Filozofové odpovědnosti: židovská filozofie reagující na holocaust

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
přednáška Environmentální etika
Advertisements

Přes evropu k polis Evropský rok občanů Petr Lebeda Evropský dům, 16. ledna 2013.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.

Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
Zdravé město J I L E M N I C E Fórum, 11. dubna 2013.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Náboženství a fanatismus
Marca Aurelia Téma: Řím za Marca Aurelia Téma: Řím za 1
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Hodnocení sluchu hendikepovými testy.
Integrace cizinců v Brně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Vývoj liberální demokracie a úskalí korupce
Základní informace o poskytovateli
Přístupový systém aneb kontrola vstupů
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Postmoderní společnost
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Filozofické disciplíny
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Název projektu: Moderní škola
Má země Česká republika.
ZDRAVÍ JAKO HODNOTA.
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Životní cyklus.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kdo za to může? Ez 18,25-30.
Novověká filozofie - Racionalismus
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Římská republika.
Hledáme klíč k právům dětí
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Věda a etika.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Transkript prezentace:

Filozofové odpovědnosti: židovská filozofie reagující na holocaust „ Řeknu-li o svévolníkovi: ‚Svévolníku, zemřeš,‘ a ty bys nepromluvil a nevaroval ho před jeho cestou, ten svévolník zemře za svou nepravost, ale za jeho krev budu volat k odpovědnosti tebe. “ Ezechiel 33, 8 Přednáška 9. 5. 2011 Environmentální etika

Šok z holocaustu Selhání příslibů modernity Jobova otázka (Jak to Bůh mohl dopustit?) Koncept trpícího Boha Situace post-moderny (X totalitě snaze „myslet Jedno“) Jonas, Lévinas, Arendtová

Hannah Arendt Studium fenomenologie Romance s Heidegrem Analýza totalitarizmu Organizace a propaganda Totální X osobní odpovědnost Koncept dvou životů Politická akce (environmentální občanství) Kritika konzumerismu a dělby odpovědnosti

Hans Jonas Trpící Bůh a lidská svoboda Princip odpovědnosti – postkantovský (nový imperativ) přežití lidstva morální reflexe a úkol kritika utopie (X technickému optimizmu) odpovědnost rodiče a státníka (totalita, kontinuita, strach o budoucnost) moc nad mocí, která nás ohrožuje odpovědnost budoucím generacím (ne přírodě) heuristika strachu (zranitelnost) politika základem e. odpovědnosti

Emanuel Lévinas: Etický obrat: odpovědnost předchází Svobodě (autonomii) odpovědnost vztahu, dialogu (každý) proti totalizaci (nadřazení svobody druhého) odpovědnost za tvář (za Jiné) – věčné Ty propojenost (utrpení jednoho=utrpení všech) –trpí lidství zabít = vzdát se pochopení (probl. použití moci X přírodě) buber, vnímání, osobní postoj – správcovská etika Etika správcovství X Lynn White

„ Neodpovím-li sám za sebe, kdo za mne odpoví „ Neodpovím-li sám za sebe, kdo za mne odpoví? Ale odpovídám-li jen sám za sebe, jsem to ještě já? “ — Talmud, Pirke Avot 6a Děkuji za Vaši pozornost!