Didaktika literární výchovy na 1. stupni základní školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Advertisements

Výukový program SmartMusic Studio, nástroj moderního vyučování hudby na ZUŠ SmartMusic Studio v dokumentech Školního vzdělávacího programu.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Současné strategické trendy ve výuce dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
(komentovaný přehled)
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Průřezová témata.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.7.
Uspořádání učiva a interpretace textu
DIDAKTIKA LITERÁRNÍ VÝCHOVY (TEORIE LITERÁRNÍ VÝCHOVY APLIKOVANÁ NA PODMÍNKY VÝCHOVNÉHO PŮSOBENÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE) Jitka Zítková PODZIM 2013.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Teorie vzdělávání dospělých
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Umí knihovny zaujmout čtenáře?
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Z historie výchovy čtenáře. Výchova čtenářů v 19. století Negativa:  Metodický schematismus, formalismus, minimální respektování individuality žáka 
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Sociologie pro SPP/SPR
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Projekt Impuls / Seminář
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Standardy pro základní vzdělávání
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Vymezení a funkce volného času
Didaktika literární výchovy na 2. stupni základní školy
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Didaktika literární výchovy na 1. stupni základní školy teorie předmětu podzim 2009

Didaktika literární výchovy Oborová (předmětová) didaktika Základ společný s obecnou didaktikou Teorie vyučování literární výchovy Ideální (obecná) představa praxe Specifika daná především estetickovýchovnou povahou předmětu – poměrem emocionální a racionální složky ve výuce, prací s literární fikcí, s „fikčními světy“ (X předměty pracující s „realitou“) Základní didaktické kategorie:cíle, obsah,metody

Odlišnost literární výchovy od jiných estetickovýchovných předmětů: Je předmětem převážně RECEPČNÍM, klade důraz na aktivní setkávání s hodnotami uměleckých textů. Méně akcentuje tvůrčí výkon, i když tvořivé aktivity jsou její přirozenou a důležitou součástí. X výchova výtvarná a hudební – více orientovány na produkční aktivity

Cíle a obsah literární výchovy

Cíle a obsah LV můžeme vymezit jak obecně, tak v souladu s platným kurikulem. Základní cíle a obsah u neměnné, s proměnami kurikula se ale mění jejich závazná konkretizace.

Nejobecnější formulace cíle LV: Cílem LV je utváření schopnosti kultivované recepce literárního textu (především uměleckého), spolu s dalšími aspekty, které s tímto procesem souvisejí (rozvoj myšlení a představivosti, komunikační dovednosti, tvořivost, elementární poznatková složka atd.).

Cílem LV je rozvíjení literární gramotnosti jako součásti gramotnosti kulturní. Literární gramotnost – schopnost poučené recepce literatury, slovesného umění. Předpoklad literární gramotnosti – gramotnost čtenářská. Kulturní gramotnost – schopnost participovat na užívání prvků dané kultury, adaptace na daný kulturní prostor.

Nejobecnější vymezení složek obsahu LV: 1. složka obsahu: proces recepce uměleckého (i neuměleckého) textu a jeho usměrňování, proces řízené literární komunikace. Na 1. stupni stěžejní složka obsahu. V každém procesu recepce můžeme rozlišit 4 fáze (roviny komunikace): Percepci – auditivní nebo vizuální vnímání textu Apercepci – vytváření si vlastních představ na základě čteného (odraz individuálních zkušeností) Interpretaci – komunikace s hlubšími (skrytějšími) významy textu Konkretizaci – „propojení“ významů textu s životem čtenáře samotného (smysl, hodnocení)

Usměrňování recepčního procesu může představovat zásahy do všech těchto fází. Proces usměrňování recepčního procesu je procesem DIDAKTICKÉ INTERPRETACE TEXTU jako metody poznávání uměleckých (především) textů v LV. Výsledkem procesu recepce (řízeného i neřízeného) uměleckých textů jsou estetické zážitky (prožitky), jejichž hromaděním se vytváří estetická zkušenost, která je předpokladem pro schopnost estetického hodnocení a vzniku estetických soudů.

2. složka obsahu: základy literární teorie Osvojení nejzákladnějších pojmů Setkávání s různými dalšími literárními jevy, prozatím bez znalosti terminologie 3. složka obsahu: elementární informace literárněhistorického charakteru

Obsah a cíle LV podle platného kurikula – RVP ZV: Místo literární výchovy ve struktuře RVP ZV: Složka vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura ( + Jazyková výchova a Komunikační a slohová výchova). ČJL spolu s cizími jazyky tvoří vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace. Stejně jako ostatní předměty LV – v souladu se svými specifiky - přispívá k rozvíjení klíčových kompetencí a dalšímu osobnostnímu rozvoji v rámci průřezových témat.

Obsah a cíle LV v základním vzdělávání jako celku podle RVP ZV: Žáci poznávají základní literární druhy a jejich specifické znaky, učí se postihovat umělecké záměry autora a formulovat vlastní názory o přečteném díle. Žáci se učí rozlišovat literární fikci od skutečnosti. Žáci získávají a rozvíjejí základní čtenářské návyky, schopnosti tvořivé recepce, interpretace a produkce literárního textu. Žáci dospívají k poznatkům a prožitkům, které mohou pozitivně ovlivnit jejich postoje, hodnotovou orientaci a obohatit jejich duchovní život.

V těchto cílech ZMĚNA oproti dřívějšímu stavu: Zařazeno: prožívání slovesného uměleckého díla a sdílení čtenářských zážitků, rozvíjení pozitivního vztahu k literatuře a dalším druhům umění založeným na uměleckém textu. Rozvíjení emocionálního a estetického vnímání. CHYBÍ: získání trvalého zájmu o četbu (X Standard ZV, 1995)

Konkretizace cílů a obsahu LV v 1. a 2. období základního vzdělávání: Očekávané výstupy z oblasti procesu recepce textu: Čtení a přednes přiměřených textů ve vhodném frázování a tempu (1.) Vyjádření pocitů a dojmů z přečteného (1., 2.) Tvořivá práce s literárním textem (1.) Volná reprodukce textu (2.) Jednoduchý rozbor literárních textů (2.)

Očekávané výstupy z oblasti poznatkové: Rozlišování vyjadřování v próze a ve verších (1.) Odlišování pohádky od ostatních vyprávění (1.) Rozlišování různých typů uměleckých a neuměleckých textů (2.) Elementární literární pojmy a jejich užívání (2.) Z oblasti volné tvořivosti: tvorba vlastního literárního textu (2.)

Učivo z oblasti procesu recepce literárního textu: Poslech literárních textů Zážitkové čtení a naslouchání Volná reprodukce a přednes Dramatizace Výtvarný doprovod k textu Učivo z oblasti poznatkové: Literární druhy a žánry: rozpočitadlo, hádanka, říkanka, báseň, pohádka, bajka, povídka Spisovatel, básník, kniha, čtenář Divadelní představení, herec, režisér Verš, rým, přirovnání

Požadavky RVP na cíle a obsah literární výchovy jsou dále podrobněji konkretizovány ve školních vzdělávacích programech a časově-tematických plánech vyučujících. → Potenciální různorodost konkretizací očekávaných výstupů a učiva. Tyto cíle i obsah jsou provázány také s cíli a obsahem ostatních složek ČJL, příslušné vzdělávací oblasti i jiných oblastí. Jsou zacíleny na klíčové kompetence odvíjející se ale od primárních cílů literárněvýchovných.

Možnosti rozvoje klíčových kompetencí v literární výchově: Kompetence komunikativní – rozvoj literární komunikace (schopnosti komunikace s /převážně uměleckým/ textem) + rozvoj vyjadřovacích dovedností. Kompetence k řešení problémů – interpretace jako problémový metodický přístup („problémovost“ ve vztahu k literárnímu zpracování nebo fiktivní situaci zobrazené textem).

Kompetence sociální a personální – literatura jako modifikace reálného světa (modely lidského chování, pozitivní/negativní vzory). Kompetence k učení – čtení s porozuměním (věcným i interpretačním), vyhledávání informací (UN literatura), hierarchie informací atd. Kompetence občanské – pozitivní vztah k umění a kultuře, další možnosti dány zvolenou tematikou textů. Kompetence pracovní