Filozofové odpovědnosti: židovská filozofie reagující na holocaust „ Řeknu-li o svévolníkovi: ‚Svévolníku, zemřeš,‘ a ty bys nepromluvil a nevaroval ho před jeho cestou, ten svévolník zemře za svou nepravost, ale za jeho krev budu volat k odpovědnosti tebe. “ Ezechiel 33, 8 Přednáška 9. 5. 2011 Environmentální etika
Šok z holocaustu Selhání příslibů modernity Jobova otázka (Jak to Bůh mohl dopustit?) Koncept trpícího Boha Situace post-moderny (X totalitě snaze „myslet Jedno“) Jonas, Lévinas, Arendtová
Hannah Arendt Studium fenomenologie Romance s Heidegrem Analýza totalitarizmu Organizace a propaganda Totální X osobní odpovědnost Koncept dvou životů Politická akce (environmentální občanství) Kritika konzumerismu a dělby odpovědnosti
Hans Jonas Trpící Bůh a lidská svoboda Princip odpovědnosti – postkantovský (nový imperativ) přežití lidstva morální reflexe a úkol kritika utopie (X technickému optimizmu) odpovědnost rodiče a státníka (totalita, kontinuita, strach o budoucnost) moc nad mocí, která nás ohrožuje odpovědnost budoucím generacím (ne přírodě) heuristika strachu (zranitelnost) politika základem e. odpovědnosti
Emanuel Lévinas: Etický obrat: odpovědnost předchází Svobodě (autonomii) odpovědnost vztahu, dialogu (každý) proti totalizaci (nadřazení svobody druhého) odpovědnost za tvář (za Jiné) – věčné Ty propojenost (utrpení jednoho=utrpení všech) –trpí lidství zabít = vzdát se pochopení (probl. použití moci X přírodě) buber, vnímání, osobní postoj – správcovská etika Etika správcovství X Lynn White
„ Neodpovím-li sám za sebe, kdo za mne odpoví „ Neodpovím-li sám za sebe, kdo za mne odpoví? Ale odpovídám-li jen sám za sebe, jsem to ještě já? “ — Talmud, Pirke Avot 6a Děkuji za Vaši pozornost!