HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29
Tělesa jsou tvořena z látek. Každé těleso obsahuje určité množství látky. Množství látky v tělese určuje hmotnost.
Hmotnost je fyzikální veličina označení …..m základní jednotka…..kg další odvozené jednotky: miligram… mg 0,001 g gram…….g 0,001 kg metrický cent…q 100 kg tuna……….t 1000 kg
Jak měříme hmotnost těles? Měření hmotnosti nazýváme VÁŽENÍ K vážení používáme VÁHY HISTORICKÉ MODERNÍ váhy se závažími váhy digitální
Praktický úkol – zjištění hmotnosti těles Žáci se rozdělí do 4 skupin. Postup práce: pomocí digitálních vah zjistěte hmotnost těles, výslednou hmotnost zapište a seřaďte tělesa od nejlehčích po nejtěžší (přesnost hmotnosti těles - 0,1 g) Pomůcky: digitální váhy, 5 těles, psací potřeby
ÚKOL Vysvětli, co mají společného rovnoramenné váhy a dětská houpačka?
ODPOVĚĎ Váhy i houpačka využívají schopnosti porovnat hmotnosti těles umístěných na opačných ramenech. Rovnoramenné váhy - mají misky umístěné na koncích ramene do jedné dáme vážené těleso, na druhou vkládáme závaží rovnováha hmotností nastane po ustálení jazýčku ve středu stupnice Houpačka pracuje na stejném principu - využívá schopnosti nalezení dvou těles, která jsou stejnou silou přitahována k Zemi (gravitační síla)
ODKAZY RAUNER Karel, HAVEL Václav, PROKŠOVÁ Jitka, RANDA Miroslav, HOFER Gerhard, KEPKA Josef, PETŘÍK Josef FYZIKA učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : FRAUS, 2004. 120 s. ISBN 80-7238-210-1. Texty jsou vlastní originální tvorbou autora.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2637 Název výukového materiálu: HMOTNOST Autor: Ing. Pavlína Ptáčková Vytvořeno: 7. 12. 2011 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: LÁTKY A TĚLESA Téma: HMOTNOST Pomůcky: Interaktivní tabule, počítač, nosič flash, kompaktní elektronické váhy - 4 kusy Anotace: Vzdělávací materiál je určen k výkladu učiva o fyzikálních jednotkách. Součástí prezentace je samostatný úkol, který slouží žákům k procvičení nového učiva. Na závěr je uvedeno správné řešení.