Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 8 – Mocniny s celočíselným exponentem – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Advertisements

MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
MATEMATIKA Mocniny s celým mocnitelem. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Sčítání a odčítání mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu:
Mocniny s racionálním exponentem I.
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
MATEMATIKA Funkce.
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
Lineární rovnice a nerovnice I.
(2a2 – b) . (-5a) 3a . (4a + 5) (2x + 3y) . (5x – 4y)
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
MATEMATIKA Procenta II.
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Autor: Ing. Jitka Michálková
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Určování druhé mocniny velkých čísel a čísel desetinných
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
MATEMATIKA Čísla přirozená – základní početní operace.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Rovnice základní pojmy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Druhá mocnina a odmocnina
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA Mocniny s racionálním exponentem
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA Objem a povrch jehlanu 2.
MATEMATIKA Desetinná čísla.
Matematika + opakování a upevňování učiva
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Početní operace se složenými zlomky
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
MATEMATIKA Goniometrické funkce Příklady 2.
20 MNOHOČLENY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mocniny Druhá mocnina.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Podobnost trojúhelníků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi MATEMATIKA Mocniny s přirozeným mocnitelem - pravidla pro počítání s nimi

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III-2-02-02_Mocniny_a_odmocniny Autor: Mgr. Jitka Vyhlídalová Tematický okruh: Matematika Ročník: I. Datum tvorby: 10.2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová

Mocniny s přirozeným mocnitelem Co znamená zápis 𝑎 𝑛 , kde 𝑛∈𝑁? Mocnina 𝑎 𝑛 (čteme a na n-tou), kde n je přirozené číslo, je součin n čísel a, tzn. 𝑎 𝑛 =𝑎∙𝑎∙𝑎…∙𝑎. Jak nazýváme proměnné v zápisu mocniny? mocnitel - exponent 𝑎 𝑛 mocnina základ mocniny

Mocniny s přirozeným mocnitelem Při počítání s mocninami s přirozeným mocnitelem lze využívat následující pravidla: Násobení mocnin se stejným základem – základ opíšeme, exponenty sečteme. 𝑎 𝑚 ∙ 𝑎 𝑛 = 𝑎 𝑚+𝑛 Př.: 5 3 ∙ 5 4 = 5∙5∙5 ∙ 5∙5∙5∙5 = 5 7 = 5 3+4 Dělení mocnin se stejným základem – základ opíšeme, exponenty odečteme. 𝑎 𝑚 : 𝑎 𝑛 = 𝑎 𝑚 𝑎 𝑛 =𝑎 𝑚−𝑛 7 5 : 7 3 = 7 5 7 3 = 7∙7∙7∙7∙7 7∙7∙7 =7∙7= 7 2 = 7 5−3 Př.:

Mocniny s přirozeným mocnitelem Umocňování mocniny – základ opíšeme, exponenty vynásobíme. 𝑎 𝑚 𝑛 = 𝑎 𝑚∙𝑛 Př.: 2 3 2 = 2 3 ∙ 2 3 = 2∙2∙2 2∙2∙2 = 2 6 = 2 3∙2 Umocňování součinu – každý činitel umocníme zvlášť. 𝑎∙𝑏 𝑛 = 𝑎 𝑛 ∙ 𝑏 𝑛 Př.: 3∙5 4 = 3 4 ∙ 5 4 Umocňování zlomku – umocníme zvlášť čitatel, zvlášť jmenovatel. 𝑎 𝑏 𝑛 = 𝑎 𝑛 𝑏 𝑛 3 4 5 = 3 5 4 5 Př.:

Mocniny s přirozeným mocnitelem Vypočítejte: 𝑎) 2∙5 2 = 10 2 =100 𝑑) 4 3 1 = 4 3 =64 𝑒) 6 5 6 3 = 6 2 =36 𝑏) 2 4 ∙ 2 2 = 2 6 =64 𝑐) −2 2 3 = 4 3 =64 𝑓) 2 6 ∙ 5 6 = 2∙5 6 = 10 6 =1 000 000 Př.: Zapište 𝑎) 16 12 jako mocninu se základem 2: 16 12 = 2 4 12 = 2 48 𝑏) 81 6 jako mocninu se základem 3: 81 6 = 3 4 6 = 3 24 𝑐) 128∙16 jako mocninu se základem 2: 128∙16= 2 7 ∙ 2 4 = 2 11 𝑑) 15 30 jako součin mocnin se základem 3 a 5: 15 30 = 3∙5 30 = 3 30 ∙ 5 30

Mocniny s přirozeným mocnitelem Vypočítejte pomocí pravidel pro počítání s mocninami: 𝑎) 1 3 2 ∙ 1 3 2 = 1 3 2 ∙ 1 3 2 = 1 3 4 = 1 81 𝑏) 3 4 5 ∙ 4 3 3 6 = 3 5 4 5 ∙ 4 3 3 6 = 1 4 2 ∙3 = 1 16∙3 = 1 48 𝑐) 3 2 2 ∙ 2 3 4 = 3 2 2 ∙ 2 4 3 4 = 2 3 3 2 = 8 9 𝑑) − 5 8 4 : − 5 8 3 =− 5 8

Mocniny s přirozeným mocnitelem Rozhodněte, zda je pravda: Př.: ANO NE Při násobení mocnin se stejným základem se jejich exponenty můžou sčítat. Mocnina se záporným základem je vždy záporné číslo. Součin mocnin s lichými exponenty je vždy liché číslo. Podíl mocnin se stejným exponentem je roven mocnině podílu s tímto exponentem. ANO NE ANO NE ANO NE

Mocniny s přirozeným mocnitelem Bez počítání rozhodněte, zda jsou uvedená čísla kladná nebo záporná: Záporné číslo umocněné lichým mocnitelem 𝑎) − 4 3 7 = −4 21 <0 𝑏) − 1 99 8 ∙ − 1 99 3 = − 1 99 11 Záporné číslo umocněné lichým mocnitelem <0 𝑐) 7− 2 3 2 >0 Číslo umocněné sudým mocnitelem 𝑑) −2 10 ∙ −2 10 = −2 20 >0 Číslo umocněné sudým mocnitelem

Anotace: Tato prezentace slouží k procvičení a upevnění dovednosti výpočtu mocnin s přirozeným mocnitelem s využitím pravidel pro počítání s mocninami. Použité zdroje: doc. RNDr. Emil Calda, CSc.: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 1. díl, 1. vydání 2002, Prometheus, ISBN 80-7196-253-8 RNDr. Peter Krupka, Ph.D.: Matematika pro střední školy – 1. díl, 1. vydání 2012, DIDAKTIS, ISBN 978-80-7358-197-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová