NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_ Živočichové ve volné přírodě – Hmyz TÉMA: Člověk a jeho svět, Prvouka 2. ročník, Hmyz DATUM TVORBY: 23. října 2013 ČÍSLO PROJEKTU: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3424
ANOTACE Digitální učební materiál využívá především znalosti žáků z předchozí hodiny – výklad vyučujícího o hmyzu a práci s učebnicí. Vhodně na něj navazuje obrázky a otázkami. Žáci pracují samostatně na PC stanovištích nebo pod vedením učitele na IT a využívají v diskuzi s učitelem i své znalosti z přírody. Odpovědi žáci nachází pod obrázky na snímku nebo u vyučujícího. Snímky 5, 6, 8 a 10 jsou zpracovány i jako prezentace (využíváme hlavně klikání). Na závěr je uvedeno několik druhů hmyzu, který člověku škodí. Žáci samostatně doplní další druhy ze svých znalostí (veš, blecha, mol…)
Živočichové ve volné přírodě H M Y Z
SLOŽ PÍSMENKA, co vidíš na obrázku? Klikej! T Ý U K R B O MOTÝL K A N E S U O H ------------------------------- BROUK HOUSENKA -------------------------- ---------------------------------
Stavba těla hmyzu Spočítej: 1. Kolik má hmyz nohou? 3 6 8 1B 2A 3A 2. Kolik má hmyz tykadel? 2 8 3 1B 2A 3A 3. Kolik má hmyz křídel? 2 páry nebo žádné 3 páry 1 pár nebo žádné Odpovědi hledej pod obrázky.
CO VIDÍŠ NA OBRÁZKU? A. ÚL ? B. MRAVENIŠTĚ ? MRAVENIŠTĚ Odpovědi hledej pod obrázky. JEHLIČÍ,VĚTVIČKY… Z čeho je postavené mraveniště? Najdeš mravence?
MRAVENEC LESNÍ Prohlédnete si obrázek mravence a odpovězte: Kolik má nohou? Odkud mu rostou nohy? Co má na hlavě? Jaký má zadeček? Jakou má barvu? 6 Z HRUDI 2 TYKADLA KULATÝ REZAVOU A ČERNOU Odtáhni obrázek nebo na něj klikni.
CO JE NA TOMTO OBRÁZKU ? A. MEDOVÁ PLÁSTEV B. VČELÍN MED NEKTAR Obr. MEDOVÁ PLÁSTEV Otázky: úlu nektar a pyl opyluji med MED VČELY PŘEZIMUJÍ V _______________. NA JAŘE SBÍRAJÍ ___________A_____. PŘITOM KVĚTY __________________. V ÚLU VYTVÁŘEJÍ ________________ . NEKTAR ÚLU PYL OPYLUJÍ
HMYZ PŘINÁŠÍ NEJEN UŽITEK. ALE I ŠKODÍ ! Stromy zničené lýkožroutem smrkovým Mandelinka bramborová se živí listy brambor Housenka běláska zelného si ráda pochutnává na listové a košťálové zelenině. Podívej se pod růžový nadpis. Jmenuj některý další hmyz, který škodí člověku. Blecha, veš, mol, štěnice..
A NA ZÁVĚR JEŠTĚ HRA DO PŘÍRODY – hra pro 2 a více družstev Mravenci vynášejí své kukly na sluníčko, aby je ohřálI. Za pomoci rolí papíru nebo starých obvazů či pruhů látky obalte některého kamaráda z družstva, pak ho všichni uchopte - spolupracujte jako mravenci při práci. Odneste ho k vyznačené metě. KDO ZVÍTĚZÍ? Hodnotí se nejen rychlost, ale i to, jestli se zabalení nerozmotalo. HEZKOU ZÁBAVU!
ZDROJE Scott Bauer, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Colorado_potato_beetle.jpg Soebe, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Carabus_auratus_with_prey.jpg Učebnice: PRVOUKA 2 Napsaly: PaedDr. Hana Mühlhauserová; PaeDr: Jaromíra Svobodová Nová škola, s.r.o., 2013 Metodický materiál IS a SEV „Pod skálou“ Stožec Ostatní fotografie - vlastní fotogalerie autorky www.office.microsoft.com