Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_06 Tematická oblast: PŘEVODOVKY Téma: Pojistná ústrojí Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Metodický pokyn Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Pojistná ústrojí Účel: zabránit samovolné zařazení rychlostního stupně, udržovat zařazený rychlostní stupeň v záběru, zajistit zasunutí posuvných ozubených kol do záběru na celou šířku zubů, zabraňovat samovolné vyskočení zařazeného rychlostního stupně, zabraňovat současnému zařazení dvou rychlostních stupňů, zajistit neutrální polohu všech rychlostních stupňů pro jízdu vpřed při zařazení zpětného chodu.
Pojistná ústrojí Kuličková západka: Pojišťuje polohu posuvného kola nebo přesuvné objímky zubové či synchronizační spojky. V otvorech nálitků víka skříně převodovky, nebo v její stěně, jsou uloženy pojistné kuličky 1, přitlačované pružinkami 2 do výřezů v řadících tyčkách 3. V každé řadící tyčce jsou tři výřezy. Prostřední pro neutrální polohu a dva krajní pro polohu příslušného zařazeného rychlostního stupně.
Pojistná ústrojí Zámek řazení: Účelem zámku řazení je zabránit současnému zařazení dvou rychlostních stupňů. Zámek je vložen mezi tři řadící tyčky označených 1, 2 a 3. Skládá se ze dvou kuliček 4, které jsou vloženy mezi řadící tyčky a zapadají do jejich výřezů. Mezi kuličky je vložený kolíček 5, který prochází prostřední tyčkou. Při řazení některého rychlostního stupně se posune příslušná tyčka, vytlačí kuličku z výřezu a zablokuje tak pohyb ostatních tyček. Zámek řazení bývá obvykle umístěn na stejném místě jako pojistné ústrojí a bývá s ním kombinován.
Pojistná ústrojí Kulisa pod víkem převodovky: Při řazení vede palec řadící páky ve svých výřezech a tím zabraňuje současnému zařazení dvou rychlostních stupňů. Legenda: 1 – řadící páka 2 – kulový čep 3 – podélný kolík 4 – palec řadící páky 5 – kulisa
Pojistná ústrojí Zámek zpětného chodu: Účelem zámku zpětného chodu je nedovolit náhodné zařazení zpětného chodu. Konstrukčně se realizuje třemi způsoby: 1. Povytažením řadící páky: Nákružek 3 na řadící páce 1 a zarážka 4 brání zařazení zpětného chodu (obr. a). Povytažením řadící páky 1 a po překonání odporu pružiny 2 se nákružek 3 dostane nad zarážku 4 a lze zařadit zpětný chod (obr. b).
Pojistná ústrojí Zámek zpětného chodu: 2. Aretací na řadící páce: Pro zařazení ZCH je nutno povytáhnout aretační pojistku, která je posuvně uložena v horní části řadící páky. 3. Zvýšením úsilí na řadící páce Pro zařazení zpětného chodu je nutno zatlačením řadící páky zatlačit čep uložený na pružině, aby se řadící páka dostala do záběru s příslušnou řadící tyčkou.
Pojistná ústrojí OPAKOVÁNÍ: 1. Jaký účel plní pojistná ústrojí? 2. Z čeho se skládá a jak funguje kuličková západka? 3. Popište funkci zámku řazení. 4. Jakými způsoby je zabráněno nežádoucímu zařazení zpětného chodu?
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN 80-86706-13-3. JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN 978- 80-87143-04-9. Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.