AUTOMATICKÉ ZAPÍNANÍ SVĚTEL MOTOROVOVÉHO VOZIDLA TSM 1202 Zpracoval: Ing. Marek Šimčák Ph.D. Ing. Bc. Miloslav Otýpka
Číslicová technika a praxe Pro řadu praktických aplikací je vhodné analogové obvody nahradit číslicovými. Zapojení je jednodušší, levnější a jeho pracovní stavy jsou jednoznačně definované. Odpadá zdlouhavé seřízení a nastavení pracovních bodů. Vše je řízeno programem mikroprocesoru.
Zabezpečí rozsvícení světel až po nastartování motoru Automatické spínače světel zajišťují dodržování vyhlášky o povinnosti denního svícení. Zabezpečí rozsvícení světel až po nastartování motoru a jejich zhasnutí, po jeho zastavení. Chod motoru rozpozná elektronika ASS z napětí palubní sítě, není nutné se připojovat na žádný jiný signál např. tlak oleje nebo dobíjení. Jsou vybavené akustickou signalizací zapnutí i vypnutí světel a nenarušují funkci hlavního spínače světel.
TSM je přístroj, zabezpečující automatické zapínání světel u motorových vozidel. TSM je doplňkové zařízení, které se připojuje ke stávající elektroinstalaci motorového vozidla paralelně. TSM představuje moderní elektronický prvek automobilové techniky, založený na progresivní koncepci využití číslicové techniky.
Technické údaje Jmenovité napětí: 12V ss (10 – 15V) Klidový odběr bez sepnutých relé: 4 mA Rozsah pracovních teplot: - 40°C až +85°C Indikace chodu motoru: +12V svorka A7 Zatížitelnost svorky A2: 15 A Zatížitelnost svorek A3, A4, A5: 3 A
Montážní schéma
Funkce zařízení Funkce automatického zapínání světel je aktivní, nejsou-li v okamžiku nastartování vozidla světla zapnuta ručně. Po nastartováni motoru se po 1 s rozsvítí světla obrysová a po následujících 10 s i světla potkávací, případně dálková. Po vypnutí motoru dojde k okamžitému zhasnutí potkávacích, případně dálkových světel a po uplynutí prodlevy přibližně 10 s zhasnou i světla obrysová. Zapnou-li se za jízdy původním spínačem světla ručně, automatická funkce se vypne a platí ruční nastavení. Dalším nastartováním vozidla se automatická funkce TSM obnoví.
Montážní postup I a) Před instalací prověřte, že proudový odběr jednotlivých okruhů světel nepřesahuje povolené mezní hodnoty výstupů TSM. b) Instalace provádějte s odpojeným akumulátorem, vypnutým zapalováním a vypnutými světly. c) V případě manipulace s akumulátorem vozidla, které je vybaveno airbagem, nesmí být nikdo v kabině. d) Zařízení instalujte pod palubní desku. Nové vodiče dimenzujte tak, aby respektovaly požadované proudové zatížení a fixujte je k původním kabelovým svazkům. e) Konektory připojujte k vodičům pouze vhodným nástrojem, který je k této operaci určený. U každého vodiče vždy zkontrolujte kvalitu provedeného spoje a zabezpečte, aby připojený konektor byl řádně a pevně elektricky připojen.
Montážní postup II Přívodní vodič +12V připojte co nejblíže přívodu napětí k vypínači světel - do přívodu pojistku 25A. g) Výstup pro potkávací a dálková světla zapojte do přívodu vedoucímu k přepínači potkávacích a dálkových světel. h) Výstup na pravou větev obrysových světel slouží zároveň i jako vstup, který sleduje ruční zapnutí parkovacích světel. i) Vstup A7 „nastartováno“ reaguje na spojení s kladným pólem +12 V a připojte jej na indikaci dobíjení nebo mazání. j) Jako poslední operaci proveďte připojení akumulátoru. Některé automobily vybavené airbagem vyžadují připojení akumulátoru při zapnutém klíčku zapalování. V takovém případě bude TSM zprovozněn až po jeho vypnutí.
Vnější pohled na TSM
Schéma zapojení TSM
Rozpiska součástek I
Rozpiska součástek II
Programování mikroprocesoru Lukáš Olivík SE 4 SŠ – COPT Kroměříž na odborné praxi programuje mikroprocesor pro automatiku spínání světel
Praktické provedení TSM 1202 (pohled TOP) Výkonové diody Spínací relé
Praktické provedení TSM 1202 (pohled BOTTOM) Naprogramovaný mikroprocesor SMD 2x tranzistor SMD
Obdobné komerční výrobky X
Použité zdroje: Malina, V.: Digitální technika, nakladatelství KOOP, České Budějovice , 1996 Firemní dokumentace Czech Space Research Centre Kroměříž http://www.kuncicky.cz http://www.vincode.cz http://www.hyperzbozi.cz http://www.alarmservis.com