávnatka psí, pukléřka islandská, vousatec, provazovka, dutohlávka sobí, mapovník zeměpisný, stužkovec

http://jovibarba. svon. cz/picture/foto/druhy/hypogymnia_physodes_min http://jovibarba.svon.cz/picture/foto/druhy/hypogymnia_physodes_min.jpg http://jovibarba.svon.cz/picture/foto/druhy/bryoria_sp_min.jpg http://jovibarba.svon.cz/picture/foto/druhy/candelariella_reflexa_max.jpg http://files.pramenzdravi.webnode.cz/system_preview_detail_200000072-ec98aed928/pukléřka%20islandská.jpg http://jovibarba.svon.cz/picture/foto/druhy/rhizocarpon_geographicum_min.jpg http://jovibarba.svon.cz/picture/foto/druhy/usnea_lapponica_min.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/72/Cladonia_rangiferina.jpeg/258px-Cladonia_rangiferina.jpeg http://jovibarba.svon.cz/picture/foto/druhy/ramalina_farinacea_min.jpg http://vyuka.gymkc.cz/biowiki/images/Li%C5%A1ej.jpg http://www.hvlfoto.cz/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1845&g2_serialNumber=3 http://vyuka.gymkc.cz/biowiki/index.php/Li%C5%A1ejn%C3%ADky