NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_03 TEMA: Literatura pro sedmý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
ANOTACE Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na žánry literatury středověku a práci s textem Doporučená literatura: HANZOVÁ, M.: Čítanka pro 9.ročník základní školy a kvartu víceletého gymnázia. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999. Lze také využít film Tristan a Isolda režiséra Kevina Reynoldse z roku 2006 Klíčová slova: dvorská lyrika, rytířské eposy Klíčové kompetence: kompetenci k učení, k řešení problémů, komunikativní, výukový materiál rozvíjí také estetické stránku žáka Na výukový materiál reagovali žáci dle předpokladu
b) Rytířské eposy oslavují rytířské ctnosti – ideál rytíře rytíř musel zvládnout 7 rytířských ctností
CTNOSTI 1) jízda na koni 2) plavání 3) lukostřelba 4) šerm a zápas 5) lov 6) šachy 7) hra na hudební nástroj
rytířské eposy alexandreidy – příběhy Alexandra Makedonského v češtině, francouzštině, němčině pověsti o králi Artušovi Tristan a Isolda
II. Dvorská lyrika Lyrika – nemá děj 12. století milostný námět – nešťastná láska rozvíjí se v oblastech, kde rytíři sídlí na hradech – Francie → potulní rytíři (trubadůři) – skládali text a písně Písně – pastorely – milostné písně pastýřů – svítáníčka (alba) – loučení chlapce a dívky před rozbřeskem
13. st. – vznikají první univerzity vliv na lyriku mají studenti → vznikají povídky faubliaux [fóblié] bajky – pod vlivem antiky – zvířecí eposy