Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12_A_13 Tematická oblast: Konstrukce podvozku Téma: Brzdy Autor: Mgr. Jaroslav Hrůza Datum vytvoření: září 2012
Anotace Metodický pokyn Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Brzdy 1. Účel: Zpomalit vozidlo Zastavit vozidlo Zajistit vozidlo proti pohybu
Brzdy 2. Rozdělení A) Dle zdroje: přímočinné (táhla, lanka) přetlakové
Brzdy Strojní = k brždění se využívá tlaková energie. Odlehčovací =retardér, výfuková brzda
Brzdy B) Dle principu brždění: Výfukové Aerodynamické Elektromagnetické Kapalinové
Brzdy Přímočinná (je přímo přenášena řidičem a to prostřednictvím lanovodu, táhla, popř. kapaliny)
Brzdy Přímočinné s posilovačem Legenda: Brzdový pedál Posilovač brzd Hlavní brzdový válec Nádobka na brzdovou kapalinu s brzdovou kapalinou Přední kotoučové brzdy Zátěžový regulátor Zadní bubnové brzdy
Brzdy Nepřímočinné (strojní představované vzduchotlakými brzdami)
Brzdy Kapalinový převod: Tlak vyvolaný vnější silou, která působí na povrch kapaliny v uzavřené nádobě, je ve všech místech kapaliny stejný. – Pascalův zákon U kapalinových brzd je tlak tvořen brzdovým pedálem, který působí na píst v hlavním brzdovém válci. Kapalina přenáší tlakovou sílu na pístky.
Brzdy B) Odlehčovací (výfuková brzda, Retarder)
Brzdy Otázky: Jaký je účel brzdy? a)přenést hnací sílu b)zajistit dostatečný kontakt kola s pneumatikou c)zpomalit, zajistit a zastavit vozidlo K jakému účelu využíváme odlehčovací brzdy? a)zpomalení, udržení rychlosti vozidla například při jízdě z kopce b)k vyrovnání hnacích a hnaných otáček c)ke zrychlení závodních motocyklů Odpovědi:1. c), 2. a)
Brzdy Použitá literatura: K. Horejš, V. Motejl a kol., PŘÍRUČKA PRO ŘIDIČE A OPRAVÁŘE AUTOMOBILŮ I. DÍL PODVOZEK MOTOROVÉHO VOZIDLA, Liteera Brno 2008, ISBN 978-80-85763-42-3, 4.vyd., 358 s. Z, Jan, B. Žďárský , J. Čupera, AUTOMOBILY PODVOZKY 1, nakl. Avid, Brno 2009, ISBN 978-80- 87143- 11- 7 2. vyd., 245 s.